Canon EOS 760D

Koupil jsem si další fotoaparát a začínám mít pocit, že je sbírám. Nic jiného mi při fotografování přírody ani nezbývá. Firma Canon to má zmáknuté tak, že každý fotoaparát umí něco jiného. Jako by říkali, “přeci nedáme všechny šikovné věci do jednoho těla, když si můžete koupit fotoaparáty tři”. Jeden má vysoké rozlišení, druhý dokonale ostří a rychle snímá, ten další je neuvěřitelně praktický, s dokonalým videm, vestavěnou Wi-fi. Nestačí-li, uděláme další, ten zase bude mít jen vestavěnou GPS.

Zebra Böhmova (Equus quagga boehmi) Zebra Böhmova (Equus quagga boehmi) Grant's zebra, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 760D, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 10, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 29. ledna 2016 9:43:44, ZOO Praha (Česko)

Kdo se s tím má furt tahat!

Zadání jsem měl poměrně jasné. Potřebuji malý, lehký APS-C fotoaparát, který průběžně ostří video, s dotykovým ovládáním výklopného displeje, vestavěnou wi-fi a interním bleskem, s cenou do 20 tis. Kč. Aby jej, kromě mne, mohla používat i rodina.
Intenzivněji fotografuji desátým rokem a začínám si uvědomovat, že jedinou limitou, proč nemám hezké fotografie, je to, že potkávám výjimečné motivy obvykle ve chvíli, kdy nemám fotoaparát.
Canon EOS 760D (dále v textu občas “Mrňous”) bude na nošení při šoulačkách Šumavou naprosto ideální. Podobně při pravidelných procházkách s dětmi okolo Prahy nebo v zoologických zahradách. Obzvlášť s nasazeným objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM a telekonvertorem Canon TC 1.4x III, s ohniskem 156 - 450 mm.
Tuto sestavu totiž můžu mít pověšenou, a stále připravenou, přes rameno, na rozdíl od tradičního Canon EOS 1D X s Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM.  Jestli na Šumavě při svých dalších desítkách prochozených kilometrů náhodou narazím na rysa ostrovida, fotografován bude právě Mrňousem.

Fotoaprát nejen pro malou ručku

Co je malé, to je hezké. Asi první slova, která vás napadnou, když fotoaparát obtížně hledáte po otevření krabice. Až jej pod složkami návodů a instalačních CD s programy objevíte, přijde šok druhý. Ten fotoaparát je neuvěřitelně lehounký, a to i s vloženým titěrným akumulátorem. Na to by nejeden „bezzrcadlovkář“ valil oči. K velmi dobrému a jistému pocitu při držení přispívá pěkné pogumování, které pokrývá velkou plochu fotoaparátu.
Přestože se mi fotoaparát i s poměrně velkým objektivem drží dobře, přiznávám, že někdo s větší chlapskou pazourou může mít problém. Já mám ručku spíše menší a malé tělo fotoaparátu Canon EOS 760D mě nijak nelimituje.

Zapneme a hned natáčíme

Co se týče ovládání fotoaparátu, nejvíce se mi líbí už jeho zapínání, především proto, že hlavní účel, pro který jsem si Canon EOS 760D pořídil, je natáčení videa.
Už když fotoaparát zapínáte, jasně páčkou určujete, zda budete fotografovat nebo natáčet. Pokud zvolíte video, je to navíc dovedené k dokonalosti tím, že hned s tím se zapíná zadní displej fotoaparátu a fotoaparát hned průběžně ostří tam, kam objektiv nasměrujete. Paráda. Žádné hrůzné ovládání videa jako třeba u fotoaparátu Canon EOS 1DX, kde se musí do menu. Trochu lepší je to u aktuální řady fotoaparátů 5D a 7D, kde je podobná páčka (ne úplně se stejnou funkcí) přepínání video / fotky u hledáčku. Čerstvě se podobný nástroj objevil i u novinky Canon EOS 1DX Mark II.
V souvislosti s videm je další lahůdkou dotykový výklopný displej fotoaparátu. Natáčení zvířat od země je tak neuvěřitelně pohodlné. Nemusíte si k tomu lehat s obličejem v bahně a pro ostření videa se pouze dotýkáte displeje kam má být zaostřeno. Funguje to neomylně. Nikdy jsem na žádném fotoaparátu výklopný displej neměl a jak zjišťuji, o hodně jsem přicházel.

Sovice sněžní (Bubo scandiacus) Sovice sněžní (Bubo scandiacus) Snowy owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Snowy owl, Canon EOS 760D, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 30. ledna 2016 8:34:08, zvíře v lidské péči, Vysočina (Česko) Orel skalní (Aquila chrysaetos) Orel skalní (Aquila chrysaetos) Golden Eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 760D, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1 1/3, Blesk: Ne, 30. ledna 2016 16:36:59, zvíře v lidské péči, Vysočina (Česko)

Canon EOS 760D nebo Canon 750D?

