Tělo osvědčené konstrukce
Aktuální nejrychlejší tělo od firmy Canon vychází ze svého předchůdce (1D Mark III) a neznalý uživatel by snad na první pohled ani nepostřehl rozdíl. Konstrukce, ergonomie a ovládání se osvědčily proto se vývojáři nepouštěli do žádných předělávání. Až na pár užitečných detailů.
Oproti předchůdci má nyní nové tělo větší tlačítka pro ovládání. Což je důležité zejména při práci v rukavicích. Že nejsou rukavice vhodné jen v zimě, jsem se přesvědčil na ostrově Texel, kde jsem je nesundával ani v poledne. Změna parametrů je díky větším ovládacím prvkům pohodlnější.
Dalším detailem je přepracovaný kryt výstupu pro připevnění Wifi transmitteru. U předchůdce bylo takové vroubkované kolečko, které často samovolně vypadávalo a byl to častý důvod k reklamacím. Je otázka, jak dlouho při intenzivním používání těla vydrží ten kryt nový gumový.
Tělo cihlovitého vzezření se v ruce výborně drží i v jedné ruce s nasazeným těžkým objektivem. Ale jak mám v blahé paměti držení konkurenčního Nikon D3s, jeho baculaté tělo se drželo ještě pohodlněji. Všechny ovládací prvky zůstali logicky rozmístněny. Již žádné fakírské kreace při ovládání přístroje jako u vzdálenějšího předchůdce 1D Mark II (IIN). Ovládání mi maximálně vyhovuje, jen je potřeba některé věci doladit v uživatelských funkcích. Například to, aby vám ostřící body šli vybírat rovnou kloubovým voličem u hledáčku. To už ale podle vlastních preferencí.
Tělo má opět slot na dvě paměťové karty, což je velmi praktické, obzvlášť pokud ze zásady jako já používáte CF karty s nízkou kapacitou 8 GB. Když se karta naplní, při fotografování začne tělo automaticky ukládat na druhou kartu SD. Jedinou nevýhodou je pak to, že SD karta je mnohem pomalejší a velice snadno se zaplníte bafer. Můžete mi někdo doporučit nějakou opravdu rychlou SD kartu do 1D Mark III?
Při fotografování je možné snímky pořizovat rychlostí až 10 snímků za vteřinu, přičemž vyrovnávací paměť je schopná pojmout až 121 snímků v nejvyšší kvalitě formátu JPEG a nebo 28 snímků v nejvyšší, 14-ti bitové kvalitě formátu RAW. Ukládání snímků pak lze řídit dle potřeby a to i v obou formátech současně, případně různě kombinovat využití dvojice paměťových karet - například RAW na jednu a JPEG na druhou a podobně.
Shodná baterie méně vydrží
Jednou ze záhad (bude jich víc) je menší výdrž baterie, která je totožná jako u modelu Canon EOS 1D Mark III. Přestože u předchůdce šlo číslo v ideálních podmínkách až k hodnotám 3000 snímků na jedno nabití, v modelu Canon EOS 1D Mark IV se podle mě k číslu 2000 nedostane ani náhodou. Myslel jsem si, že nízké číslo v terénu je ovlivněno poměrně chladným počasím u atlantického pobřeží, ale po nahlédnutí do firemních specifikací obou fotoaparátu mě nic nenechalo na pochybách. U novinky je údaj 1500 a u předchůdce hodnota 2200 snímků na jedno nabití (při 23 °C). Čím to může být způsobeno?
Jedno vysvětlení se nabízí. Nový procesor (Dual DIGIC 4) si asi při zpracovávání snímků mnohem více „pápne“. Ke zpracování zašuměného obrazu s velkým rozlišením je potřeba adekvátní energie, která vám pak v terénu schází, a musíte hledat civilizaci se zásuvkou. Je to těžké přiznat, ale tady jedničkový Canon přichází o jednu z velkých výhod oproti zrcadlovkám nižších kategorií. Podotýkám, že výdrž baterie na cestách v tropech je pro mě poměrně důležitý parametr, ne-li ten vůbec nejdůležitější.
Opakovat se budu, když napíši, že nabíječka nového fotoaparátu zůstala stále stejně obrovská, což při cestování po světě není vůbec praktické.
