Když v tropech opravdu prší

Byl to především vzkaz návštěvníka stránek, který mě přinutil napsat několik řádků o zkušenostech při fotografování za intenzivního deště. Protože fotografie, vzniklé během meteorologické nepřízně, jsou v mnohých ohledech atraktivní. Předkládám několik zkušeností, ze kterých snad vyplývá, že se za deště není třeba čeho bát.

Ráno na řece
Časně ranní cestu lodí po řece Rio Frío v rezervaci Cano Negro opakuji při kostarických cestách z několika důvodů. Tím prvním je neuvěřitelná koncentrace několika druhů ledňáčků a tím druhým možnost fotografovat dalších přibližně 30 druhů zvířat během dvou hodin plavby.
Nejinak tomu bylo v únoru 2008, když jsem na řeku vyrazil s Jindrou Hladíkem, účastníkem kostarického workshopu. Těšili jsme se na příjemné fotografování ptáků na řece v blízkosti mokřadu. Šedivá obloha sice neslibovala nic pěkného, ale přece nebudeme zalezlí na chalupě. Fotit se musí při každé příležitosti.

Nesyt lesní (Mycteria americana) Nesyt lesní (Mycteria americana) Wood Stork, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520 mm, stativ Gitzo 1227 LVL na lodi, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 15. února 2008 7:46:55, RNVS Cano Negro (Kostarika)Lije jako z konve
Ani ne po 15 minutách plavby to přišlo, nejdříve trochu nesměle, ale po minutě s plnou intenzitou. Jako když jste pod plachtou s vodou a tu někdo rozřízne. To nebyl déšť, ale proudy vody. Navíc, kam se člověk podíval, všude temné mraky bez naděje na změnu. Obrovské kapky tropického deště při dopadu bolely do zad, odrážely se od hladiny řeky a naše lodička se začínala plnit vodou.
Pár vteřin si říkám, že focení vzdáme a vrátíme se. Pak to ale přijde. Činím rozhodnutí, díky kterému pro mě v budoucnu déšť už nikdy nebude překážkou při focení. Protože Jindra (jinak zkušený fotoreportér Deníků Bohemia) má též tělo Canon EOS 1D Mark III, přijímá mojí větu: „Přeci jsme si nekupovali foťák za sto litrů, abychom to nyní zabalili“ s ledovým klidem.
Voda stále padá. Balím v lodi odložený fotobatoh do pláštěnky, ale je to málo platné, stejně stojí ve vodě. Autofokus přes šedou hradbu deště obtížněji ostří. Přesto se mi daří fotografovat kormorána, po kterém stékají proudy vody. Již smířen s tím, že zbytek Kostariky budu fotit se záložním tělem, si užívám osvěžujícího deště, příjemné změny oproti topickému parnu.
O tom, že toho rána opravdu hodně pršelo, jsem se opakovaně přesvědčoval ještě několik dalších dní. Fotografický batoh byl nacucaný jak mořská houba a z peněženky, za lijáku pečlivě schované pod oblečením, jsem ještě týden vytahoval mokré dolarové bankovky.

Jak si vyprat fototechniku
Fotografování ve sprše (myslím, že tímto přirovnáním příliš nepřeháním) má několik úskalí, na která bych stručně upozornil. Nezbytné je v takovémto případě vysunout sluneční clonu, je to takový deštníček, který významně omezí dopadání vody na přední čočku. Stejně tak je důležité zbytečně nenaklánět objektiv nahoru ať do něj nenaprší.
Přibližně po 10 minutách začne být obraz v hledáčku nevýrazný, zakalený. Vysvětlení jsou pro to dvě. V tom lepším případě se vám orosil objektiv (přední čočka) pod UV filtrem, který máte jako ochranu (můj případ), v tom druhém případě se orosil některý z optických členů uvnitř objektivu, zejména v případě, že máte objektiv horší konstrukce nebo poškozený (jako to bylo v případě Jindrova 70-200/2,8). Pokud máte zkondenzovanou vodu pod filtrem, nevěšte hlavu, sklopte objektiv dolů, vymontujte filtr a nechte přední čočku „vyvětrat“. Po chvilce se většina vody odpaří a ten zbytek utřete kapesníkem. To je vždy nutné opakovat přibližně po 20 minutách. Naopak to, že se vám zamlží na objektivu stupnice zaostřené vzdálenosti, nevadí vůbec.
Co se týče těla Canon, snášelo vodu velice zdatně, pouze se s tím vodním povlakem hůře drželo v ruce. Vůbec bych se nedivil, kdyby sestava žuchala do řeky.
Největší vadou, kterou jsem si uvědomil druhý den, je absence gumového těsnícího kroužku u bajonetu objektivu Canon EF 400mm f/5,6 L USM. Když jsem druhý den objektiv z těla sundal, byl po celém bajonetu hnědý povlak rzi. Naštěstí intenzivním drhnutím hrubším kapesníkem se šlo tohoto velmi dobře zbavit. Kdyby měl objektiv takovou šikovnou gumovou zástěrku jako má třeba Canon EF 17-40mm f/4 L USM, bylo by v pohodě i toto.