Rozhodně ten první! Jeho výhodou oproti podobnému bratříčkovi je komfort ovládaní. Canon EOS 760D je na tom mnohem lépe a stojí zato si ty necelé dvě tisícovky korun připlatit.
Výhodou je multifunkční otočný volič na zadní straně fotoaparátu. Přesně ten, co možná tak dobře znáte z fotoaparátů Canon vyšších řad. U Mrňouse je navíc doplněn o jistou “kloubovost”, aby se jím daly pohodlně vybírat ostřící body. A zase, funguje to výborně. Tady ale musím opět zmínit, že fotograf s velkou tlapou bude při ovládání trochu trpět. Prostoru pro výběry ostřících bodů při fotoaparátu přiloženém k oku tam opravdu moc není, mně to ale šlo. Naštěstí možností k výběru ostřícího bodu je více.
Dalším rozdílem je to, že Canon EOS 760D má oproti Canon EOS 750D stavový displej v horní části fotoaparátu a není omezen pouze zadním displejem. Což je pro fotografa tradičně pracujícího s vyššími řadami fotoaparátu Canon samozřejmě výhoda.

Obraz stejný jako z jiných dražších fotoaparátů.

Bohužel, stále se na mých fotografických kurzech a workshopech setkávám s bludy, kdy si klienti myslí, že “dražší fotoaparát určitě dělá lepší fotografie”. Prodají Canon EOS 70D a koupí Canon EOS 7D Mark II. A hle, ona je ta fotka úplně stejná. A můžeme jít klidně i níže. Ona ta fotografie bude stejná i z levného fotoaparátu Canon EOS 760D za zlomek ceny fotoaparátu Canon EOS 7D Mark II. A to i včetně míry šumu.
Tady snad hned raději přiznám, že dražší fotoaparáty jsou dále zejména v systému ostření a pro někoho (jistě ne pro všechny) v komfortu užívání.
Přestože se může drobně lišit rozlišení a třeba i algoritmus zpracovaní obrazu včetně šumu, ve výsledku pochopitelně rozdíl nenajdete. Což potvrdili i v laboratoři.


Jiná kapitola je samozřejmě srovnání s fotoaparáty formátu Full Frame, ty jsou obrazově skokově dále. Hodnotit obraz fotoaparátu se mi tady moc nechce, je to prostě něco jiného. Rozhodně mě to však nijak nelimituje.
Když jsem se pro Mrňouse rozhodoval, říkal jsem si “tak obrazově horší než z mého starého fotoaparátu Canon EOS 20D (8 Mpx), to snad nebude”. Tento fotoaparát mě obrazově zase tolik nelimitoval. Aktuálně archivní fotky jím pořízené (10 let staré!) vkládám do americké fotobanky Shutterstock. Nikomu to tam pochopitelně nevadí.
Rozepisovat se detailněji o obrazu se mi nechce. Myslím, že bych opakoval to, co jsem psal před rokem u fotoaparátu Canon EOS 7D Mark II po testování v Japonsku. Hodnoty do ISO 1600 jsou pro mne v pohodě, dále už mě ten výstup štve. Ono mě dost štve to ISO 1600, ale tam se to pečlivým zpracování při přesném exponování poměrně ukočírovat.
Tzn., když fotografuji v obtížných světelných podmínkách, na obrazovou bídu se zaměřím a snižuji clonová čísla, nebo poměrně výrazně prodloužím čas, fotím tzv. „na hraně“. Výborným řešením jsou pro to objektivy se stabilizací, ty totiž vadu toho, že fotoaparát má moc šumu, poměrně účelně “zahojí”.

No dobře, tak já sem nějaké úkázkové snímky v plném rozlišení hodím,
ISO 200 (zpracováno v Canon Digital Photo Professional 4.0)
ISO 400 (zpracováno v Canon Digital Photo Professional 4.0)
ISO1600 (zpracováno v Adobe Camera RAW)
ISO 3200 (zpracováno Canon Digital Photo Professional 4.0)

 

Oko přiložené ke klíčové dírce

Pro toho, kdo je navyklý na zrcadlovky z full frame formátem, bude asi dost depresivní hledáček. Na ten mrňavý z APS-C fotoaparátu jsem už zapomněl. Je to peklo. Jako pohled klíčovou dírkou do temné místnosti. Všechno je hůře vidět, obtížně se manuálně ostří, tma.
Ale nezoufejte. Díky výklopnému displeji s dotykovým ovládáním nemusíte hledáček zas tak často používat, spoustu scén vyfotografujete s ostřením (a to i tím automatickým) v režimu Live View. Funguje to dokonale.
Když píšu, co se mi nelíbí, tak ještě jedna vada. Akumulátor fotoaparátu Canon EOS 760D vydrží žalostně málo. Při nepříliš intenzivním fotografování pouze jeden den, a to za předpokladu, že používáte ještě druhý fotoaparát. Pokud bych fotil celý den jen Mrňousem, tak to asi nevydrží. Pokud budete celý den natáčet, tak to nedá ani náhodou. Obzlášť, když bude mrznout.

