Listovnice ostruhatá (Cruziohyla calcarifer) Golden-eyed leaf frog, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. prosince 2012 12:00:32, La Paz (Kostarika)
Tradiční krabicový úvod
Skoro celý den jsem měl zavřenou krabici s novým fotoaparátem Canon EOS 6D na očích, nebyl čas a já zvědavě vyhlížel večer, kdy fotoaparát vydoluji k prvnímu vyzkoušení. Bohužel, že to budu vše dělat jednou rukou (a v druhé dvouměsíčního Oskara) jsem netušil, ale šlo to velmi dobře.
Canon EOS 6D je v kontextu nejbližších příbuzných (5D Mk II a 5D Mk III) lehoučký prcek. Při prvním kontaktu jsem si říkal, že po vložení baterie ztěžkne, ale hle, ona už tam baterie byla. Ani se nechce věřit, že tohle kompaktní mrňavé tělíčko skrývá velký full frame senzor.
Podobně jako Canon 5D Mk III má velmi příjemnou pogumovanou úpravu gripu a zároveň mnohem výraznější vykrojení pro úchop rukou. V dlani drobné ručky tak mnohem lépe sedí.
Nečekaná záhada dvou verzí fotoaparátu
Při rozhrabávání krabice mě hodně překvapila jedna věc. Na brožurce s manuálem je uvedeno, že se jedná o průvodce ovládáním fotoaparátu Canon EOS 6D (WG) a Canon EOS 6D (N). Při blížím ohledání tak jisté okolnosti naznačují, že snad budou verze této novinky dvě, jedna s wi-fi a GPS a druhá bez těchto převratností. Nabízí se tedy otázka - nebude druhá verze foťáků bez wi-fi a GPS také za nižší pořizovací cenu?
Novinkou je to, že papírový je pouze základní manuál a podrobný návod najdete na CD jen v PDF. Což je účelné především pro mne, kdy většinu knihovny tahám na cestách v PDF na iPad a iPhone. Konec papíru, šetříme šumavské lesy!
Návod k zrcadlovce jsem tak měl v Kostarice v PDF podobě v telefonu.
Kolibřík fialkový (Campylopterus hemileucurus) Violet Sabrewing, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. prosince 2012 15:47:47, Zeměpisná délka: 84° 09' 44" Z, Zeměpisná šířka: 10° 12' 15" S, Nadmořská výška: 1516.00 metrů, La Paz (Kostarika)
Jiné ovládání s málo tlačítky
Pocitově nejpřepracovanější novinkou je změněné ovládání fotoaparátu a poměrně malé možnosti nastavení fotoaparátu přímo na těle. Pro fotografa dlouhá léta používajícího zrcadlovky Canon není přechod vůbec příjemný. Fotoaparát Canon EOS 1D X má prohlížení a zvětšování fotografií podobně jiné, a ani po půl roce od pořízení si na něj nemohu zvyknout. Ten systém lupy si stále prostě nemůžu zažít.
Při prvním kontaktu může uživateli chybět klasický multiovladač u hledáčku, kterým se tradičně vybíraly ostřící body (a posouval zvětšený snímek při prohlížení), ale jen do té doby, než tento ovladač najdete jinde. Kloubový ovladač je nyní zapuštěn do kolečka u tlačítka SET.
Úplně praktické a rychlé to v terénu není, ale nevylučuji, že se na to dá zvyknout. Mně se to moc nedařilo, klasický multiovladač u hledáčku je mnohem pohodlnější. Ne, že by na Canon EOS 6D nešly body vybírat, jen se tam s foťákem u oka tím placem hůře dostává.
Velice kladně hodnotím umístění zapínání fotoaparátu u otočného voliče a jeho zámek pro nechtěné pootočení a změnu režimu fotografování.
Ovládání zrcadlovky pomocí telefonu, první kontakt
Bez nějakého většího prohlížení těla jsem se hned nedočkavě pustil do zkoušení novinky na fotoaparátu nejnovinkovější, ovládání pomocí mobilního telefonu přes vestavěnou wi-fi. Ač jsem na všechny technické věci pako, ignoroval jsem v krabici uložený manuál a tvrďácky začal listovat trošičku novým menu fotoaparátu.
Na stole připravený iPhone 4S s naistalovanou aplikací EOS Remote, v ruce fotoaparát Canon EOS 6D a ladilo se. Zapnout wi-fi, pojmenovat si foťák, spárovat zařízení, podívat se, jestli telefon foťák vidí, nevidí, znova všechno od začátku, podívat se na telefon, vidí! Zapnout režim Live View na foťáku pomocí aplikace, a bingo. Funguje. Idylka, co mi zabrala 45 minut, pro další připojení si už nastavení pamatuje a vše je mnohem jednodušší.