Tenkozobec opačný (Recurvirostra avosetta) Pied Avocet, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 5. května 2010 19:34:43, ostrov Texel (Holandsko)
Ara zelenokřídlý (Ara chloroptera) Red-and-green Macaw, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 8. května 2010 13:34:06, ZOO Avifauna (Holandsko)
Konečně adekvátní displej
Jednoznačně největší vadou, kterou při každém fotografování pociťuji na svém fotoaparátu Canon EOS 1D Mark III, je poměrně otřesný displej s nízkým rozlišením. V terénu to řeším tak, že pokud si chci fotografie z jedničky promazat, musím vyndat CF kartu a prohlížení večer provádím na fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II. Možná to zní úchylně, ale nic jiného mi nezbývá. Na jedničce nepoznám, zda je fotografie ostrá tam, kde má být.
Proto jsem si nyní na ostrově Texel tolik užíval nový Canon EOS 1D Mark IV, kde jsem tuto podivnou proceduru provádět nemusel. Obraz byl stejně dokonalý jako na pětdéčku.
Dokonce koketuji s myšlenkou, že vezmu svůj 1D Mark III, zajdu do servisu a budu chtít vmontovat displej z 1D Mark IV. Mám ale obavy, spíše jistotu, že i kdyby to technicky šlo (což by mohlo) a chtěl jsem za modifikaci svého těla zaplatit (třeba i dost), stejně by mi úpravu neudělali...
V praxi výborně použitelný displej je pro mě na novém fotoaparátu poměrně silným argumentem pro výměnu těla.
V souvislosti s displejem mě napadla ještě jedna věc. Vždy jsem se smál Nikonistům, co to mají za plexisklo přes displej fotoaparátu, až mě smích nedávno přešel. Při fotografování tenkozobců jsem měl vleže u vody menší nehodu, kdy jsem při sundávání telekovertoru udělal na displeji poměrně výraznou rýhu. Napadlo mě, že by se nějaká ochrana hodila. Poprvé jsem začal uvažovat o nějaké folii. Minimálně na nová těla Canon zapůjčená na testování.
Skutečná odolnost v terénu
Pravidelný čtenář již dobře zná můj názor na odolnost těl digitálních zrcadlovek Canon. Vždy jsem říkal, že nepřízeň počasí ustojí každá. Bohužel, v poslední době jsem si ve svém okolí i na vlastní kůži vyzkoušel, že ne vždy to platí stoprocentně. Na posledním workshopu v Českém Švýcarsku odešly při opravdu deštivém fotografování dva fotoaparáty (po vyschnutí fungovaly) a při mém květnovém focení orchidejí jsem si prošel tímtéž. Do 5D Mark II natekla při bouřce voda a začal exponovat bez stisknutí spouště, aby po chvilce napsal Error 20 a bylo vymalováno. Nutno s úlevou dodat, že po vyschnutí, zatím, funguje jak má.
Poněkud černější je zkušenost kamaráda Miloše, kterému na dešti v Kambodži odešel Canon EOS 7D úplně. Na samostatný článek by pak byla jeho nekonečná anabáze s reklamací u naprosto nekompetentního jediného českého servisu, kde nejsou schopni v charakteristice přístroje rozlišit termíny „vodě odolný“ a „vodotěsný“.
Proč to vše ale tak ze široka píšu? I přes mou velmi kladnou zkušenost s odolností jiných těl Canon, je jednoznačně jediným skutečně odolným přístrojem jedničková řada. Když tělo při fotografování bahňáku zaprasím takovým tím hnusným lepkavým smradlavým bahnem, je potřeba tělo vložit pod tekoucí vodu a nánosy z gumového gripu vydrhnou kartáčem (starý kartáček na zuby). To bych si třeba u 7D netroufl. Byť se v tropickém lijáku držel slušně.
V souvislosti s nedávným testování sedmičky musím zmínit skutečnost, že do sestavy 1D Mark IV + 500/4 natekla voda při focení v dešti bajonetem stejně jako do 7D v Ekvádoru.
Nejnovější inovace jedničky
Jednoznačně největší novinkou je u Canon EOS 1D Mark IV zaostřovací systém. Fotoaparát má 45 zaostřovacích bodů, stejně jako předchůdce Canon EOS 1D Mark III. Avšak předchozí model měl z celkového počtu 45 ostřících bodů jen 19 zdvojených, takzvaných křížových, které jsou podstatně citlivější a přesnější. Nový zaostřovací systém má zdvojené zaostřovací body téměř všechny, konkrétně 39 z celkových 45. Již tak velmi slušný zaostřovací systém se ještě zrychlil a hlavně zpřesnil. V praxi pak fotoaparát bez problémů zaostřuje i za velmi špatných světelných podmínek, ale hlavně dokáže spolehlivě udržet zaostřené i velmi rychle se pohybující objekty. Za to může také nově koncipovaný systém prediktivního zaostřování AI servo II, který má na starosti právě přesné sledování pohyblivých objektů.
