Canon EF 24-70 mm f/2.8 L USM II

O nějaké světelnější alternativě širokoúhlého objektivu uvažuji už dlouho, ale pořád se nemohu rozhodnout pro ten pravý. Již delší dobu fotografuji živou přírodu nejen teleobjektivy, ale v hezkém prostředí se o totéž pokouším s ohniskem širokým. Má to ale jednu vadu, můj tradiční širokáč není díky své minimální světelnosti f/4 příliš vhodný. Pro práci za špatných světelných podmínek a pro zvýraznění fotografovaného objektu by to chtělo něco jiného.

Kalous ušatý (Asio otus) Kalous ušatý (Asio otus) Long-eared Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24 mm, stativ Gitzo, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 4. listopadu 2012 12:30:29, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)


Netradiční zkouška ledem

Již při prvním kontaktu s přepracovanou verzí objektivu Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II je zřejmé, že se na materiálech vůbec nešetřilo. Objektiv je robustní a při prvním kontaktu lze i říci, že je těžký. Na což se dá ale po pár hodinách zvyknout, ovšem jen do té chvíle, než se na pár fotografií vrátíte k objektivu Canon EF 17-40mm f/4 L USM. Pocitový rozdíl je velmi výrazný (hmotnost, objem).
Zpracování objektivu je precizní a zejména ostřící kroužek má velmi plynulý a tichý chod. Materiály jsou vyloženě odolné, všechno sedí, nic nevrže, ani se neviklá, žádné zbytečné vůle.
Přestože jsem to dopředu neplánoval, podrobil jsem minulou sobotu objektiv tzv. “Zkoušce ledem”, což je poměrně násilné ověření voděodolnosti s praktickým ozkoušením výdrže v arktických podmínkách. Nejdříve se nechá objektiv hodinu zapadávat hustým sněžením, které na objektivu postupně roztává, aby se pak zcela zalitý vodou vynesl na návětrnou stranu kopce s teplotou pod bodem mrazu ve vrcholových partiích (Studenec, jak jinak).
Objektiv obstál na výbornou, namrzlé plošky nijak nevadily pro manipulaci s objektivem (změna ohniska, manuální ostření) a pod bajonet se nedostala ani kapička vody. Univerzální světelný širokáč stále dokonale fungoval.
Ne tak digitální zrcadlovka. Mému letitému fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II se nejdříve přestalo vracet zrcátko, pak nešel zapnout zadní displej a na závěr přestala fungovat spoušť. Přimrzla, po namáčknutí se už nevrátila. Ale podobně jako vždy (klinických smrtí v extrémních podmínkách už měl fotoaparát několik) jsem mu věřil, přestože už má svoje léta. Po opatrném ohřívání a vyschnutí již svoji funkci v nedělním ránu plnil dokonale!

Proč vymýšlet nové objektivy

Asi se nabízí otázka, proč vlastně firma Canon inzeruje nový objektiv se stejným ohniskem, světelností a velmi podobné konstrukce, když už se jeden již od roku 2002 prodává (a je navíc výrazně levnější).
Vysvětlení je prozaické a vlastně jsem to zatím v kontextu nových přepracovaných objektivů nikde nenapsal. Starší osvědčené objektivy z let minulých, někdy i z minulého století, byly vyvíjeny v době, kdy se o digitálních zrcadlovkách spíše spekulovalo a nikdo nečekal, jak se to zvrtne (= bude je mít každý). Tzn. i pro optiku byly jiné priority. Objektiv, který byl dokonalý pro film, při nástupu digitálních zrcadlovek totálně vyhořel a nyní po deseti letech si na něj nikdo nevzpomene (pevná 20/2.8 pro Pentax, například).
Největším problémem byla absence kvalitních antireflexních vrstev na zadních stranách optických členů. Světlo odražené od senzoru páchalo optické soustavě zvěrstva, ztrácel se kontrast, ostrost a občas se objevil nějaký obludný odlesk. Což se v inovovaných objektivech díky nové konstrukci vyladěné na digitální zrcadlovky neděje. Krásným příkladem budiž třeba překrásné dokonalé sklíčko Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II.
Nejinak je tomu u nového objektivu Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II, do optické konstrukce se výrazně sáhlo a je úplně nová. A tím to zdaleka nekončí. Objektiv má nově zámek tubusu, aby se samovolně nevysouval (při změně ohniska na 70mm se přední člen vysouvá, ale neotáčí). Zamčení má i sluneční slona, aby se samovolně neuvolnila. Změnila se i velikost (a mírně i poloha) prstenců, jak pro ostření, tak pro změnu ohniska.
Jestli měl předchůdce objektivu Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM nějakou výraznější vadu, tak to byla velmi proměnlivá kvalita jednotlivých kusů. Dva byly průměrné (až mírně podprůměrné) a ten třetí byl svojí ostrostí naprosto úžasný (moje vlastní zkušenost). Věřím, jsem ve všem optimista, že i toto se podaří firmě Canon doladit a do kamionů se v továrně budou nakládat pouze špičkové odzkoušené objektivy.