Pomocí aplikace na telefonu lze měnit ISO i hodnoty expozice, případně i dělat její korekce. Největší technologická lahůdka je však ostření objektivu pomocí namáčknuté spouště přímo na displeji chytrého telefonu. Jen si posunete rámeček tam, kam chcete, aby bylo zaostřeno, a objektiv neomylně zaostří (při mých prvních deseti pokusech). Ostřit a fotit tak můžete přes dvoje zavřené dveře, jen s mobilním telefonem v ruce. To bylo první odzkoušení, uvidíme, jaká bude praxe v kostarickém pralese, několik neotřelých nápadů mám.
Krokodýl americký (Crocodylus acutus) American Crocodile, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, fotografováno z ruky, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 17. prosince 2012 8:26:18, Zeměpisná délka: 84° 36' 21" Z, Zeměpisná šířka: 9° 48' 02" S, Nadmořská výška: 23.00 metrů, Río Tarcolés (Kostarika)
Opět předurčení do deštivých tropů
Hned první den v Kostarice, při focení kolibříků pod sopkou Poás, nás zastihlo plnohodnotné období dešťů. To podle mých zkušeností od roku 2004, kdy se do Kostariky vracím, pravidelně končí vždy okolo 8. prosince.
Musím přiznat, že vytáhnout zapůjčený Canon EOS 6D v tom ceďáku, při kterém jsem i na objektiv Canon EF 400mm f/2.8 L IS USM II nasadil pláštěnku, se mi vůbec nechtělo. Přece jen různě po světě testuji fotografickou techniku Canon delší dobu a zatím jsem nic nezničil. Začíná to být podezřelé.
Déšť prudce tloukl do mohutných listů palem, div z nich nesklepával drobné promáčené kolibříky na nich usazené. Já zahalený do Gore-tex Tilaku stále v suchu, jen nová zrcadlovka zůstala pro potřeby testování voděodolnosti odhalená. Nebylo to samoúčelné. Kolibříci jsou za deště nejaktivnější a prosvětlené čárky deště s delším časem na tmavém pozadí dodávaly fotografii opravdu deštivě tropický vzhled.
Foťák těch dvacet opravdu deštivých minut ustál. Voda oproti zrcadlovce Canon EOS 7D nebyla na bajonetu, po otevření dvířek ani u baterie a oba displeje byly bez kapičky vody nebo nějakého zamlžení. Snad jen, oproti zrcadlovce Canon EOS 1D X, se drobné tělíčko nejmenší full frame zrcadlovky zcela zalité vodou hůře drželo v ruce.
Bohužel bez vestavěného blesku
Jestli mohu fotoaparátu něco vytknout z hlediska vybavenosti je to (jako u mě už tradičně) absence vestavěného blesku. Když neměly v minulosti blesk zrcadlovky Canon EOS 5D, argumentovalo se tím, že jsou pro profesionální uživatele a tam se předpokládá použití blesku externího. Ale proč není blesk u fotoaparátu Canon EOS 6D, který cílí mezi uživatele mnohem níže a někde se lze dokonce dočíst, že se jedná o full frame pro nenáročné fotografy? To byl takový problém do zrcadlovky dodat blesk, co je ve fotoaparátu Canon EOS 7D, který má navíc vestavěnou řídící jednotku?
Možná si říkáte, vestavěný blesk je na nic, ale to jen blud člověka, který jej nikdy neuměl používat. Podle mne je to výborný rychlý pomocník při mnoha příležitostech, kdy není při ruce blesk externí (makrofotografie, portrét apod).
Argumenty, že do full frame zrcadlovky se vestavěný blesk nevejde, neberu. Konkurenční zrcadlovky Nikon D800 a Nikon D600 mají vestavěný blesk obě dvě.
Tangara zpěvná (Ramphocelus passerinii) Scarlet-rumped Tanager, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM +2x III, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 18. prosince 2012 9:50:47, Zeměpisná délka: 84° 47' 13" Z, Zeměpisná šířka: 10° 53' 40" S, Nadmořská výška: 80.00 metrů, RNVS Caño Negro (Kostarika)
Konečně GPS přímo v těle fotoaparátu
Snad jediným důvodem, proč se do těla fotoaparátu blesk nevešel, je novinka, kterou nikdo z uživatelů asi nečekal. Canon EOS 6D má v těle vestavěný GPS modul, který zapisuje souřadnice a výšky přímo do EXIF dat fotografie. Už se vám tedy nestane, že budete civět na povedenou fotografii krajiny a přemýšlet, kde přesně jste ji vlastně fotili.
