Canon EOS 5D Mark II – rychlost a přesnost ostření

Na úvod bych poprosil každého, kdo si otevře další pokračování postřehů z práce s fotoaparátem Canon EOS 5D Mark II, aby příspěvek dočetl až do konce. V úvodu zmiňuji největší nedostatek při fotografování, avšak v závěru naznačím, že to tolik jednostranné není. Přeci jen jsem fotoaparát používal pro fotografování, pro které není prioritně. Stejně tak doporučuji studium dalších dílů a stažení fotografií v plném rozlišení.

Vývojáři volí středovou kompozici
Když před několika lety Canon představil převratnou FF zrcadlovku Canon EOS 5D za, v té době, poměrně přijatelnou cenu, vzbudilo to nadšení i přes několik nedotažených vlastností. Tou nejvýraznější bylo rozmístění ostřící bodů v hledáčku, devět bodů umístěných ve středu snímku. Tak nějak jsem si říkal, nevadí, příště to dotáhnou.
Chyba. Bohužel výrobce se nepoučil a ani v roce 2008 s Canon EOS 5D Mark II si nikdo nedal práci, aby tento zmetek napravil. Nejkrajnější bod vlevo a vpravo ani nezasahuje do linie zlatého řezu. Smysl mi uniká, pochybuji, že to mělo nějaký záměr. Soudím pouze na lenost a soustředění se na jiné povrchní hlouposti, narvat tam co nejvíce pixlíků a hlavně, aby to nešumělo.
Možná to někomu přijde uhozené a řekne si, zaostři a překomponuj. Ano, šlo by to. Ale tady bych připomenul, že fotografuji především živé objekty, kde příliš času na posouvání není. Návyky mám takové, že když chci mít ostrou třeba hlavu s okem, vyberu bod, který ji pokrývá. Což třeba i Canon 20D z bazaru za 6tis Kč bravurně zvládá. Bohužel na Canon EOS 5D Mark II, byste takový bod hledali marně. Nejbližší bod je na vrchní straně křídla nebo, to v lepším případě, na spodní části krku, jak je patrné z přílohy článku. Tady přiznávám, že jde o příklad pro názornost záměrně extrémní.
Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:49:28, Carcass Island (Falklandské ostrovy)Osm obtížně použitelných AF bodů
Tím bohužel utrpení nekončí. Ačkoli v okolí středového AF bodu je dalších osm, v praxi jsou dobře použitelné pouze za ideálních podmínek. Fotografovaný objekt musí být v klidu (třeba kus skály), musí být dost světla a scéna by měla být kontrastní se spoustou hran. Jinak, fotografický svět se diví, je zaostření „velmi obtížné“. S bolestí v srdci bych nyní popisoval, co záběrů mi uniklo ve snaze dostat fotografované tučňáky do zajímavé kompozice v prostředí během posledních paprsků dne. Obvykle, když jsem zvolil jiný bod než středový, znamenalo to přejíždění dozadu a dopředu…
Tady musím ale nutně připomenou, pochválit, že centrální bod šlape jak má, i když ve srovnání s fotoaparátem Canon EOS 40D má pořád co dohánět. Při běžné akční scéně (tučňák vybíhá čelně z moře, letící albatros) obstál autofokus při vybraném centrálním bodě na výbornou. Lze se na něj vždy spolehnout.
Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 10, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:45:08, Carcass Island (Falklandské ostrovy)Když je hloubka ostrosti opravdu malá
Naneštěstí, používání full frame fotoaparátu klade velmi vysoké nároky na přesné zaostření. Co se u 20D při cloně f/5.6 do hloubky ostrosti v pohodě vešlo, budete na full frame fotoaparátech dostávat do obrazu velmi obtížně i při cloně f/8. Zejména při použití opravdu dlouhých teleobjektivů se pak člověk musí spoléhat na autofokus, přesné zaostření lze velmi obtížně kontrolovat. Proto tolik povyku kvůli hrůzně rozloženým bodům. Nejednou se pak stane, že zaostříte krk kvakoše, zacloníte na f/8 a oko vzdálené pouze o několik milimetrů dále od senzoru bude mimo. Pro web je to jedno, mnoho fotografů zvířat kalkuluje s ořezem a na internetu publikuje „fotky“ (spíše obrázky), na které by bylo škoda papíru, ale pro pořádný výstup už to problém je. Ne pro každého, ale pro mě rozhodně.