Volavka proměnlivá (Butorides striatus virescens) Volavka proměnlivá (Butorides striatus virescens) Green-backed (Green) Heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520 mm, stativ Gitzo 1227 LVL na lodi, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 15. února 2008 7:35:06, RNVS Cano Negro (Kostarika)Nenechte se vystrašit
Již před čtyřmi lety s fotoaparátem Canon EOS 300D jsem běžně fotografoval za normálního deště kolibříky a nikdy se s přístrojem nic nestalo. Jen jsem občas otíral ulpělou vodu. Ačkoli ve svém okolí budete slýchat, že nutně musíte mít fotoaparát s voděodolnou konstrukcí, fotografování v dešti samozřejmě zvládne i ta nejjednodušší zrcadlovka. Jsou to většinou rozumy „sběratelů fototechniky“ a odborníků diskusních fór, kteří digitální zrcadlovku viděli pouze ve vitrínce obchodu.
V prostředí tropů se pohybuji několik let a nevím o nikom, kdo kvůli dešti nebo vlhku o svůj aparát přišel. Nejzranitelnějším prvkem je blesk, ale po tom co Canon vyvinul voděodolný model Speedlite 580 EX II se nemusíte v terénu starat ani o něj.

Temný den pro Canon v Antarktidě
Přibližně před rokem Michael Reichmann zveřejnil článek o masové tragédii profesionální zrcadlovek Canon EOS 1D na expedici v Antraktidě. Během několika dní vlivem vlhkosti dosloužilo asi osm fotoaparátů Canon. Když jsem tuto zprávu dočetl, pořád mi to vrtalo hlavou. Pak mi to došlo.
Z hromadné fotografie účastníků bylo na první pohled patrné, že se většině případů jedná o začátečníky, kteří nemají příliš zkušeností. Dokážu si se živě představit to, jak se vymrzlí nahrnuli do přetopené lodi, hned zapnuli fotoaparát a začali si nedočkavě prohlížet úlovky. Vlivem změny teploty, se na kovových částech fotoaparátu vytvořil povlak vody a neštěstí bylo na světě. Pochybuji o tom, že by fotoaparáty dosloužily jenom proto, že na ně silně pršelo ve vlhkém prostředí.
Po shledání se s fotoexpedicí National Geographic v Kostarice, přesně vím, jaké typy lidí na podobné akce jezdí. Nejčastěji jsou to finančně zajištění důchodci, pro které je to prostředek jak pohodlně dohnat to, na co v době, kdy si mohli podobnou akci naplánovat sami, prděli. Profesionální fotoaparát drží na lokalitě poprvé v ruce a nemají žádné návyky, jak se k podobně složitým přístrojům chovat.

Kormorán neotropický (Phalacrocorax olivaceus) Kormorán neotropický (Phalacrocorax olivaceus) Olivaceouns Cormorant, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520 mm, stativ Gitzo 1227 LVL na lodi, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 15. února 2008 7:25:28, RNVS Cano Negro (Kostarika) Bazének ve fotografickém batohu
O tom, co dokáže kondenzovaná voda při změně teploty, jsme se přesvědčili po dvouhodinovém sjezdů z hor Cerro de la Muerte (3250 m, 5° C) k pobřeží Pacifiku v Dominical (0 m, 35° C). Po neuváženém otevření batohu se z hor prochladlou fototechnikou, se ihned na všem vytvořil povlak vody, který znemožnil okamžité fotografování večerního přeletu pelikánů. Čím větší čočky, tím déle se pak čekalo, až se teplota objektivů srovná a přední čočka oschne. Nejvíce pak trpěl El Capitáno Fotográfo de Nikon (pro nezasvěcené fotograf Petr Šimon), kterému přední sklo na Nikkon 400/2,8 schlo opravdu dlouho.