V menu fotoaparátu stačí funkci zapnout a po chvíli (která může být pro někoho i docela dlouhá) se do fotografií začnou souřadnice zapisovat. Což se dá naštěstí při prohlížení fotografií přes tlačítko INFO hned zkontrolovat.
Poměrně sympatické je i zapisování nadmořské výšky, pokud je zrovna na družice dobře vidět (jinak se výšky neukládají). Jen počítejte s odchylkou 15 - 25 m (výšky), z mé zkušenosti v Kostarice.
Uživatel si také může vytvořit úplnější záznam o svých cestách pomocí funkce GPS logger, která zobrazí celou trasu cesty pomocí dodávaného softwaru na CD.
Velmi přirozené HDR
Sympatickou a především praktickou funkcí fotoaparátu Canon EOS 6D je skládání HDR snímků přímo v těle a následné zobrazení vytvořeného výsledku. V režimu HDR fotoaparát při stisknutí spouště vytvoří po sobě tři rychle následující snímky s různou expozicí, stačí jen v nastavení zadat, zda rozdíl mezi nimi má být 1, 2 nebo 3 EV. Složení HDR výsledku pak trvá přibližně 5 vteřin, kdy o tomto dává fotoaparát vědět červeně svítící kontrolkou u paměťové karty.
Poměrně překvapivé i ve velmi složitých světelných podmínkách je to, že výsledek vypadá opravdu přirozeně. Pouze v některých případech, kdy nastavíte rozdíl mezi expozicemi 3 EV, si složená fotografie říká o decentní přidání kontrastu. Udivující je to, že přestože tři snímky fotografuje z ruky, fotoaparát je ve více jak 75 % (moje zkušenost) (bez čárky) spojí naprosto bezchybně. Předpokladem je ale to, že se při focení snažíte foťákem nekvrdlat a nefotíte příliš dynamické děje (kytky ve větru, vlny na pobřeží).
Bohužel, jak už to někdy bývá, je tu několik drobných vad. Výsledný snímek se ukládá pouze do formátu JPG, což vylučuje následné decentní nutné úpravy. Další diskomfortností je to, že po pořízení HDR fotky fotoaparát fotí už pouze jednotlivě, pro opravné HDR se musí znovu do menu. Pocitově největší průšvih ale vidím v tom, že pro tvorbu HDR musíte v menu nastavit ukládání do formátu JPG. Pak se velmi často stává, že po vytvoření HDR fotografie opět nevrátíte nastavení ukládání do RAW. Což se mi stalo vždy po focení do HDR.
Pokud si matně vzpomínám na testování fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III v zimě u pižmoňů, byla tam možná tato funkce řešena lépe.
Kolibřík fialovohrdlý (Lampornis calolaema) Purple-throated Mountain-gem, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. prosince 2012 15:10:00, La Paz (Kostarika)
Ostření poněkud historické
Podle prvních specifikací nového fotoaparátu bylo patrné, že právě ostření bude jeho největší slabinou. Přestože od prvních řádků o novince spousta fotografů tvrdila, jaká to bude tragédie (i když neměli Canon EOS 6D v ruce), nechtělo se mi věřit, že by firma Canon udělala úkrok zpět a doplnila tělo podobným ostřením jako u zrcadlovky Canon EOS 5D Mark II. Které, ne že by nebylo použitelné, ale potřebovalo hodně cviku a jasnou povědomost o jeho limitech (v jakých podmínkách ostřící body fungují a kdy už ne). Nevěřil jsem, sundal 1D X a pokusil jsem se tangary hodující na kompostu na okraji kostarické rezervace Cano Negro nafotit i fotoaparátem Canon EOS 6D.
Dlouho jsem to ale nevydržel. V podstatě jediným v praxi použitelným bodem je ten středový. Ostatní jsou spíše k tomu, aby bylo ve specifikaci fotoaparátu o čem psát. Pro ostření krajními body (jinými než středovým) potřebujete kontrastní scénu a hodně světla, jinak se autofokus nechytá. Občas se sice rozjede, ale na tmavé tangaře na palmovém zeleném listu se prostě nezastaví. Tady podotýkám, že toto bylo testováno s objektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, s kratším ohniskem by to třeba šlo lépe.