Nejlepší fotografie z digitálního fotoaparátu
I přes výše popsaná příkoří, která jsem si při fotografování na Falklandách se smutkem prožíval, se Canon EOS 5D rozhodně vyplatí. V současnosti není na trhu co se týče obrazového výstupu na žádném digitálním fotoaparátu lepší přenos ostrosti, detailu a barev. Od roku 2004 jsem fotil všemi zrcadlovkami Canon a nejlepší výstup měli Canon EOS 1D Mk II a Canon EOS 1Ds Mk II, bohužel za cenu vzniku moaré při použití monofokálních teleobjektivů. Canon EOS 5D Mark II má neuvěřitelný přenos detailu a ostrosti, ale žádné moaré se nekoná. Když jsem poprvé viděl, co vše je ve fotografii při použití objektivu Canon EF 500mm f/4 L IS USM, byl jsem v šoku a stále jsem si při stoprocentním zobrazení přesouval snímek z jednoho rohu do druhého. Příště se obrazu budu věnovat více.
Konkurenční Nikon se sice se svojí novinkou Nikon D3X snažil, bohužel detaily fotografie totálně zabil odšumováním, tzn. opět se koná blátíčko. Naneštěstí spousta uživatelů si stále naivně myslí, že když na odšumování zapne OFF, odšumování zcela vypne. Nevypne, a platí to pravděpodobně pro všechny digitální zrcadlovky. Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:48:19, Carcass Island (Falklandské ostrovy)To bude zase veselo
Tuším, že příspěvek na pár místech vzbudí emoce, ale přijde mi účelné zmínit i ty vlastnosti nového fotoaparátu, které nejsou příliš lichotivé. V mém okolí vím minimálně o dvou fotografech, kteří o Canon EOS 5D Mark II prioritně uvažovali jako o fotoaparátu na focení zvířat. Když jsem si představil, jak by to dopadlo, musel jsem, ač to pro mě není lehké, napsat to, co jsem napsal.
Canon EOS 5D Mark II je dokonalý fotoaparát bohužel s jednou vadou, kterou si ale uvědomí pouze zlomek uživatelů. Fotograf krajiny a jiných statických věcí bude v euforii. Fotograf přírody, ať už jsou to divoká zvířata nebo kytky ve větru se s ostřením potrápí.

RAW – fotografie z Canon EOS 5D Mark II (5616 x 3744 px)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L IS USM, ISO: 100 (25 MB)
první snímek v článku, kvakoš s hlavou mimo hloubku ostrosti a dokonale ostrý hřbet

Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (23 MB)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (23 MB)

JPG – fototografie z Canon EOS 5D Mark II (5616 x 3744 px)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (14 MB)
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 500mm f/4 L USM, ISO: 100 (15 MB)


V příspěvku popisuji pouze svůj názor a ne žádnou obecnou pravdu. Vyjadřuje pouze mé postřehy z fotografování několika tisíc fotografií divoké přírody na Falklandských ostrovech.
Doprovodné fotografie jsou jen pro ilustraci, výběr fotografií potrvá delší dubu.