Zajímavým doplňkem je také automatické přepínání zaostřovacích bodů při otočení fotoaparátu na výšku tak, aby se nacházel ve stejném místě, jako před otočením.
V praxi je při delším používání patrné, že se novinka od Canonu chová mnohem konzistentněji při kontinuálním zaostřování pohybujících se objektů. Právě s tímto měla některá těla Canon EOS 1D Mark III problémy. První čerstvé tělo předchůdce, které jsem zkoušel v červenci 2007, bylo u papuchalků naprosto nepoužitelné, raději jsem tehdy fotografoval s Canon EOS 30D a jedničku vrátil. I přes hromadnou opravu těl v servisu, ztratilo mnoho profesionálních uživatelů k jedničkové řadě důvěru, kterou se bude 1D Mark IV snažit získat zpět. Za sebe říkám, že je pokrok třeba při fotografování letovek ptáků znatelný. Jestli byl s 1D Mark III občas nějaký odpad (do 20 %), tak nyní jsou letovky ostré všechny. Ovšem je nutné si uvědomit pár věcí.
Koliha velká (Numenius arquata) Eurasian Curlew, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. května 2010 6:39:37, Wagejot, ostrov Texel (Holandsko)
Racek chechtavý (Chroicocephalus ridibundus) Black-headed Gull, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/1600 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. května 2010 6:55:30, ostrov Texel (Holandsko)
Předpoklady pro ostré letovky
Pro zachycení ptáka v letu je prioritním předpokladem to, že udržíte fotografovaný objekt v době exponování v hledáčku. Možná si řeknete, „na tom přece nic není“, ale při používání opravdu dlouhých ohnisek (600 – 800 mm) to zase taková sranda není. Obzvlášť, když fotografované zvíře vyplňuje většinu obrazové plochy hledáčku.
S tím se váže další věc, clonové číslo. Mělo by být spíše vyšší, ať se tam vejde co má. Hloubka ostrosti je minimální, a když ostřící bod pokrývá třeba křídlo, nelze očekávat, že při cloně například f/5 bude ostrá i hlava se zobákem. Pokud je to jenom trochu možné, používám na letovku f/8. S tím se váže expoziční čas, pokud chcete mít letovku ostrou do konců křídel, měl by být čas 1/2000 s. Občas to vyjde i s časem kratším (1/1000 s), ale v sérii nebudou zcela ostré všechny. Další kapitolou je panning a časy okolo 1/60 s, kdy je tělo s hlavou ostré a křídla jsou pohybově rozmazaná. O tom podrobně někdy příště.
Pro ostření letovek ptáků mám vždy vybraný pouze centrální bod. Jen tehdy dokážu zaručit, že jím pokryji to, co má být ostré. Pokud se to podaří, AI Servo dokoná další za mě. Fotografie budou ostré.
Šum, klidná duše s ISO 3200
Další velkou inovací nového fotoaparátu je zcela nový senzor. Ten pochází tradičně z dílny Canonu, využívá technologii CMOS a dosahuje rozlišení až 16 milionů obrazových bodů, konkrétně je to pak 4896 x 3264 pixelů. Velikost dat fotky se pohybuje od 19 do 24 MB, v závislosti na množství detailů a použité hodnotě ISO. Rozměry čipu jsou 27,9 x 18,6 milimetru, což odpovídá formátu APS-H (krop 1,3 x). Tady budu mluvit trochu za sebe, ale podle mě je to podivnost. Nechápu, proč nemůže firma Canon po tolika letech vývoje udělat fotoaparát se senzorem třeba Canon EOS 5D a rychlostí 10 snímků za sekundu. I u konkurence už jim to došlo a Nikon D3s je velmi slušný fotoaparát. Když se mě nyní někdo zeptá, co je největší vada nového fotoaparátu Canon EOS 1D Mark IV, vždy jednoznačně odpovím, že to není fullframe a to, že nemá nižší rozlišení.