Aktuálně:
Právě dnes představila firma Canon nový základní objektiv s nižší světelností, který bude podobně univerzální a určitě levnější. Žhavá novinka Canon EF 24-70mm f/4 L IS bude vybavena stabilizací obrazu, devítilamelovou kruhovou clonou, průměrem filtrového závitu 77mm, bude ostřit od velmi sympatických 20 cm, hmotnost 600 g a dostupná by měla být v prosinci 2012.

Výr velký (Bubo bubo) Sova pálená (Tyto alba) Barn Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 25 mm, stativ Gitzo, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 4. listopadu 2012 10:26:41, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)
Užitečná minimální clona
Velkou předností testovaného objektivu je jeho minimální clona f/2.8. Zejména pro reportážní fotografy se jedná o významný prvek, kdy mohou nejen fotografovat v horších světelných podmínkách, ale v účelných případech více zvýraznit fotografovaný objekt.
Jak jsem se sám přesvědčil, objektiv lze při portrétováni použít již od minimální clony a vše je dokonale ostré (s přihlédnutí k opravdu malé hloubce ostrosti). Další nepřehlédnutelnou devizou je překrásně rozostřené pozadí mimo hloubku ostrosti, kdy nejpoutavější je to právě při minimálním ohnisku 24 mm. Krásně pozvolné, bez nějakých nesmyslných skvrn a s pěkně “kulaťoučkými” odlesky, vše díky nově použité devítilamelové kruhové cloně.
Zkoušel jsem použití clony f/2.8 doma s Oliverem a jeho novým autíčkem a dali se s tím vyvádět psí kusy. Ani při minimálním ohnisku 24mm nebyl bordel za klučíkem v hloubce ostrosti vidět. Snad jen škoda, že je minimální zaostřitelná vzdálenost poměrně vysokých 38 cm, což je pro moje potřeby už dost (další adepti na světelnou širočinu jsou na tom lépe).  

Na širokáč nezvyklá rychlost autofokusu
Už první den zapůjčení objektivu jsem byl při večerním temném osvětlení doma překvapený, jak pěkně a rychle se autofokus chytá. I na clonu f/2.8 velmi rychle přistálo zaostření tam, kde mělo.
Byl jsem překvapený, protože podobný zážitek mi v minulosti zprostředkovávaly pouze monofokály delších ohnisek. Tady musím ale přiznat, že toto jsem zkoušel na fotoaparátu Canon EOS 1D X, pro který není problém nic. Ten by rozpohyboval i objektivy, které mají pouze manuální ostření :-)
Výr velký (Bubo bubo) Výr velký (Bubo bubo) Eurasian Eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II, stativ Gitzo, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 4. listopadu 2012 11:07:27, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Zoom objektiv, co řeže „voči“
Už v terénu při fotografování krajiny bylo na displeji fotoaparátu patrné, že zkoušený objektiv je v mnoha ohledech výjimečný. Ve srovnatelných ohniscích u jiných objektivů jsem nikdy neviděl nic podobně ostrého. Zejména prosvětlené drobné listy a větvičky přinášely na všech ohniscích dokonalou ostrost bez stop chromatické aberace. K údivu vás přivede i pohled do rohů snímku, kde je kvalita srovnatelná. Až jsem vůbec nevěřil, že mám na těle fotoaparátu objektiv s proměnlivým ohniskem.
Pocitově lze říci, že nejostřejší je objektiv mezi clonami f/5.6 až f/8, pak je to do clony f/10 srovnatelné a dále už se to poměrně rychle zhoršuje. Jak jsem účastníkům na workshopu říkal, clony nad hodnotu  f/11 používat účelně a s rozmyslem.
Bohužel se potvrdilo, že světelné objektivy na krajiny příliš vhodné nejsou. Jak je potřeba více clonit, moc si nepomůžete. Věřím, že kdyby nyní firma Canon přepracovala legendární objektiv Canon EF 17-40mm f/4 L USM, bude to bomba a v krajině jej nic nepřekoná (snad jen v úplných rozích pevné sklo od firmy Zeiss).