Související odkazy
Canon EOS 5D Mark II - 3, fotografování zvířat
Canon EOS 5D Mark II, fotografie 1 (obsahuje fotografie JPG a RAW ke stažení)
Canon EOS 5D Mark II, fotografie 2 (obsahuje fotografie JPG a RAW ke stažení)

 

Ondřej Prosický| NaturePhoto.cz, 13.2.2009

Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Kvakoš noční (Nycticorax nycticorax) Night heron, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, stativ Gitzo 3540LS + RRS BH55, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 27. ledna 2009 18:49:08, Carcass Island (Falklandské ostrovy)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
13. 02. 2009 , kategorie: fototechnika, fotoaparáty
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(42 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Jiri Lelek
Dalsi tendencni (?) nesmysl: "snímky z filmu vypadaly jinak. Nestojím o čistý digiobraz, rád ušetřím 100tis. a budu používat 5D Mark II." Prave pristup Nikonu az na vyjimky byl a je vzdycky ten, ze odsumoval radeji mene a kdyz tak spis jen barevny sum, aby bylo "zrno" castecne zachovano. Recenze D300, D700 apod. na dpreview jasne hovori o "film-like" vystupu u Nikonu a prave tzv. digitalne cistych vstupech z Canonu. Nesnizuji kvality 5D, vystup JE spicka, ale vice objektivity by neskodilo.
Jiri Lelek
Ze "Konkurenční Nikon se sice se svojí novinkou Nikon D3X snažil, bohužel detaily fotografie totálně zabil odšumováním, tzn. opět se koná blátíčko." je absolutni nesmysl. Ve skutecnosti je to presne naopak: 5D mkII je ten, ktery zcela jednoznacne mnohem vic odsumuje, tj. vyhlazuje a rozmazava - viz. srovnani na dpreview nebo zde:
"http://www.kenrockwell.com/nikon/d3x/sharpness-comparison-5d-mark-ii.htm Nemam nic proti (kvalitam) Canonu, ale tendencni clanky mne opravdu vadi.
Vašek
No já jsem si koupil EOS 5DMKII jen proto, že mě už nebavilo přemlouvat foťák, aby pořádně fotil. Jsem úplný amatér, ale 5d opravdu moc nezvládá zvířata. Když fotím větší zvíře mám zaostřenou srst na hřbetě a hlava je neostrá a chci li vyfotit celého psa a zdúraznit hlavu a oči tak mám smůlu. Jedině fotit z větší dálky a potom udělat výřez fotky. Ostřící body by to prostě chtělo dál od sebe. Když už je ta možnost zvolit si bod.
Honza
... ještě
ten
odkaz:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d3x/sharpness-comparison-5d-mark-ii.htm

Ale
stačí se mrknout třeba na dpreview.com.
Honza
Ondro, trochu mne Tvé názory na D3X překvapily.
Měls možnost si jej vyzkoušet? Já ne, ale zahraniční recenze tvrdí něco
jiného, než Ty zde.
Mimo to, např. Ken Rockwell udělal přímé
srovnání obrazového výstupu právě D3X s 5D Mk.II a, pro Tebe možná
překvapivě, byl ten první zmiňovaný ostřejší v kresbě - tolik k tomu
"blátíčku" a "krásně hlaďounkým" snímcích. A cena za
D3X? Je vysoká, to ví každý. Ale na druhou stranu je to poměrně rychlý
foťák na své rozlišení - 5 ~ 8 fps a vynikající 3D 51AF.
Štěpán:
Každý má priority jiné, já mám rád detaily ve fotografiích i za cenu
šumu. Nikon D3X má fotografie "krásně hlaďounké", ale snímky z
filmu vypadaly jinak. Nestojím o čistý digiobraz, rád ušetřím 100tis. a
budu používat 5D Mark II.
Štěpán
"Konkurenční Nikon se sice se
svojí novinkou Nikon D3X snažil, bohužel detaily fotografie totálně
zabil odšumováním, tzn. opět se koná blátíčko."