Nebát se a zkoušet
O podobných zážitcích by se dalo psát dále, ale z vlastní zkušenosti mohu říci, že nejlepší je si to vyzkoušet na vlastní kůži. Pokud si focení v dešti sami nevyzkoušíte, obtížně vás kdokoli přesvědčí o tom, že se fotografické technice opravdu nic nestane. Nebojte se, protože fotografie pořízené za deště nebo za intenzivního sněžení mají svoje kouzlo a přidají snímku na atraktivitě.


Souvisejicí odkazy

Canon EOS 1D Mark III, když udeří zima
Fotografie pořízené při sněžení
Kolibřík, divadlo na dešti

 

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, 24.4.2008

Nesyt lesní (Mycteria americana) Nesyt lesní (Mycteria americana) Wood Stork, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520 mm, stativ Gitzo 1227 LVL na lodi, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 15. února 2008 7:49:37, RNVS Cano Negro (Kostarika)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
24. 04. 2008 , kategorie: příroda, ptáci
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(20 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

:) super clanok, toto som si potreboval precitat aby som sa odvazil ist do dazda,
len pre istotu:
takze ked mam 7D+70-200 f2.8 IS mk2 ktory ma aj gumicku okolo bajonetu, je moj fotak v akomkolvek dazdi "nesmrtelny" hej?,, :)
Radek
hustyyyyyyyy
A tak vlastne
muzete na dalsi vypravu vyrazet uz s ponicenou technikou aniz o tom
vite.
Fotil jsem na Cookovych ostrovech a i
presto, ze jsem fotak radeji nechal za tropicke prehanky v brasne mi
fotak skolaboval, vlhkost prosla do brasny.
Autorizovany servis mi
pouze suse zdelil, ze doslo ke korozi a co vice, ze vzhledem k tomu,
ze koroze pokracuje, davaji zaruku pouze na vymenene dily.
Myslim
si ze fotak vlhkost vydrzi, pokud ho v desti opetovne nezapinate a
nedojde tudiz k vyskratovani elektroniky uvnitr, ale pokud dojde uvnitr
ke korozi to nepoznate dokud ho nekdo nerozebere.
potvrzuji vydrz fotaku, jen se mi stalo, ze mi
do Canonu 5D zatekla voda - do joystiku na vyber ostricich bodu,
nastesti jsem to po uschnuti rozchodil a jak jsem pozdeji zjistil nejsem
sam kdo ma podobnou zkusenost, tak jen na tohle pozor.
Zdravím. Musím potvrdit, že i ne
profi tělo jako Canon 5D snese poměrně dost, ale nedávno se mi stalo, že
jsem byl nucen pořídit několik fotek i za slušného deště a zateklo do
joystiku na výběr ostřících bodů a zhruba na 2 hodiny jsem zůstal bez
možnosti přepínat body, vzhledem k tomu že fotím na manuál jsem nemohl
používat k výběru kolečko. Jak jsem se později doslechl nebyl jsem sám
komu se tohle stalo na 5D, ale nikdo to nenesl do servisu a po vyschnutí
funguje bez problémů.
leona
super stránky o focení ,nádherné fotky a články k tomu to
je jak kniha do které jsem se začetla,líbí se mi takové dobrodružství a
docela věřím že se to blízkým nelíbí:) fotím canonem 400D ale mám ho
krátce takže se seznamuju ale už teď bych neměnila značku:) no a
samozřejmě s vodou zkušenosti nemám ale vidět pěkný záběr lezu do ní bez
váhání :)
bezva jen tak dále těším se na další čtení.
Ahoj,
Já mám známého ve Francouzké
Guyaně a tomu plísně zničili čip u Canonu 350D.Jinak já tam jezdím každý
rok a v pohodě ale myslím že to tam dlouhodobě asi moc foťáků
nezvládne...
Skvělý web, skvělé
články. Mohu potvrdit, že technika vydrží více, než by laik čekal. Fotil
jsem za hustého deště se sněhem (C.20D/17-40f/4 L),na objektivu se
tvořila vrstva mokrého sněhu a bez problému. Jen je potřeba dávat si
pozor, nedýchnout si na hledáček a sem tam shodit sníh z objektivu.
Zajímalo by mne, jak je možné, že není vidět rozzářené kapky deště při