Abychom jenom nechválili
Konec rozplývání se nad krásným výrobkem, úplně vše růžové samozřejmě není. Jednoznačně nejvíce mě prudí použitý průměr filtrového závitu. Vývojáři, co to nakreslil na papír, bych nejraději zlomil prsty na rukou. Těch 82 mm je fakt dost a ještě více to štve, když víte, že u konstrukčně velmi podobného předchůdce šlo vyrobit 77 mm (a u firmy Nikon také).
Kvalitní polarizační filtr stojí minimálně 4000 Kč a to případný nákup dále prodražuje. Prudí mě to a nejen proto, že polarizační filtry s průměrem 77mm mám doma tři. A to nemluvím o smysluplném použití kompletu přechodových filtrů LEE s držákem.
Musím přiznat, že až při testování objektivu Canon EF 24-70m f/2.8 L USM II jsem si uvědomil, jak závislý jsem na používání polarizačního filtru. Než jsem od jednoho z účastníků workshopu vyloudil PL filtr B+W 82mm, skoro vůbec jsem se zapůjčeným objektivem nefotil.
Další “vadou” pro někoho bude absence stabilizace objektivu, ale tomu tak trochu rozumím. Přidáním dalších optických prvků by objektiv zmohutněl, ztěžkl a rozhodně by si nezachoval dokonalou ostrost (byť už se to firmě Canon u jednoho objektivu povedlo). Složitější optická soustava by byla náchylnější na poškození. Osobně jsem rád, že tam stabilizace není.
Sýc rousný (Aegolius funereus) Sýc rousný (Aegolius funereus) Boreal Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 50 mm, stativ Gitzo, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 4. listopadu 2012 9:50:30, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)
Ideální objektiv pro reportážního fotografa
Pokud bych měl popsat, kdo si univerzální objektiv Canon 24-70mm f/2.8 nejvíce užije, je to poměrně jednoduché. Univerzálnější objektiv byste pro použití na full frame zrcadlovce hledali obtížně. Přestože bude sklíčko jasnou volbou pro reportážní a svatební fotografy, jistě si najde místo jako objektiv základní, pro většinu příležitostí při fotografování.
Pro moje potřeby je moc těžký, drahý a nepřenesu se přes ten obludný filtrový závit 82 mm. Hledám tedy dál, nepotřebuji nutně zoom, chci světelné široké ohnisko s dokonalou optickou konstrukcí a za alespoň trochu rozumné peníze.