Snažil se
snažil a docela se povedlo. ;) Viz různé testy a porovnání na
dpreview, imagingresource, dxomark atd. d3x je v současnosti ve všech
aspektech (i kvalitě obrazu) nejlepší DSLR foťák dneška. Věta je asi
výsledkem nějaké nedostatečné informovanosti nebo čeho???
No já tomu tak moc nerozumím, ale mě to přišlo
docela praktické, právě pro focení divočiny. Protože když nemám letícího
ptáka přes celý hledáček, ale jen někde na středu, líbí se mi, že ho na
tom středu hlídá víc ostřících bodů a udrží ho tím pádem ostrého, i když
já ho neudržím na středovém ostřícím bodu. Při použití EOS 350D se mi
kolem dokola "flákají 4 body, které při tom vůbec neupotřebím. A
samozřejmě, od AF jsem si sliboval mnohem víc, výsledkem z 350tky jsem
byl dost zklamaný.
MirekE
S rozmistenim AF bodu mas
pravdu a nejen, ze jsou neprakticky rozmistene, ale ty okrajove nejsou
krizove a jestli se chytnou, to je spis loterie (i kdyz mam pocit, ze
Mk2 funguje o neco lip nez Mk1). Pri fotografovani musim temer vzdycky
prekomponovavat a to s nekterymi objektivy nedela dobrotu.


Nemyslim si ale, ze mas pravdu, kdyz pises, ze je to lenost
vyrobce. Chuck Westfall z Canonu napriklad tvrdi, ze na vetsi pokryti je
potreba vetsi telisko AF a to ze se do takto maleho tela neveslo.
Petr Vojan
Hezký
článek a ještě hezčí fotky. Jediné, co mi nějak nesedlo, byl odstavec o
Nikonu - skoro mi to připadlo jako placená agitka Canonu...


Bohužel jsem jen zkopíroval můj názor, který jsem přidal do
diskuze k Tvému článku o 200/2,8. Myslím si, že ta věta o Nikonu D3X je
zcela zbytečná a pod úroveň fotografa tvé třídy... :-(
zaujimave clanky su tu
a to ostrenie -body- zaspalo na zvednutych vavrinoch...