použití blesku. Nemám zkušenosti s použitím tak dlouhých skel, ale u
17-40 f4 L je někdy vidět i prach.:wacko:
Štěpán
Ahoj
všichni,
nejdříve bych rád pochválil Ondrův web a hodnotné článečky!
Fotografie jsou bezvadné a velmi rád se k nim vracím. Sám fotografuji
přírodu a velice rád právě i v nejrůznějších přeháňkách kvůli té
atmosféře! Všechno je však celkem sranda proti tomu, co můj foťák zažívá
u požárů. Jsem profihasič a dokument. požárů se zabývám stejně aktivně,
jako foto. přírody. Mnohdy se můj foťák (C. D20) potká s "kýblem
vody"atd.:-), ale otírám ho. Ukládám ho pak v brašně se
"silikagelem" v pytlíku.
Můžu jen potvrdit to co je zde napsáno,
fotoaparáty vydrží úplně nelidské zacházení, ale vše má svá pravidla.
(omlouvám se... fotím Nikonem) Expedici NG jsem také viděl a je to
většinou tlupa oháknutých důchodců. Bohužel techniku nastavenou na auto
jim můžeme jen závidět :-)
Petr Podzemný
Připojuji se se svou zkušeností: V létě jsem totálně zmokl s obyčejnou
350D s nasazenou 400/5,6 v Norsku. Žádný silný liják, ale vytrvalý
severský drobný déšť. Promokla mi hýčkaná goretexová bunda, ale tělo
i objektiv, které jsem měl celou dobu na krku/v ruce úplně v pohodě.
Opravdu bych měl větší strach z kondenzace páry uvnitř těla vlivem změny
teploty, než deště zvenku.
Martin K.
RE: Ondřej P.
Já chápu, že pokud někam jedete takovou dálku, tak
podstoupíte to riziko a každý kdo chce hezké fotky to podstoupit musí a
pak jde stranou tohle myšlení co se může stát s technokou. Každopádně co
řeknete Vy má myslím vyšší váhu než řeči "rádobyodborníků" na
diskuzních fórech jak sám píšete a tedy nevídím důvod proč Vám
nevěřit:-)
Martin K. : Mám v tomto asi jednostranný
pohled. Když už letím takový kus světa prioritně kvůli fotografování,
mám záložní tělo a je co fotit (třeba i v extrémních podmínkách),
riskuji. V začátcích se mi mnohokrát stalo, že jsem pak seděl v klidu u
fotek doma a říkal jsem si: "Měl jsem do té vody vlézt", "Měl jsem
fotit za deště". Od té doby využívám každé příležitosti. Ale chápu, že
někdo jiný do toho rizika nepůjde.
pakar
Tenhle web
miluju !
Fotí a fotky prezetuje kde kdo, ale tyhle krásné komentáře
jsou tady jedinečné ! To je fakt počteníčko. Díky a jen tak dál
Martin K.
Pane Prosický, měl bych určité výhrady k tomu co
píšete. Sice souhlasím že dle vašich zkušeností déšť vydrží (mluvím o
řadě xxxD a xxD) ale stále je tam potřeba dodat slovo "měl by".
Nechci tím samozřejmě popírat Vaše slova, zkušeností s tímto máte určitě
dost, ale představte si situaci, kdy se opravdu něco stane a zajdete do
servisu. Co vám tam řeknou? "jste blb a nemáte lézt do vody s tímhle
foťákem, záruka se na toto nevztahuje" a zbydou oči pro pláč a prázdno
v peněžence:-)
Pavel Šťastný
Supr článek, díky za unfo, ale
nevím, asi to stejně radi se svym 400D +18-55 zkoušet nebudu, nevypadá
to moc voděodolně, ale těší mne, že jsem na tom s návyky mnohem lépe,
než ti s fotáky za xxx tisíc :) jak si psal ;-)
Svatá to pravda , pamatuješ co jsem prováděl s
novým Canon EOS 1Ds MKIII za 200litrů v Monteverde , říkám si tak když
leje jako z konve , musí to něco vydržet a přesně jak píše Ondra
nemusíte se vůbec bát ta 1D řada vydří snad "vše".To jak lilo v
Monteverde to jen tak nezapomenu a můj fotak asi taky ne :)
Petr Sváda
Ondřeji, pěkný článek. Moc se mi líbí tato věta, bez
které by asi nevznikly tyto moc pěkné fotky: „Přeci jsme si nekupovali
foťák za sto litrů, abychom to nyní zabalili“ :-). Těším se na další
takový článek.
pali hradisky
to hej no...dazd ma svoje caro, ale zmoknut v tropoch je
asi o niecom inom ako zmoknut v cechach, nie?