Úprava fotografie - kormorán krok za krokem

Před časem se mi v poště objevil dotaz na zpracování fotografií z přírody. Pisatel se trápil skutečností, že jeho fotografie zvířat jsou příliš šedivé a navíc zároveň příliš kontrastní, světla jsou na hranici přepalu a ve stínech není nic vidět. Nejdříve jsem chtěl jen stručně odpovědět, ale našel jsem jednu fotografii, na které bych mohl stručně demonstrovat, že zachránit jde hodně. Nejsou to nijak dramatické úpravy a třeba to bude užitečné někomu dalšímu.

Činnosti krok za krokem při zpracování prezentovaného kormorána. Podobně postupuji v 90 % případů zpracování fotografií.

Fotografie z fotoparátu před zpracováním Fotografie z fotoparátu před zpracováním Na snímku je patrné působení ostrého světla. Fotoaparát nebyl schopen zaznamenat vysoký kontrast scény. Procesor fotoaparátu ve snaze, aby to vše pobral, udělat ze snímku šedivku.

Zpracovaná fotografie kormorána Zpracovaná fotografie kormorána Při vyvolávání fotografie byly korigovány světla a stíny, následným citlivým zvýšením kontrastu se výrazně zvýšila intenzita barev bez nežádoucích barevných posunů.

1.  Použitelná data z terénu (Canon EOS 1D Mark III)
Základním předpokladem pro dokonalý výstup je správné (hodnotné) zaznamenání scény. Tam, kde je příliš kontrastů, vysoký rozsah stáhnu, tam kde to neublíží, fotím tak, abych s fotkou musel v postprocesu dělat co nejméně. Předpokladem kvalitní práce na počítači je však kvalitní monitor.

2. Vyvážení bílé (Canon Digital Photo Professional v3.8.1.)
Jedinou barevnou korekcí, kterou fotografie z digitálních zrcadlovek vyžadují, je vyvážení bílé. Pouze posutím jezdcem teploty osvětlení dosáhnete správného barevného podání nebo barevné atmosféry, která je vaším záměrem. U snímků se zelenou vegetací je to nejjednodušší, každý ví, jak zelená je tráva, případně jak zelené jsou smrky. Popsané platí pro fotografování v exteriéru, uznávám, že v debilně nasvícené hale není vyvážit barvy jednoduché. Popsané platí pro zrcadlovky Canon, u jiných značek dochází k barevným posunům i v přírodě. U kormorána posun k chladným tónům na  5100 K.

3. Úprava expozice a kontrastu (Canon Digital Photo Professional v3.8.1.)
Ideální jsou Křivky. Právě tady můžete nejvíce zachránit, fotku zesvětlit případně ztmavit. Mnohem hodnotnější je však skutečnost, že vypsáním křivky můžete prosvětlit citlivě pouze stíny nebo naopak jen světla. U kormorána zesvětleno, hodnota + 0,3.

4. Korekce světel a stínů (Canon Digital Photo Professional v3.8.1., Adobe Photoshop)

Pro absolutní světla a téměř černé stíny je vhodné použít funkce Shadow a Highlight a zvýšit kontrast ve středních tónech (Midtone Contrast). Citlivě, fotografie by měla stále vypadat přirozeně a věrohodně. U kormorána světla s korekcí -1 a u stínů +2.

5. Canon Picture Style (Canon Digital Photo Professional v3.8.1.)
Poměrně opomíjená věc, kterou si můžete nastavit už na fotoaparátu před exponováním. Pokud je ve fotce dominantní modrá nebo zelená (případně obě), používám pro její zatraktivnění Style Landscape, který fotku oživí. Ale pozor, u teplých tónů (červená, hnědá, oranžová) dochází k nepěkným barevným posunům. Posledním stylem (kromě trvale nastaveného Standart), který používám implicitně, je Neutral. Ten je vhodný zejména v případech, kdy je scéna příliš kontrastní a vy potřebujete světla ukočírovat. U kormorána použit Style Landscape, pro zvýraznění modrého moře a oblohy v pozadí.