ku sumu,
teraz to riesia zmenov rytmu rozmiestnenia farebnych bodov na cipe,,
moder aj cervene su podva vedla seba a pri vyzsich iso sa sum prejavy
ako rozdiel v hodnotach susednych bodov stejnej farby ,)
zelenych je
priam kopec , vid figineff
Peca
Zdravim, rad bych se jeste zeptal,pokud jsem to dobre
pochopil, ve vasi recenzi na EF 400mm f/5,6 L USM jsem cetl, ze nejdou
pouzivat telekonventory na Canon 5D - Viz: nevýhodou je to, že z
teleobjektivu je na FF skoro širokáč nelze použít žádné
telekovertory. Ja se rozhoduju mezi koupi (vami recenzovanych) Canon
EF 400mm f/5,6 L a nebo Canon EF 200mm f/2.8 L USM s teleconventory
canon pro 5D mark2. Tak si nejsem jisty co je lepsi volba a jestli
teleconventory poslapou jak maji. Dekuji
Lweek
Ahoj! Clovece, v testech dopadl Nikon lepe. Hlavne co
se tyce dynamickeho rozsahu ktery je mirne pres 13EV, 1Ds mk III ma
tesne pres 12EV a 5D mk II ma 11.5EV, takze furt je 1Ds lepsi volba. Ja
zvazuju 1D mkIIn kvuli sumu a cene. Da se koupit za 30tKc :) Jinak co se
tyce tel me ted, co do kvality a funkci, vic oslovuje Nikon. Jen kdyby
nemel drahy skla. Canon me pekne stve .. jedna bota za druhou. Slysel
jsem ale ze vyvyji novy AF system, tak jeste pockam. :)
No supre fotáčik,
ale to porovnanie s D3X by to chcelo. Mylím že čo sa týka toho blata
tak to je asi pritiahnuté za vlasy. Viz. review na Dpreview. Naj foták s
množstvom detailov?
PCHe
S AF
souhlasim. Mam 5D a myslim ze 5dmkII je ostreni na uplne stejne houby.
Jenom bych rad poupravil jednu drobnost. Rozmisteni AF senzoru je
stejne, jako u klasickych FF fotoaparatu na film. Kuprikladu F5 a 5D
maji stejne rozmisteni AF bodu - viz
http://www.paladix.cz/clanky/zmena-systemu-nikon-2-canon.html. Takze je
to spise tak, ze AF senzor z FF prenesli vyvojari na crop a ted se
lide divi :-)
Pilát Miroslav: K tomu
prachu, já objektivy na Falkladách zejména na 5D Mk II točil dost
(17-40, 85, 200, 500) a mám pocit, že ten prachotřes funguje dobře.
Rozhodně mnohem méně smetí než předchůdce 5D Mk I, který ten prach snad
přitahoval. 5D Mk II jsem ještě nečistil, ale jinak na 1D Mk III
používám (jednou za půl roku) mokré čištění Eclipse, s maximální
spokojeností. Ale obecně u fotek zvířat moc necloním, prach není vidět,
u krajiny pak je obraz členitější a prach také není vidět :-)
Vážený pane,moc děkuji za postřehy.Měl
jsem 5D a nyní jsem přešel na 5D Mark II.Zatím mohu je potvrdit ,že
popsaná problematika ostření je u mne stejná.Bohužel mám poslední
zkušenost trchu jinou s prachm na čipu.U 5D jsem si koupil štětce z
Kanady a těšil jsem se ,že u Marka II už problémy s prachem
nebudou.Přestože si při výměně objektivů dávám pozor,prach tam pořád
je.Nemám odvahu zatím čistit štětcem.Jaké máte zkušenosti?Sice v
Lihtroomu se mě daří se jich zbavit.
Milos__
Ono s těma ostřícíma bodama je to stejné u všech FF DSLR. Modul AF
je stejně velký, jako u APS-C. Kdysi to nikomu nevadilo (u modelů 1V +
EOS3). Stejně rozmístěné jsou i body u 1DsIII, také jsou u středu a jen
o kousek širší, než u 5D. Myslím, že s tím prostě asi nic neudělají
:-(.
Samožřejmě AF je u 1D řady uplně o něčem jiném.

