Když formát APS-C
nestačí
Určitě to není tím, že by mi fotoaparáty typu
20D (30D) nestačily rozlišením snímače, i když musím přiznat, že při
fotografování zvířat bych ocenil možnost dělání větších výřezů pro
úpravu kompozice. Zvolit ideální kompozici při focení divokého zvířete
je obvykle to poslední, na co během těch několika vteřin myslím.
Je to spíše určením, jsou situace, kdy sáhnu raději po
formátu plného kinofilmového políčka. Při fotografování krajiny, aby
širokoúhlý objektiv byl bez kompromisů opravdu širokoúhlý, aby při
makrofotografii byla při malé cloně hloubka ostrosti opravdu malá. Navíc
jsou okolnosti, že i na zvířata bude 5D vhodnější než jeho menší bráška
20D, to v případě nutnosti použití vysokých ISO.
Pro fotografa
přírody, který má v hledáčku zájmu jak krajinu, makrofotografii hmyzu a
rostlin a především fotografování volně žijících zvířat, může být vhodná
kombinace fotoaparátu s cropem 1,6 x a právě plného formátu. A to
zejména při nutnosti hledání druhého těla, v případě používání
monofokálních objektivů nebo nezbytnosti mít na cestách záložní
fotoaparát.
Kolibřík šedobřichý (Phaethornis
guy) Green Hermit, Autor: Ondřej Prosický |
NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D, Objektiv: Canon EF 200mm f/2.8 L
USM + TC Canon 2x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400.00 mm, stativ
Gitzo 1227, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 320, Kompenzace
expozice: 0, Blesk: Ano (externí Sigma EF-500 DG Super, -2 EV, Better
Beamer), Vytvořeno: 10. prosince 2006 11:06:21, La Paz
(Kostarika)
Do deště, bahna a k
moři
Budu se opakovat, ale u Canon EOS 5D to platí
opět, ačkoli svým zpracování povrchu těla není fotoaparát určen k
profesionálnímu nasazení v terénu jako řada 1D, vydrží hrubé zacházení
samozřejmě také. Ostatně stejně jako amatérské plastové zrcadlovky.
Přestože na svých cestách v tropech potkávám hodně majitelů zrcadlovek
nižších tříd, nikomu se fotoaparát na dešti nebo ve vlhku nepoškodil. Už
v roce 2003 jsem měl s Canon EOS 300D při měsíční cestě na jachtě
podobnou zkušenost.
S tímto vědomím jsem k používání 5D
přistupoval. Nevzpomínám si na situaci, kdybych vzhledem k okolnostem
nefotil, abych fotoaparát nepoškodil. Snad pouze jednou v rezervaci Cano
Negro jsem při focení kajmanů nešel se sluneční clonou zcela na hladinu
řeky, jak jsem jindy zvyklý, ale zůstal tělem fotoaparátu a objektivem
výše, protože na malé kymácející se lodi jsem stabilní rozhodně
nebyl.
Naopak častý kostarický odpolední déšť nebyl pro 5D
žádným nebezpečím. Při méně intenzivním dešti jsem nechal fotoaparát
volně zkrápět a jen když začalo opravdu lít, balil jsem celou sestavu do
potravinové folie. To však zejména kvůli externímu blesku, který je v
silném dešti tím nejzranitelnějším prvkem. V pohodě jsem tak mohl na
dešti fotografovat nasávající kolibříky, protože právě za deště jsou
kolibříci nejaktivnější.
Vědomě jsem riskoval i při realizování
záběru, nad kterým jsem před provedení přemýšlel několik hodin. Tolik
jsem chtěl vyfotit delší expozicí vlnu tříštící se o ohlazený šutr na
pobřeží se zakomponovanou oblohou na obzoru. Obnášelo to stát se
stavivem a ohniskem 17mm přímo nad kamenem a čekat na správný šplouch.
Nakonec se to podařilo, ze středu fotografie vystřelují paprsky tříštící
se vlny, na dalším snímku v sérii už stéká po polarizačním filtru slaná
voda, tzn. další focení mohlo následovat až po dvou hodinách, po
dokonalém vyschnutí a vyčištění PL filtru na slunci. To jak jsem po
expozici vypadal já a Canon EOS 5D nemusím popisovat.
Na druhou
stranu jsem rád, že jsem nemohl ověřit mechanickou odolnost těla po
pádu. V minulosti jsem už zažil dva hrůzostrašně vypadající pády svého
20D, kdy jedinou škodou bylo vždy vylomení externího blesku ze sáněk
blesku. Lze očekávat, že 5D by se při podobných nehodách choval podobně,
protože jeho zpracování povrchu těla je podobné.