Limitující použití ostřících bodů vás pak při fotografování v terénu nutí snímat zvířata ve střední části hledáčku bez nějaké promyšlenější kompozice s prostředím. Překomponování po zaostření je u dlouhých ohnisek nesmyslné, změní se vzdálenost fotografovaného objektu a zvíře je mimo hloubku ostrosti.
Centrální bod do velké tmy
Středový ostřící bod však funguje dokonale, podobně jako na Canon EOS 5D Mark III a Canon EOS 1D X. Subjektivně se mi skoro zdá, že při velmi špatných světelných podmínkách (tmavý objekt ve tmě) je středový bod citlivější, rychleji a ochotněji se „rozjede“ než u Canon EOS 1D X. Ale třeba to byla jen náhoda, podmínky identické nebyly.
Nechci, aby to vyznělo tak, že s fotoaparátem Canon EOS 6D se nedá v praxi vůbec ostřit, jen je potřeba se připravit na skutečnost, že to není úplně idylka. V kontextu jeho většího bratříčka (Canon EOS 5D Mark III) je to však vyloženě bída.
Popsané odráží zkušenosti fotografa živé přírody. Ten, kdo fotí výhradně manuálně krajinu nebo makro, se popsanou problematikou zabývat nemusí. Možná ještě více než fotograf divoké přírody bude trpět portrétní fotograf se super světelnými objektivy. Tedy, v případě že nemá dokonalý zrak a ostří manuálně.
Vyvolání snímku přímo ve fotoaparátu
Když jsem poprvé listoval v menu fotoaparátu, s překvapením jsem objevil položku Úprava fotografie. A skutečně, když jsem se k tomu vrátil, funkce dělala přesně to, co slibovala. Přímo v zrcadlovce Canon EOS 6D tak můžete provádět úpravy RAWu, na které jste zvyklí z programů na počítači. Vhodné je to zejména v případě, kdy chcete snímky rovnou předat nebo dát do tisku. Říkal jsem si, jak bude zpracovávání krkolomné, ale šlo mi to celkem intuitivně a snadno. Doporučuji tuto novinku vyzkoušet.
Guan černý (Chamaepetes unicolor) Black Guan, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. prosince 2012 10:01:23, Zeměpisná délka: 84° 09' 43" Z, Zeměpisná šířka: 10° 12' 12" S, La Paz (Kostarika)
Zmenšení paměťových karet
S miniaturizací těla firma Canon u nové full frame zrcadlovky upustila od tradičního úložného média Compact Flash (CF) a nahradila ho slotem pro karty typu Secure Digital (SD).
Osobně s tím nemám žádný problém, rychlost fotoaparátu při snímání není nijak závratná (teoreticky prý 4-5 snímků za vteřinu), karta rychlost ukládání nijak nelimituje.
Snad jen pokud bych o těle uvažoval jako o záložním k zrcadlovce Canon EOS 1D X, další druh karet k používání by mě obtěžoval. Výhodou použití SD může být to, že spousta notebooků má čtečku zabudovanou a různá „připojovadla“ pro tablety jsou také pro SD karty.
Prasátko zatím nerozbíjet, raději přišetřit
I když se obecně nějakým srovnáním bráním, opět se mu nevyhnu. Těch dotazů typu „Nebude mi tedy na fotografování divokých zvířat stačit Canon EOS 6D“ už pár bylo. Pokud uvažujete o šestdéčku jako o hlavním těle na fotografování živé přírody, cítím, že byste mohli trpět. Možnosti ostření jsou hodně okleštěné, na nějaké akčnější promyšlené kompozice to příliš není.
Opravdu jen ten centrální bod dělá čest svému určení – ostří. I kdyby se nějakým mávnutím kouzelného proutku okolní body staly citlivějšími, příliš to nepomůže, protože novým kloubovým voličem (a v jiné poloze) vyberete body poněkud krkolomně a určitě pomaleji.
Mnoha uživatelům s větší prackou bude vadit titěrnější konstrukce, zmenšená zrcadlovka jim do ruky nepadne. A pokud jste už zvyklí na jiné digitální zrcadlovky Canon, budete proklínat rozmístění a funkčnost ovládacích prvků.