Opravdu výjimečná cena
No, jestli jste dočetli až sem a začínáte o tomto krásném sklíčku uvažovat, měl bych vás opatrně připravit na chvíli, kdy budete netrpělivě pátrat po ceně.
Už si připadám jak flašinet opakující stále stejnou písničku, ale musím to napsat i tady. Nové přepracované Canon objektivy ve verzi “L” jsou výrazně dražší než jejich podobní starší bratříčci z let devadesátých. Něco stál vývoj, jsou použité nové kvalitní materiály a v neposlední řade kurz k japonskému jenu je aktuálně někde jinde. Pokud nyní (listopad 2012) mrknete do ceníků českých prověřených obchodů, objevíte u objektivu cenovku 54000 Kč. Podobný objektiv u firmy Nikon (z roku 2010) stojí 43000 Kč.
V souvislosti s doporučenou cenou si neodpustím jednu poznámku. Minulý týden jsem ze dvou zdrojů četl zprávu o propadu zisků společnosti Canon v segmentu digitálních zrcadlovek v tomto roce. Tak trochu se mi vtírá na mysl myšlenka, jestli to není právě díky přemrštěným cenám nových zrcadlovek a objektivů představených v posledních dvou letech a nesmyslným intervalům od jejich představení ke skutečnému prodeji (obvykle 8 - 20 měsíců). Bohužel jak už to tak bývá, úplně jednoznačné není nic, pokud prohodíte pár slov s osobou z firmy Canon alespoň částečně odpovědnou, zjistíte, že důvody, které by vás ani nenapadli. Málokdo by věřil, že prodejnosti v určitých regionech a cenová politika firmy může souviset s politikou.
Po dlouhém čekání nyní již můžete objektiv Canon EF 24-70mm L USM II pár týdnu opravdu koupit.

 


Objektiv Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II byl testován na fotoaparátech Canon EOS 5D Mark II a Canon EOS 1D X.

Fotografie jsou z aktuálního fotografického workshopu Dravci a sovy, obrazovou reportáž vložím snad do konce týdne, nyní nemám počítáč (výměna systémového disku, přechod z Windows XP na Windows 8) 


Za zapůjčení objektivu na testování děkuji českému zastoupení, společnosti Canon CZ, s r. o.

 

Související odkazy na NaturePhoto.cz
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM

Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Teleobjektivy Canon, srovnávací tabulka

Canon EOS 5D Mark III
Canon EOS 7D, univerzál do divočiny

Canon 1D Mark IV

 

Všechny články na NaturePhoto.cz

 