Projekční plátno fotoaparátu
Ihned po
prvním kontaktu s tělem fotoaparátu je zřejmé, že je mohutnější než jeho
poloprofesionální bratříčci 20D a 30D. Ačkoli na svých cestách preferuji
spíše lehká těla fotoaparátu, na 5D jsem si rychle zvykl. A to zejména
díky velkému vykrojení na pogumovaném gripu. Drží se tak mnohem lépe než
20D.
Na druhou stranu plnou váhu aparátu jsem pocítil
při fotografování motýlů v rezervaci Monteverde, kdy jsem 5D držel pouze
v jedné ruce (s makroobjektivem Canon 100/2,8 a makrobleskem) a v druhé
ruce v úhlu 90° zábleskové trubice od makroblesku. Po hodině už jsem
fotil pouze se zatnutými zuby se silnou bolestí zápěstí o které jsem
věděl ještě příští den. Nebyl jsem sám, mezi kolegy jsme pak hovořili o
tzn. „fotografickém zápěstí“ (obdoba tenisového loktu).
Velice
příjemnou předností fotoaparátu je veliký displej na zadní straně
fotoaparátu. Na tomto projekčním plátně, lze snadno rozhodnou zda
exponovaný snímek zůstane na kartě nebo ne. U tohoto fotoaparátů je to
mnohem důležitější než u jiného. Soubory formátu RAW mají velikost
okolo 12 MB, tzn. paměťová karta se velice rychle plní. Pro promazávání
je však v pralese příjemné přítmí, na displeji je vidět každý
detail.
Na pobřeží Pacifiku Autor:
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D, Objektiv: Canon
EF 17-40mm f/4 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 17.0 mm, stativ
Gitzo 1227, Clona: 13, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 160, Kompenzace
expozice: 0 EV, Blesk: ne, Vytvořeno: 13. prosince 2006 7:20, pobřeží u
Dominical (Kostarika)Kde je ta zásuvka
Jedním z nejdůležitějších kritérií při volbě digitální zrcadlovky
na daleké cesty je výdrž baterie. Ne vždy je možnost najít vhodnou a
funkční zásuvku, proto každý ocení fotoaparát, kde se o zbývající
energii nemusí starat. U digitálních zrcadlovek Canon to platí a Canon
EOS 5D to při intenzivním focením potvrdil. Baterie jsem během 14 dní
dobíjel pouze jednou. Obrovskou výhodou pro majitele těl 20D, 30D a 5D
je to, že fotoaparáty používají stejný akumulátor, tzn. doplnění
energie je opravdu to poslední o co se staráte.
Ocenit se musí
i to, že nabití trvá pouze 1-2 hodiny, na podobných cestách máte
spotřebičů více, mnoho však není volných zásuvek a to zejména v případě,
že cestujete s více fotografy. O možnosti použití rozdvojek samozřejmě
vím, ale v Kostarice jsem se setkal s několika problémy. Ne každá
redukce se všemi myslitelnými kolíky, plní to co má.
Používání
bateriového gripu se mi u 5D z tohoto pohledu jeví jako zbytečné.
Energie je dost, tak proč tahat další zbytečný krám, kdy o nositelnosti
vašeho fotobatohu rozhoduje každý gram. Jeho používání pochopím pouze v
případě drobnějších zrcadlovek, aby se lépe držely. Jediným momentem,
kdy jsem o přídavném gripu uvažoval, bylo v leže focení rybáků s
fotoaparátem otočeným na výšku, to bych opravdu ocenil druhou spoušť.
Nemusel bych tak krkolomně držet fotoaparát.
Ovládni svůj stroj
Na úvod přiznávám, že
budu v této kapitole zaujatý pozorovatel. Již dva roky pravidelně
používám Canon EOS 20D, proto když jsem vzal do ruky 5D, radostí jsem se
pousmál. Ovládání bylo ve všech ohledech totožné. Ne jak před rokem,
když jsem měl na testování Canon EOS 1D Mk II a kvůli ovládání jsem si
skoro nezafotil (nezaměňovat s „nezatestoval“).
Stále to
příjemné zadní kolečko, kterým snadno měníte expozici a pohybujete se v
menu, ideální je i joystick pro změnu AF bodu s fotoaparátem přiloženým
k oku. Nemůžu si pomoci, ale i přes to, že už jsem držel v ruce hodně
fotoaparátů, jeví se mi tento systém jako ideální. Velice příjemným
překvapení je zobrazování změny ISO v hledáčku fotoaparátu, kdy při
změně nemusíte fotoaparát od hlavy. To sice už nedělám ani u 20D (bez
zobrazování změny) ale pro běžného uživatele by to byl problém.