Stále hodně uživatelů digitálních zrcadlovek si myslí (a to i profesionálové), že když se zvýši počet pixelů v rozlišení, přibude lineárně více detailů v obraze. Ono to platí, ale především právě u senzorů s velikostí kinofilmového políčka. U kropových těl, není zlepšení tolik markantní.
Musím ale nutně přiznat, že díky šikovnému zpracování obrazu jsou obrazové výsledky z 1D Mark IV mnohem dále než u předchůdce (Mark III s rozlišením 10 Mpx). Fotografie více detailů mají, byť to není přímo úměrně zvýšení rozlišení. Co je posun mnohem větší, je kvalita obrazu na vysoká ISO. S Canon 1D Mark IV jsem fotografoval na ISO 3200 s klidným svědomým bez zbytečných stresů. Pokud bych ale měl srovnávat, a zůstat objektivní, u Nikon D3s jsem šel v podobném poklidu až na ISO 6400 (podobně jako u Canon EOS 5D Mark II). I když Nikon D3s adresivním zpracováním (aby to nešumělo) ztrácí detaily a barvy už při ISO 2000.
Možná si řeknete, že vysoká ISO jsou zbytečná a proč hodnoty dále posouvat, ale podle mě to smysl má. Čím dál častěji fotografuji živou přírodu i během meteorologické nepřísně (tma, déšť, bouřka) a občas tak vznikají fotografie, které by před třemi lety prostě nevznikly. V podmínkách, kdy jsem třeba za bouřky fotografoval vstavač bledý, bych před lety ani fotoaparát nevyndal z fotobatohu. Nemělo by to smysl. Snad kromě uměleckých matlanin by nic publikovatelného vzniknout ani nemohlo.
Základní deska nového fotoaparátu byla vybavena hned dvojicí obrazových procesorů nejnovější generace DiGIC 4, díky jimž rozsah dostupných citlivostí dosahuje hodnot ISO 100 až 12800 v základním rozsahu. V uživatelských funkcích pak lze povolit jeho rozšíření až na hodnoty ISO 50 až 102.400, což je v případě Canonu zatím největší dostupný rozsah citlivostí.
Zdokonalena byla také funkce pro automatickou optimalizaci jasu, nyní pojmenované ALO (Automatic Lighting Optimizer), která je k dispozici pro automatické úpravy snímku již v momentě jeho pořízení pro případ nutnosti tisku fotografií ihned po jejich pořízení. Inovovaná je také funkce redukce šumu pro barevný i jasový šum s minimálním vlivem na kvalitu fotografií.
Tenkozobec opačný (Recurvirostra avosetta) Pied Avocet, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2500 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 5. května 2010 19:34:40, ostrov Texel (Holandsko)
Ústřičník velký (Haematopus ostralegus) Eurasian Oystercatcher, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. května 2010 8:17:36, ostrov Texel (Holandsko) Pár podivností nového fotoaparátu
Připadá mi zvláštní, že firma Canon nedala do nové jedničky pár drobností, které jsou užitečné na Canon EOS 7D. Jako nejvýraznější příklad poslouží digitální vodováha, která na sedmičce je, ale v menu nového fotoaparátu listujete marně. Ona ta vodováha není úplně přesná, ale pro přibližnou orientaci v leže u vody se to opravdu hodí.
Další podivností je to, že do Canon EOS 1D Mark IV nedostalo RGB měření expozice, které tolik zpřesnilo podání výsledných snímků u Canon EOS 7D. U běžných motivů to tolik patrné není, ale při focení lesklého kolibříka na světle červeném ibišku, jsem u sedmičky zíral, jak to senzor velmi slušně pobral. Vše právě díky novému měření expozice. Škoda, že tato užitečná vlastnost do jedničky nedostala.
A ještě, trochu všeobecně. Je škoda, že digitální fotoaparáty nejvyšší profesionální řady mají stále tak mrňavý bafer. Pokud exponujete rychlostí 10 snímků za sekundu, neuplynou ani tři sekundy a můžete si zajít na kafe (přeháním). Osobně bych klidně rozlišení fotoaparátu mírně oželel, právě proto, aby v sérii dalo udělat snímku více. Zejména kdy se v přírodě něco děje. Lov potravy, rvačky, páření. Aktuálně, když vím že se bude u zvířat něco zásadního dít – a může se to protáhnout – přepnu na formát JPG, kde už může být série několikanásobně delší. Nutností je však přesně zvolená expozice a nastavení fotoaparátu, ať se nemusí do dat hrabat a fotku tím zbytečně degradovat.