6. Vyvolání fotografie (Canon Digital Photo Professional v3.8.1.)
Pokud je v RAW konvertoru vše hotovo, nezbývá než fotografii vyvolat. Rozlišení dávám na 300 DPI, protože to všichni, kdo ode mne fotky berou, očekávají. Formát 16bit TIFF, ať se může dále s fotografií, bez výrazného poškození, pracovat. A co je důležité, fotografii nezaostřovat. Každé ostření je degradace fotografie, tak proč k tomu dobrovolně přistoupit?! Ostřím až podle toho, kam fotka půjde nebo nechám ostření pro toho, kdo si fotku bere (ti, co to umějí lépe). Dole je trvale zaškrtnuto, aby se fotka otevřela ve Photoshopu, zbývá tedy jen vyvolat pro další úpravy v PS CS4.

7. Opravení náklonu horizontu (Adobe Photoshop CS4)
Málokdy se při akční fotografii živé přírody trefí horizont zcela vodorovný, pro o je nutná korekce při zpracování. U kormorána pootočení 4° vlevo.

8. Drobné retuše fotografie (Adobe Photoshop CS4)

Z fotografie je nutné odstranit drobná smítka ulpělá na senzoru. Vhodný je na to nástroj „Záplata“ (Path Tool), jednoznačně pohodlnější a citlivější než známější „Klonovací razítko“. U kormorána tři drobná smítka a drobné flíčky letících ptáků v pozadí.

9. Vytažení kontrastu – citlivé zintenzivnění barev
Opakovaným vepisováním otevřeného esíčka v nástroji „Křivky“ docílíte zvýšení kontrastu, snímek to výrazně oživí a zvednete tím i barevnost snímků. Nemusíte používat nevhodnou a destruktivní funkci Saturace. U kormorána esíčko v Křivkách asi pětkrát s důrazem na to aby byla všude kresba a fotka byla živější.

10. Uložení fotografie
Všechny snímky ukládám do 8bit TIFF. Pouze zlomek, se kterým dále intenzivně pracuji ve Photoshopu a předpokládám větší tisky, nechávám v 16bit TIFF. U kormorána uložení do 8bit TIFF, žádný klenot to není.

Alespoň stručně, bylo by toho na knihu, další kapitolu někdy příště. Třeba bude v zimě více času.

Pokud vás zpracování fotografií zajímá, můžete se přihlásit na kurz Zpracováním RAW k technicky dokonalým fotografiím, který aktuálně probíhá tuto neděli 5.9.2010 v Praze. Tam se zpracovávání snímků budeme věnovat celý den na monitorech Eizo. Můžete využít objednávkového formuláře, tuším, že se tam nějaké místo uvolnilo.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, 30.8.2010

 