Na nové zrcadlovce se mi líbily pouze dvě věci. Vestavěná GPS a možnost ovládání a ukládání fotografií přes wi-fi. Nechápu, proč ti splantaní vývojáři nedali toto i do fotoaparátů Canon EOS 5D Mark III a Canon EOS 1D X. Snad zvráceně doufají, že to bude jediná možnost jak Canon EOS 6D prodat…
Menší rozměry nové zrcadlovky se mi spíše líbí, i proto, že já osobně mám dlaň poněkud malou. Stačilo tak málo, dát do fotoaparátu ostření alespoň z Canon EOS 7D a jeho použitelnost by se zvýšila.
Pokud chcete fotografovat opravdu divoká zvířata (žádné dobrodružné expedice ZOO Bavorský les), doporučuji raději Canon EOS 5D Mark III, který má systém ostření a jeho ovládání přibližně o dvě generace a pět let vpředu.
Podotýkám, že se jedná jen o můj názor. Někdo, kdo se nesnaží o akčnější fotku z přirody, může být z Canon EOS 6D nadšený.
Jednou bude stejně můj
Mně osobně se fotoaparát Canon EOS 6D líbí, ale pouze jako záložní tělo ke Canon EOS 1D X. Jinak bych se u divokých zvířátek s ostřením a ovládáním fakt trápil.
Na fotografování krajiny, makrofotografii, kde autofokus vůbec nepotřebuji, je to fotoaparát ideální. Dokážu si představit, že až mi doslouží Canon EOS 5D Mark II (v plném nasazení od roku 2008), nahradím jej právě zrcadlovkou Canon EOS 6D.
Přestože jsem v úvodu sliboval, že se více rozepíšu o fotografování zvířat s ovládáním na dálku pomocí telefonu, slib nesplním. V Kostarice nebyly podmínky a ani čas pro to, aby to bylo účelné. S vedením workshopu bylo spousta starostí.
Záměrně se nerozepisuji o obrazové kvalitě výsledných fotografií. V posledních třech letech jsou rozdíly ve výstupech jednotlivých zrcadlovek minimální a do formátu 75 x 50 cm stejně rozdíl nepoznáte. V současnosti toto řeší zejména majitelé zrcadlovek, kteří stejně žádnou fotku neudělají (rozuměj, fotka je fotkou až na papíře).
Fotoaparát Canon EOS 6D byl testován s objektivy Canon EF 24mm f/1.4 L USM II, Canon EF 100mm f/2.8 L IS Macro USM a Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Za zapůjčení fotoaparátu na testování v Kostarice děkuji českému zastoupení, firmě Canon CZ, s r. o.
Technickou specifikaci fotoaparátu si můžete přečíst na stránkách Canon.cz.
Související odkazy na NaturePhoto.cz
Canon EOS 5D Mark III
Canon EOS 7D, univerzál do divočiny
Canon 1D Mark IV
Canon EF 600mm f/4 L IS II USM
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM
Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Teleobjektivy Canon, srovnávací tabulka
Všechny články na NaturePhoto.cz
Leguán černý (Ctenosaura similis) Black Iguana, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ano, Vytvořeno: 16. prosince 2012 8:38:33, Parque Nacional Manuel Antonio (Kostarika)
Kolibřík zelenotemenný (Heliodoxa jacula) Green-crowned Brilliant, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. prosince 2012 10:18:56, Zeměpisná délka: 84° 09' 43" Z, Zeměpisná šířka: 10° 12' 14" S, RNVS Caño Negro (Kostarika)
zatím neurčeno Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/40 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. prosince 2012 16:29:19, Zeměpisná délka: 84° 09' 45" Z, Zeměpisná šířka: 10° 12' 16" S, Nadmořská výška: 1497.00 metrů, La Paz (Kostarika)
Tukan žlutoprsý (Ramphastos sulfuratus) Keel-billed Toucan, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 6D, Objektiv: EF100mm f/2.8L Macro IS USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 8. prosince 2012 9:50:52, Zeměpisná délka: 84° 09' 42" Z, Zeměpisná šířka: 10° 12' 11" S, La Paz (Kostarika)
Komentáře ke článku
(17 příspěvků) Přidat komentářNěkdy si zavzpomínám na zlatou éru Praktic kdy stačilo mít základní objektiv 50/1,8, případně širokáč 28mm a tele 135mm. Vše se hodilo do papírové fototašky, která byla jediná na trhu a fotograf „jen“ nastavil clonu, čas a metry a cvak…
A jestě k té "nečekané záhadě dvou verzí fotoaparátu" 6D. Jde o to, že každý kontitent má schválené jiné kanály pro wifi, stačí se podívat na označení starších wifi gripů a wifi vysílačů. Měl jsem ho pro 1Ds3 a taky jsem se zajímal, proč je jich více druhů.