Zubr evropský (Bison bonasus) Zubr evropský (Bison bonasus) European Bison, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 760D, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/40 s, ISO: 3200, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, 20. prosince 2015 13:42:39, Brandýs nad Labem (Česko) Poštolka obecná (Falco tinnunculus) Poštolka obecná (Falco tinnunculus) Common Kestrel, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 760D, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM +1.4x III, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, 19. prosince 2015 10:27:22, zvíře v lidské péči, Vysočina (Česko)

Plnohodnoté ostření akčních scén

Výrobce uvádí, “...systémem AF s 19 body a všestranným ovládáním povznesete své snímky na novou úroveň. Všechny zaostřovací body jsou tzv. křížové, takže na objekty zaostří rychle a přesně. Výsledkem budou vynikající snímky, ať už fotografujete sport, portréty nebo krajinu. Díky technologii automatického zaostřování Hybrid CMOS AF III modelu EOS 760D natočíte působivé filmy Full HD s filmovou hloubkou ostrosti. Využijte plynulé zaostřování a sledování, se kterými budou snímané objekty ostré, zatímco pozadí zůstane krásně rozmazané”
Po prvním fotografování s Canon EOS 760D můžu říci, že bych to nenapsal lépe. Fotoaparát ostří dokonale i ve ztížených podmínkách. Včetně čelně letící sovy s poměrně blízkým pozadím lesa.
Problém jsem měl jen, ale ne vždy, s tím úplně dolním a úplně horním ostřícím bodem při fotografování na šířku u statických záběrů. Citlivý je podle specifikace asi stejně, ale už je příliš u kraje, což mu trochu zabraňuje dělat to, co má - přesně ostřit. U tohoto APS-C fotoaparátu jsou totiž body rozprostřené v celé ploše hledáčku, ne nahňácané okolo středu jako u Full Frame fotoaparátů.
K ostření bych měl z praxe snad jen jednu výtku. Centrální bod, takový ten obdélníček, je v hledáčku příliš velký, při práci s teleobjektivem a malou clonou je spíše zázrak, že se budete chytat tam, kam potřebujete. Jak chcete mít ostré oko, když ostřící bod pokrývá vzdálenějšímu zvířeti půlku hlavy? Tady jsou dražší fotoaparáty dále, body jsou menší, navíc jdou nastavením dále zmenšit, takže zaostříte i špedlíkovou hlavičku. S Mrňousem ani náhodou.

Ovládání a stahování přes wi-fi

Asi největší předností, kterou Mrňous nabízí, je pohodlí a rychlost, kterou jim dává Wi-Fi a NFC konektivita. Pomocí Wi-Fi připojení můžete fotoaparát ovládat chytrým telefonem nebo tabletem, prohlížet a stahovat fotografie, nebo rovnou zálohovat na cloud službách (internetová úložiště). Nechápu, proč je tahle dokonalá funkce pouze u fotoaparátu nižších řad?!
Podobně jako při prvním seznámení s Wi-Fi ve fotoaparátu u Canon EOS 6D jsem se do spárování s mobilním telefonem pustil bez čtení manuálu. Říkal jsem si “zkusím to, třeba to bude opět intuitivní”. Bylo, netrvalo mi to déle než minutu.
Před prvním připojením si stáhněte do chytrého telefonu (případně tabletu) aplikaci Canon Camera Connect, pomocí které budete fotoaparát ovládat. Pak už jen stačí v menu fotoaparátu Wi-Fi připojit, pojmenovat zařízení, na telefonu najít Wi-Fi s vaším pojmenováním, připojit se, ověřit číselným heslem a je to. Fotoaparát můžete plnohodnotně ovládat z telefonu (včetně ostření) nebo pořízené fotografie snadno stáhnout do počítače. Po odpojení a opětovném připojení není už ověřování nutné. Rychlé, snadné.
Jedinou vadou je snad jen to, že se mi nepodařilo mít registrovaný zároveň iPhone i iPad, vždy se musí to první nastavení zrušit a pak zase nastavovat druhé. Bylo by vhodnější, kdyby si to pamatovalo zařízení obě. Možná to nějak jde, ale to bych se asi musel podívat do toho manuálu...