Doplnění pro Jaromíra, Křivky a Světla a stíny

Záložka RAW v DPP, zvýrazněná korekce stínů (prosvětlení) a světel (ztmavení). 2_DPP_RAW Úprava kontrastu pomocí Křivek v DPP, vepsání otevřeného esíčka. Funkce Světla a stíny v Adobe Photoshop CS4, střízlivé prosvětlení nejtemnější stínů, a nepatrná korekce téměř všech světel, za nutného přidání kontrastu ve středních tónech. Křivky v Adobe Photoshop CS4, vepsáním otevřeného esíčka se zvýší kontrast fotografie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
30. 08. 2010 , kategorie: otázky
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(15 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Pod pojmem "Opakovaným vepisováním otevřeného esíčka" mam rozumet to, ze je lepsi delat slabe zmeny nekolikrat za sebu nez jednu silnejsi? Rozumim tomu spravne?
Peta
Děkuji za odpověď. Právě nastavení scharpness v DPP na hodnotu 2 a více, při nastavení NR na 0 0 způsobuje přeostření, artefakty a nevím, co ještě. Jak píšete, mrví to fotku. Ale protože foťák má dost hrubí displej, používám v něm nastavení scharpness 4-5 pro posouzení ostrosti. Samozřejmě, pouze u RAW a v DPP ho následně stáhnu.
Peta: Dříve jsem nechával na foťáku úroveň ostření "3" (Picture Style Standart), nyní jsem na "0"; u nové 400/2.8 II. cokoli více mrví fotku. Ale nikomu to nenutím, přeostřování fotek je zoufalství těch, kteří na snímku neumějí zaujmout ničím jiným. Fotku ostřím až když jde na papír (Lightjet, tisk EPSON, časopis), pokud je přesně zaostřeno při použití teleobjektivu, není to mnoha případech vůbec potřeba. Širokáče ale potřebují ostřit mnohem více.
Peta
Pane Prosický, nerozumím tomuhle výroku: "A co je důležité, fotografii nezaostřovat". Mám tomu rozumět tak, že v DPP máte nastaveno scharpness na 0, nebo defaultně na 3? Děkuji za odpověď
Olda
Ahoj Ondro. Nerozumím těm křivkám. Je to esíčko použitelné univerzálně pro oživení fotografie, nebo pouze pro tento jeden obrázek? A dále druhá křivka pro PS. To samé a navíc mi není jasné, jestli ji aplikovat přes vrstvu se 100% kritím. Když ji aplikuji i 2x, většinou je to už kontrastní moc a vypadá to hrozně. Děkuji za radu
Juraj: Na foťáku mám trvale AdobeRGB, je v některých odstínech barevně bohatší. V celém procesu se AdobeRGB snažím držet, ne vždy se to ale při prezentaci podaří. TIFFy v tomto prostoru ukládám, kdo s AdobeRGB umí, tak mu je i předávám.
Pozdravujem Vás! Mám dotaz nikde tu nauvádzate či pri vyvolávani v DPP používate adobe RGB alebo sRGB. Ja mám vo foťáku nastavené Adobe RGB napriek tomu to musím vždy v DPP pri každej fotke prehazovať z sRGB na adobe RGB... Vdaka
MikeM
ještě bych se chtěl zeptat, jestli po úpravě v DPP a vygenerování TIFFu si necháváte RAW nebo už jej poté nezálohujete ? resp. když máte již hotový 8-bif tiff (RAW -> 16-bit TIFF -> 8 bit TIFF) tak jaké soubory si k němu ještě necháváte ?
petrk78: Snímky při zpracování RAW nikdy neodšumuji (přišel bych o barvy a o detaily). Pokud výjimečně odšumuji (když si to přeje klient, nebo pro zmenšení objemu fotografie pro web), dělám to pouze ve vrstvách na pozadí, kde může v jednolitých plochách rušit. Jak jsem tu párkrát popisoval, šum obvykle vůbec neřeším. Zoner Photo Studio je fajn na mnoho operací, ale zrovna Křivky a funkce Světla / Stíny jsou tam velice toporné a ač bych rád, nepoužívám je tam.
Jaromír: Pod článek jsem doplnil několik ilustračních oken. Hodnota 0,3 je zesvětlení v Brighness adjustment, hodnoty -1 / 3 u světel a stínů jsou v DPP, ve Photoshop je to sofistikovanější (viz náhled). Co se týče Křivek, obtížně se to vysvětluje (metodiku už mám), bohužel zatím to neumím účelně zaznamenat na papír. Popisovaná esíčka v Křivkách jsou opět v náhledech doplněných pod článkem.
Dobrý den,
děkuji za článek o práci s DPP. Mám dvě otázky:
1. Jak na šum v DPP, zda-li vůbec v DPP odšumět?
2. Lze úpravy ve Phptpshpu nahradit úpravami v Zoner 12? Mám jen Zoner 12.
Děkjji.
Jan Horský
Jaromír: hodnotou +0,3 předpokládám, byla myšlena úprava expozice o +0,3EV na prvním listu úplně nahoře v editoru DPP, tedy pohledově zesvětlení celé fotografie... Křivkou potom úpravu už jen světel nebo stínů.
Dobrý den, mohu se zeptat jak konkrátně se v křivkách zesvětluje na hodnotu např: 0,3? Já jsem v DPP žádné takové hodnoty nenašel je tam pouze např: osa X=175, Y=185 atd. A u funkce shadow-highline v photoshopu CS3 jsou sice světla a stíny ale do mínusu se tam jít nedá je tam možnost jít pouze od 0 - 100%.
Můžete mi prosím problém s křivkami světlem a stíny vysvětlit trochu podrobněji? Sice jste to všechno asi vysvětlil výše ale myslím, že sposta lidí z toho nepochopila jak to prakticky provést.
Mike: Ve fotoaparátu mám trvale hodnotu "3", je i implicitně nastavena ve style Standart, tato úroveň ještě fotku nijak neničí a lze s ní poznat, zda je fotka přesně zaostřená. Takto i ten TIFF ukládám.
MikeM
předem velice děkuji za přínosný postup, přesně to jsem potřeboval :-) jen bych se chtěl zeptat k bodu "6. Vyvolání fotografie" na doostření, to doporučíte nastavit vždy na 0 ? již jsem to několikrát zkoušel a přišlo mi, že když v DPP nastavím 0 tak v PS už to nedoostřím tak, jako když v DPP doostření nastavím na 2 nebo 3.