Jinak
super fotky! Já jsem se teď vrátil ze Srí Lanky, ale fotím hlavně život
lidí a krajinu. Jinak Yala je už otevřený a bezpečnostní situace v
pohodě.
Skalický: Být na Vašem místě, vezmu si ten
1D Mark III. Myslím, že na akce a reportáže je vhodnější. U mě 5D Mk
II, vyhrál hlavně proto, že je to není další "cihla" (už mám 1D
Mk II) a že jej budu mít na fotografie krajiny, kde se každý pixlík na
velké zvětšenině hodí. 5D Mk II má pouze 4 snímky za sekundu, 1D Mk II
10!, i to se na reportáž hodí. Největší přednost 5D Mk II (dokonalá
obrazová kvalita) není u podobných témat tolik potřeba. Můj názor,
konečné rozhodnutí je na Vás :-)
Váhám mezi novým Canon 5D Mark II a mírně
"jetým" Canon 1D Mark III, ještě nějaký měsíc v záruce.Byly by
zhruba za stejné peníze.L-ková skla mám.Fotím do novin,firemní akce a
sem tam nějakou tu svatbu.Předem děkuji za radu.Vaše fotky jsou super i
když toto já nefotím, je to opravdu špičková úroveň.Pozná se,že to
dělá člověk se vztahem k přírodě a rozumí ji.Dobré světlo-Otto
millan: Pokud by na to byl ve Fortuně
kurz, byl bych ochotný si vsadit, že do dvou let, to ostření okem do
zrcadlovky opět dají. Měli to vymyšlené a slušně to fungovalo. Sám si to
pamatuji z Canon EOS 50. Prostě by to nyní jen trochu poladili.
Konkurence je slušná a tohle nikdo jiný neumí, zatím...
millan
Ondro, mluvis mi z duse. Rozmisteni zaostrovacich bodu u 5 D MkII je
pro me nepochopitelne. Taky mam starickej 20D, kde jsem s rozmistenim
bodu spokojen. Po tom jak vysel 5D Mk II, jsem jenom nevericne kroutil
hlavou. Cetl jsem nekde rozhovor s konstruktery z Canonu, kde na
otazku ohledne AF odpovedeli, ze lepsi AF znamena vetsi a ten by se tam
nevesel (!). S litosti vzpominam na okem rizeny vyber zaostrovaciho bodu
u sveho EOS Elan IIe. Kez by se jeste jednou historie opakovala...
EVO
Skvělý článek. Líp bych to nenapsal. Mám EOS 5D Mark I
a problémy s ostřením mám ty samé. Středový bod je OK, ale ty ostatní
jsou hlavně za špatného světla velmi málo citlivé a nepřesné. Dále mě už
od dob 20D vadí, že při prioritě clony (Av) se ovládá clona na
horním kolečku, kdežto při manuálu (M) se ovládá na zadním. Dost mě
to mate a škoda že to nejde nastavit v custom funkcích jako u řady EOS
1xx. Je to tak trochu škoda, protože jinak by to byl asi výborný
foťák.
tomatito: Pri foceni neceho
co se hejbe neni sance zaostrit a prekomponovat..zvlast ne s
teleobjektivem, kde zalezi casto i na milimetrech..
Jarda
Peca:
Určitě ne, je to uživatelská záležitost a běžně to dělám našim
zákazníkům co jsme jim dodali zrcadlovky od Canonu. V AWH jsem spíš
bojoval s tím, že se dožadují českého záručáku...
Peca
Diky vsem za odpoved. U toho firmwaru si nejsem jisty jestli po
nainstalovani neprijdu o zaruku na fotak, jako je to treba u dvd
prehravacu.
Jarda
Firmware
pro EOS 5D MARK II - 1.07 vyšel 8.1.2009, instaloval jsem ho prakticky
téměř hned po koupi 5D II, ale nějaký podstatný rozdíl v obraze jsem
nezjistil. Na přehled aktualizací je jednodušší se podívat
zde.
http://www.canon.com/eos-d/
tomatito
tak ono mne osobne nerobi problem
ostrit na stredovy ostriaci bod a potom rychlo zmenit kompoziciu sak to
aj tak vzdy robim a robil som aj na 20d ale jasne chapem ze ked niekto
pouziva permanentne stativ tak to tazko sa meni kompo po zaostreni ked
vlastne fotak je upevneny napevno co je aj vlastne ciel pri vyuzivani
stativu..
Dodo IVAN: Na 1D Mk III s výběrem bodů
problém nemám, vždy jsem nějaký našel tam, kde jsem potřeboval.
Ahoj Ondrej,
keby si mal porovnat
rozmiestnenie AF bodov 5DmII a 1DmIII bude tam velky rozdiel? Mne sa zda
ze aj v 1D serii su AF body rozmiestnene velmi stredovo.
Ondřej P. : jj uz jsem neco videl, ale
tesim se i na dalsi..ja po predstaveni 5D MkII presel k Nikonu, protoze
na moje foceni je dulezitejsi AF jak rozliseni, ale porad trochu
hryza svedomi jestli o nebylo predcasny..

Cim vic zviratek tim
lip..Tvoje fotky jsou uzasny;)
Huggi:
Fotky za horších světelných podmínek už byly prvním příspěvku o 5D Mk
II (ISO 400-800), Na ISO 1600 a ISO 2000 jsem fotil pouze párkrát (sova
skoro za tmy), něco tu bude až budu psát u šumu. Ale to třeba až za
měsíc, příště zase něco o zvířátkách.
Peca: Pokud vim, problem s eprojvuje je
pri foceni do JPG za specifickych podminek nastaveni.