Pár postřehů, žádný test, ostatně jako vždy. Jen jsem chtěl motivovat ty, kteří by rádi fotografovali přírodu a pořád mi tvrdí „já na drahý fotoaparát nemám peníze“. Proč kupovat drahý? Odhadem 70 % toho, co při fotografování divokých zvířat vyfotím, bych zvládl s fotoaparátem Canon EOS 760D.
Na Mrňouse si začínám zvykat a jsem nadšený. Neznám v současné nabídce firmy Canon výhodnější nákup, co se týče poměru výkon / cena. Je to podobný “kauf” jako nyní koupit v bazaru Canon EOS 5D Mark II. Užitná hodnota těch fotoaparátů je mnohem vyšší, než za kolik se nabízejí!

 

Související odkazy

Canon EOS 7D Mark II
Canon EOS 6D
Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 7D, univerzál do divočiny

Canon 1D Mark IV
články o objektivech na NaturePhoto.cz
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Canon EF 24-70 f/4 L IS USM
Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Canon EF 600mm f/4 L IS II USM
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM (použitý na prodej)
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM

 

 

Klokan bažinný (Wallabia bicolor) Klokan bažinný (Wallabia bicolor) Swamp wallaby, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 760D, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1 2/3, Blesk: Ne, 29. ledna 2016 9:36:24, ZOO Praha (Česko)  Krkavec velký (Corvus corax) Krkavec velký (Corvus corax) Raven, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 760D, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 30. ledna 2016 9:48:44, zvíře v lidské péči, Vysočina (Česko) Kozorožec kavkazský (Capra caucasica) Kozorožec kavkazský (Capra caucasica) West Caucasian Tur, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 760D, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 29. ledna 2016 10:43:12, zvíře v lidské péči, Vysočina (Česko)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
06. 02. 2016 , kategorie: fototechnika, fotoaparáty
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(8 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Lukas
Oldo: Proboha!! Tohle je stoleté klišé, stejně tak jako o větším šumu Canon DSLR k Nikoni. Dynamický rozsah u APSC nelze snad ani řešit. O nějakém dynamickém rozsahu mohu mluvit až o FF. Ten miniaturní rozdíl u APSC, který tam člověk možná ividí, až po delším bádání je naprosto zanedbatelný.
Ale co ergonomie, dostupnost objektivů (nejen pro začátečníky), ať už nových či použitých a jejich cena? To je to na co by se člověk měl dívat. A ne takové klišé jako dynamický rozsah.
Honza
Ahoj Ondro, ty ukázkové fotky jsou moc pěkný, můžeš prozradit, jaké používáš nastavení pro odstranění šumu?
No jo, jenze jak vyresit problem s temi objektivy, Chci si poridit pouze jedno telo a fakt nevim, jak vyresit chybejici microadjustment. Uz vidim, jak jsou v nejakem obchode veseli a ochotni objednat mi nejake tri kusy stejneho ne zrovna casto prodavaneho teleobjektivu, abych mel aspon trochu sanci vybrat jeden z nich, co si bude s AF rozumet.
Proste nezbyva nez se smirit s tim, ze smysluplne zrcalovky zacinaji u Nikonu a Canonu na cene 20000.
este nejake skusenosti ten obraz co dostanete zo 760d je fakt najlepsie co momentalne z apsc od canonu dostanete ale potrebujete k tomu aj najmovsie canon verzie objektivov napriklad starsia 300 2.8 is uz nebude taka ostra... ako novsia verzia ktora ma vacsie rozlisenie optimalizovane na mensie pixely... ale fakt radsej treba pockat na novy canon 80d ktory uz ma aj mikro Af adjustment... a bude mat mozno uz konecne lepsi A/D konvertor obrazu ako je to uz aj u noveho canonu mark2
Mal som 750D možem povedať že od canonu zatial najlepšie apcs čo sa tyka obrazovej kvality ale samozrejme na nikon d7200 nema... je to stale klasicky canon obraz ktory žehli jemne detail.. .. použival som ho s canon 600 mm f4 IS II kde som malo ktoru fotku mal osru hlavne koli veľkemu problemu s front alebo back focusom kedže tento fotoaparat nema Af microadjustment takže hlavne koli tomu som ho neskor predal .. :D
Fajn článok určite je do dobrý foťák po boku FF. Chcem sa spýtať či neplánujete napísať články ohľadom úpravy fotografií hlavne by ma zaujímalo doostrenie pretože nemôžem dosiahnúť takú kvalitu aku by som chcel a techniku mám vcelku slušnú....
Olda
Ahoj Ondro, škoda, že Canon jede ty své čipi, které v porovnání s konkurencí výrazně strácejí v DR. Ale jinak je to výborný foťáček. Mohu se zeptat, jaké by jsi doporučil nastavení doostření při vyvolání RAWu v DPP? A je rozdíl mezi starým DPP 3.xx.xx a novým DPP 4? Děkuju
Petr
To máš místo toho prodaného 1DX?