Používání videa na fotoaparátu
Nezbytným doplňkem nových digitálních zrcadlovek se již tradičně stává možnost natáčet videa ve vysokém rozlišení. O tom, že to není reklamní pozlátko marketingových oddělení, dokazuje to, že se fotoaparátem Canon EOS 5D Mark II natáčejí reklamy, videoklipy nebo i televizní seriály. I zkušený filmař dobře chápe, z čeho dostane nekvalitnější obraz.
Vzpomínám si, když jsem před lety (v momentě, kdy se na foťáku poprvé objevila možnost Live View) postěžoval, „To tam ty debilové nemohli dát i video?“. Byl jsem za exota. Ale čas ukázal, jak užitečná může funkce být. V přírodě natáčím s Canon EOS 5D Mark II často, jen mi zatím nezbývá čas data zpracovat. Možnost videa u Canon EOS 1D Mark IV je pro mě výrazným argumentem pro výměnu, ne vždy mám při ruce rychle pětdéčko pro natáčení a ne vždy je možnost přendat tělo.
Natáčení videosekvencí samozřejmě Canon EOS 1D Mark IV umožňuje a to v nevyšší dostupné kvalitě, tedy v plném Full HD rozlišení 1920x1080 obrazových bodů a rychlostí snímání 30 snímků za vteřinu. Pro vážnou práci s videem nechybí ani konektor pro připojení kvalitního externího mikrofonu. Pro lepší možnost přehrávání videa, zejména na LCD nebo plazmových televizorech, pak na těle fotoaparátu nechybí ani konektor HDMI, přes nějž lze přenášet právě obraz v plném Full HD rozlišení.
Pořízená videa nebo fotografie se ukládají na paměťové karty typu Compact Flash nebo SD, protože EOS 1D Mark IV je vybaven sloty pro oba typy karet. Slot pro karty CF je kompatibilní i pro karty verze UDMA a slot pro karty SD pak samozřejmě podporuje i vysokokapacitní verzi SDHC.
Co znamená fotoaparát Canon EOS 1D Mark IV pro mě?
Pro fotografa živé přírody, který chce nutně mít to nekompromisně nejlepší, je Canon 1D Mark IV jasná volba. Odolnost, rychlost, dokonalé ovládání, kvalitní obraz i za špatných světelných podmínek. Avšak, je nutné si uvědomit jednu věc. Ne každý je ochotný odepsat ze svého účtu přes 100tis. korun kvůli fotoaparátu (pokud vůbec ty peníze má). Přitom, mnohem levnějšími těly fotoaparátu uděláte fotografie z přírody podobné, ne-li na papíře úplně stejné. Je smutné, že si hodně uživatelů myslí, že fotografovat divokou přírodu můžou jen ti, kdo si koupí drahou profesionální techniku. Přitom podle mých zkušeností, na atraktivní fotografii má zvolená technika podíl pouze tak do 10%. Nejdůležitější jsou informace, nápad, čas a nutná trocha štěstí.
Kdybych se měl nyní nutně rozhodnout, jestli Canon EOS 7D nebo novou jedničku, sáhnu raději po té sedmičce. Stojí třetinu (37tis.) a zvládne totéž, jen s odolností bude mít Canon EOS 1D Mark IV navrch. Ta je bez kompromisu. Avšak, kolik z uživatelů jedničkové řady fotí na Dakaru, v Antarktidě nebo v deštích na Papuy?
Ano, nová jednička vám dodá klidu, budete mít to nejlepší, co lze pořídit, ale upřímně, málokdo z nás to opravdu využije. Přestože jsem fotografoval jak v tropickém pralese na rovníku nebo v Atlantiku u tučňáků, stejně jsem měl častěji v ruce Canon EOS 5D Mark II kvůli dokonalému obrazu. Jestli nyní někdy beru do ruky Canon 1D Mark III, je to jen v případech, kdy lezu do vody, nebo když nutně potřebuji zachytit nějaký opravdu akční děj nebo chování zvířat, kde důležité mít co nejvíce možných snímků během jedné sekundy.
Novou jedničku bych koupil, ale kdyby stála 70 tis. korun; 109tis (květen 2010) je opravdu moc. Je neuvěřitelné, že všechny ostatní řady fotoaparátů Canon zlevňují, ale každá nová jednička začíná už několik dlouhých let na 110tis. korunách. Nový Canon EOS 20D stál 55tis, ale 50D nyní začalo na 28tis., staré 5D stálo 105tis a nové 5D Mark II jsem v prosinci 2009 kupoval za 54tis. Jen ta jednička stále trůní v astronomických částkách!