Jinak
dobrej clanek..o "problemu" ostreni se vetsina recenzi
nezminuje, nebo to naopak bere az moc vazne..

Budou casem i
nejaky orig fotky za horsich podminek? Zrovna tyhle jsou ISO100,
bezpecnej cas..samozrejme vysledek vzhledem k rozliseni je uzasnej, ale
to by pravdepoodbne byl treba i z toho 20D ;)
Martin
Když se tu tak řeší
"mizerný" AF systém, tak myslím že je to jednoduše tím, že má
Canon i model 1Ds, který stojí o 100 tísíc víc. 5D II má stejný snímač a
pokud by do něj dali AF třeba i jen z 40D, tak by udělali z 1Ds dost
špatně prodejnou věc. Prodejná by byla pro ty, co jsou ochotní
investovat 100 tísíc navíc za vestavěný grip, větší odolnost a o něco
lepší AF. Nic než marketing...
Peca: O popisovaném vím, ale nesetkal jsem
se s tím. Možná je to proto, že pouliční lampy v noci nefotím. Nový
firmware budu instalovat dnes, dělám to u svých fotoaparátu vždy, jak je
nový.
Peca
Jedna se o novy Firmware na opravu
cernych bodu v obraze a sumu.
Dekuji a tesim se na dalsi poznatku

PS: Muj 5D uz je na ceste, tak snad se stim ostrenim nejak poperu.
Peca
Dobry den, diky za clanek ktery
mluvi k veci. Vetsina recenzi na 5D ho jen vynasi do nebe (asi proto ze
si recenzenti podrzeli fotak par hodin v ruce a maximalne cvakli par
obrazku statickych objektu ). Mne jako vetsinu lidi tady zajima prave
jak se chova fotoaparat pri praci v terenu pri plnem vyuziti jeho
schopnosti .. a tady dam samozrejme na vas :) Mimochodem mate skusenost
s timhle?
http://digiarena.zive.cz/Bleskovky/Canon-EOS-5D-Mark-II-opet-aktualni/sc-4-a-5849/default.as
Ondra: Máš
pravdu, že se jde zatím cestou vysokého rozlišení s co nejmenší
prokazatelnou hodnotou šumu při vyšších citlivostech (podle mne pouze
marketingový tah). Podle mne by se mělo zamakat na dynamickém rozsahu
čipu.
Petr
Sváda: Ano, je to tak. Ale můj názor (třeba chybný), je ten, že
foťáky se ve vyšších citlivostech zlepšují pouze tím, že si ve vývoji
pohráli se zpracování dat. Rozdíl obrázků na vyšší ISO mezi Canon EOS
300D a Canon EOS 50D je pouze v tom, jak fotoaparát obraz za nízkého
osvětlení zaznamenal (= odšumil). Podle mě je to zbytečná práce a měli
by se soustředit na věci podstatné. Už Canon EOS 20D byl skvělý foťák,
který by nám všem na metrové fotky z teleobjektivů stačil.
Ondro, ještě jsem zeptám k tomu odstavci o Nikonu
D3x. Vlastně na co se zeptám, tak platí pro všechny zrcadlovky, pokud je
foceno do formátu RAW. Přece pokud fotím do RAWu, tak by k žádnému
odšumování nemělo docházet ať už mám zapnutý či vypnutý odšumování.
Přece RAW jsou data přímo z čipu. Díky za odpověď.
Díky, odkazy opraveny, snad je to v
pořádku. O.
Ondro, jsem rád za tyto praktické články. Já
osobně nejsem také zastáncem laboratorních testů fototechniky, kde
vše se tváří jako "dokonalé". Těším se na další Tvé praktické
články, které i když z Tvého pohledu mají nějaký smysl. Jenom malá
poznámka. Odkazy na jpg a první RAW soubor nefungují.