Kalous ušatý (Asio otus) Kalous ušatý (Asio otus) Long-eared Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24 mm, stativ Gitzo, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 4. listopadu 2012 13:17:05, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Raroh jižní (Falco biarmicus) Raroh jižní (Falco biarmicus) Lanner Falcon, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II, stativ Gitzo, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 3. listopadu 2012 12:45:27, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
05. 11. 2012 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(16 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Milos
Ono drive pred rokem 2004 byly dane vyssi ceny v CR hlavne kurzem dolaru, ale v te dobe v USA uz to bylo skoro polovina, to nyni se ty ceny srovnali. Drive CR mela proste vyssi ceny i nez v Nemecku, patrili jsme pod jinou cast trhu. Ja mam jeste katalog Oehlingu CZ a tam je napr. 17-35 f2,8L za 72999,-, 100-400mm IS za 98999,- apod. Rok tam neni, ale tipnul bych to kolem r2000.
Ještě k těm cenám, všeobecně, mrkněte do ceníků z roku 2004. V lednu 2004 stál například objektiv Canon EF 17-40 mm f/4 L USM přesně 40.990 Kč. Ceny mají vývoj, jednou dolů, jednou nahoru. Tak to prostě je. Poměrných je spousta a my s tím nic neuděláme.
Martin: Je to tak, i když se tomu asi moc věřit nechce. Detaily neznám, slyšel jsem.
Pavel
Brutalni zvyseni skel Canonu je neobhajitelne, to jsou skoky v radu desitek procent. Samozrejme muzou si dat cenu, jakou chteji, ze... Osobne povazuju 55tis. za 24-70 smesnou - je to stejna cena, jako chteji za spickovy 70-200 IS II, kde je mj. toho optickeho skla prece jen trochu vic. U tech dlouhych skel to same. Je krasne, ze dokazali snizit vahu, ale cena najednou napr. ze 150tis. na 245? OK, ostatni naturefotokolegove to asi daji, preji jim to, ja uz ale ne. A to ciste z principu.
Pavel
Milos: 1) the-digital-picture.com je stranka proflakleho canoního fandy, temito strankami bych opravdu moc nemaval. Napr. photozone.de je obecne uznavano jako mnohem objektivnejsi (ovsem Canoni skla tam samozrejme uz tak nezari ;-). 2) Nic "umelohmotneho", co casem rupe s opravou za 20tis. v Nikkorech neni, to je nesmysl. Problem byl u prvnich serii s povolujicim se sroubkem uvnitr v tubusu, coz casem zpusobovalo otravne "drhnuti" zoomu. Dnes uz davno vyreseno - nove 24-70 nedrhnou a nekazi se.
Dekuji za pekny clanek. Muzete prosim upresnit cast: "Bohužel jak už to tak bývá, úplně jednoznačné není nic, pokud prohodíte pár slov s osobou z firmy Canon alespoň částečně odpovědnou, zjistíte, že důvody, které by vás ani nenapadli."
Jedine, co me napada je situace v Cine a tamejsi bojkot japonskych vyrobku kvuli situaci ohledne souostrovi Senkaku. Jako vysvetleni mi to prijdne pomerne alibisticke. Dekuji.
Milos
A jeste porovnani s nikonem, na 24mm zadny zazrak a pry je tam neco umelohmotneho, co casem krupne, oprava 20 tis. a nevztahuje se na to zaruka, co jsem nekde cetl stiznosti nikonistu http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=787&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=618&CameraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Milos
24-70 II ma horsi bokeh, nez I verze, vetsi aberaci v krajich i zkresleni, nechapu proc udelali klasicky styl zoomovani a nezustali u starsi konstrukce http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24-70mm-f-2.8-L-II-USM-Lens-Review.aspx . Samozrejme ostrejsi je 24mm TS-E II nez ten Zeiss 21mm, vcetne reflexu v protisvetle temer zadne u TS-E :-)
Ice
Novy 24-70 je urcite potrebny a vyborny upgrade starsi verze, kde byly kusove rozdily fakt ostudne velke (i moje zkusenost). Nicmene me stve, ze ani toto sklo - v tomto rozsahu suverenne s nejluxusnejsi cenou - neprekonava podle serioznich mereni (viz. www.photozone.de) konkurenci (starsi Nikon 24-70), i kdyz je samozrejme dobre, ze jsou tyto skla nyni zhruba na +/- stejne urovni. Tamronu bych v kvalite konstrukce moc neveril: http://www.lensrentals.com/blog/2012/09/tamron-24-70-f2-8-vc-issue
Vojta, bude, předpokládám povídání o 1DX někdy v zimě, přeci jen má zatím nafoceno jen 3000 fotek, chce to nejdříve vše pořádně ozkoušet. Stručně, nikdy neudělal Canon takový skok mezi dvěma těly, 1D Mk IV (Mk III, byl úplně stejný) - 1DX.
Ahoj,

bude taky uživatelský testík na 1DX? Ne že bych ho chtěl kupovat, ale těším se na tvůj názor.
Díky za test ve správnou chvíli. Přešel jsem z 7D na 5D Mark III, tak vybírám nový širokáč. Počkám jako Ty na ten Canon EF 24-70mm f/4 L IS, uvidíme.
Olda
Ten vyvalenej kalous na první fotce je skvělej :-)
Jasně, vybírat z čeho je, každý nakoupí podle priorit, Tamron jsem nezkoušel, ale odhaduji, že to za špatného světla s AI SERVO nebude u ptáků úplně komfortní. Ale třeba mu křivdím... když bude příležitost, zkusím.
Andrej
nepovedal by som že ceny sú rovnaké, napr. taký Tamron 24-70 f/2.8 Di VC USD stojí o polovicu menej, a máš tam naviac oproti iným značkám aj VC!
Jiří Plekanec
No toje pecka !! Snímky vypadají daleko působivěji stím lesnim pozadim..Avšak ceny objektivů jsou u všech firem stejné v tomto rozsahu,..bohužel..zatím nedosažitelné pro mne.