Možná je to plkání o ceně pro někoho bezpředmětné, ale pro mě je cena fotografické techniky zásadním kritériem při rozhodování. Nejen proto, že ty peníze aktuálně dohromady nedám, ale i proto, že je u mě díky dominantnímu zaměření (fotografování živé přírody v Latinské Americe) větší pravděpodobnost, že se stanu obětí loupežného přepadení. Když přijdu o levnější foťák, bude to o chlup méně bolet.
Canon EOS 1D Mark IV, pár slov závěrem
S novým fotoaparátem byla na Texelu radost fotografovat. To co mi na mém současném 1D Mark III tolik chybí, jsem na novince našel. Dokonalý displej, schopnost natáčet videa, vyšší rozlišení, možnost dále posouvat ISO a neposlední řadě konzistentnější ostření akčnějších momentů. Za ten týden jsem s ním vyfotografoval několik tisíc fotek a úplně lehce se mi po návratu nevracel. Díky vysoké ceně, však aktuálně o reálném nákupu neuvažuji.
Na druhou stranu, každému, kdo chce mít nejlepší tělo na fotografování divoké přírody, musím Canon EOS 1D Mark IV jednoznačně doporučit. Budete mít na dlouhá léta výrobek bez kompromisů, na který se bude moci v jakýchkoli podmínkách spolehnout.
Ačkoli se článek o novém fotoaparátu svým rozsahem tváří jako hodnotné dílo, několik důležitých věcí se sem už nedostalo. Fotoaparát jsem měl pouze týden a neměl jsem možnost jej přímo otestovat na schopnost ostření čelně se přibližujících objektů. Ačkoli mě účelové testy nebaví, tohle by zajímalo i mě samotného.
Berte prosím moje povídání jako jeden z mnoha pohledů. Každý uživatel má priority jiné, proto se i závěrečné soudy různí. To co je pro mě zásadní handicap, může být pro kolegu pomíjivý detail. Jako vždy, nepopisuji obecnou pravdu, ale jen svůj názor a zkušenosti.
Za zapůjčení fotoaparátu na testování během cesty na holandský ostrov Texel děkuji českému zastoupení, společnosti Canon CZ, s r. o.
Související odkazy
Specifikace fotoaparátu Canon EOS 1D Mark IV na stránkách Canon.cz
PDF White paper - vyčerpávající technické informace o Canon EOS 1D MArk IV
Představení fotoaparátu Canon EOS 1D Mark IV na stránkách Fotoaparát.cz
Nákup fotoaparátu ve Foto Škoda (CZ), Megapixel (CZ) a BHphotovideo (USA)
Fotoapaprát Canon EOS 1D Mark IV na Dpreview.com
Srovnání obrazové kvality Canon EOS 1D Mark IV vs. Nikon D3s
Testy fotografické techniky na Naturephoto.cz
Canon EOS 7D, univerzál do divočiny
Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EOS 5D Mark II – ostření
Canon EOS 5D Mark II – obraz
Canon EOS 5D Mark II – fotografování zvířat
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Canon EOS 5D
Ondřej
Prosický| NaturePhoto.cz, 7.6.2010
Ara zelenokřídlý (Ara chloroptera) Red-and-green Macaw, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. května 2010 13:33:44, ZOO Avifauna (Holandsko)
Rybák obecný (Sterna hirundo) Common Tern, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. května 2010 8:24:31, ostrov Texel (Holandsko)
Rybák obecný (Sterna hirundo) Common Tern, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark IV, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/4000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. května 2010 19:08:12, ostrov Texel (Holandsko)
Komentáře ke článku
(19 příspěvků) Přidat komentář...
"V období nefunkčnosti (notebooku) mi na promazávání skvěle posloužil naprosto dokonalý displej fotoaparátu Canon EOS 1D Mk III.." citát je z článku Sri lanka postrehy z fotograficke cesty
Jinak pěkné letovky.
Fotky vynikající jako vždy.
K otazce rychlosti karet/bufferu: SD karty zatim bohuzel stale rychlosti neoplyvaji, ale uz skoro rok dela Sandisk "PRO" karty se zapisem 90MBs navrzeny prave pro foceni serii.
Přeji hodně skvělých záběrů a dobré světlo.