Vzpomínám si, jak jeden účastník mého kostarického
workshopu měnil ISO na svém 1D Mk II. Bez použití obou rukou a
alespoň třech prstů to není možné, navíc o současném držení
fotoaparátu u oka se můžete nechat jenom zdát. Možná vám to připadá jako
blbost, ale nejsme v ateliéru a pod oblačnou oblohou se světelné
podmínky neustále mění. Pokud máte jako já ve většině případu manuálně
nastavenou expozici, snadnou změnu ISO ihned oceníte. O tom ještě
níže.
Ještě větším přínosem je velikost hledáčku. Možná si
řeknete, to mi lepší fotku neudělá, ale v tom se mýlíte. Tím, že budete
mít fotografovanou scénu názornější, docílíte zejména při manuálním
zaostřování (makrofotografie) přesnějších výsledků, především při
minimálních clonách. Nemůžu zapomenou na ten první pocit při přiložení
5D k oku, jako by se mi otvíral nový svět. O to smutnější je pak návrat
ke klíčové dírce mého 20D...
Leguán zelený (Iguana iguana)
Green Iguana, Autor: Ondřej Prosický |
NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D, Objektiv: Canon EF 200mm f/2.8 L
USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200.00 mm, stativ Gitzo 1227, Clona:
3.5, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk:
ne, Vytvořeno: 9. prosince 2006 16:54:18, ZOO Ave, La Garita
(Kostarika)
Zaostřit a rychle
Jednou z nejdůležitějších vlastností při focení volně žijících
zvířat je u fotoaparátu rychlost zaostřování. Zejména jsou-li hlavním
objektem vašeho zájmu drobní létající ptáci – kolibříci. I v tomto testu
obstál fotoaparát na jedničku, ačkoli pro podobné věci není primárně
určen. Zjistil jsem, že je AF při vybraném centrálním bodu rychlejší než
při použití shodně nastaveného 20D.
Fotografování letovek
kolibříků bylo testováno s několika objektivy, nejlépe se mi pak
pracovalo s objektivem Canon EF 200/2,8 L USM s TC Canon 2x, obrovskou
výhodou této kombinace je minimální zaostřitelná vzdálenost 1,5 m.
Kolibřík má často pouze 4 cm, proto je důležité se k němu dostat co
nejblíže.
Po přečtení několika diskuzí a článku od Michala
Kupsy, jsem měl trochu obavy z nevhodného uspořádání zaostřovacích bodů.
Všechny jsou těsně nahňácány ve středu obrazu. Při zaostřování u 20D
vždy kloubovým voličem u hledáčku volím zaostřovací bod, kterým pak
ostřím (při relativně statických scénách). Nejlepší je ten krajní při
fotografování ptáků na výšku, nikdo nechce mít ostré břicho ptáka a
hlavu mimo hloubku ostrosti.
U 5D to nebyl problém především z
toho důvodu, že fotograf zvířat vždy chtě nechtě kalkuluje s tím že
kompozici (výřez) upraví až následně v počítači, obrazových informací
je k tomu dost. To neplatí u fotografování krajiny širokoúhlým
objektivem, tam však ve většině případu ostřím manuálně.
Jenom tři snímky za vteřinu
Když jsem
před odletem o testování (a vážném uvažování o koupi) mluvil s podobně
zaměřeným fotografy, každý mě ihned upozornil na to, že 5D umí
exponovat pouze tři snímky za vteřinu. Je to málo? Nebo to i při
vážnější práci stačí? Popravdě řečeno, v té chvíli jsem nedokázal
odpovědět.
Po 14 dnech focení, můžu říci, že to takový problém
není, proč mít třeba pět totožných záběrů? To v případě focení letovek
kolibříků, kteří budou mít na každém snímku zobrazena křídla stejně.
Tady bude možná můj kolega z kostarického focení odporovat, vybírat
nejhezčího kolibříka ze série 8 snímku pořízenými s 1D Mark II má své
kouzlo.
Trochu jiná situace nastala při focení cachtání rybáků,
na většině záběrů mají hlavu pod vodou, ačkoli ji vždy na zlomek vteřiny
vynořili. Ano, kdyby 5D uměl těch snímku alespoň pět, bylo by to
příjemnější.
Na druhou stranu příjemná je série snímku ve
formátu RAW, které je možné kontinuálně za sebou vyfotit. Jejich
počet je devět (používám CF karty SanDisk Extreme III velikostí 1 a 2
GB) to mě nelimitovalo nikdy.
Tak velký problém ty pouhé tři
snímky nejsou, jako větší vadu vidím absenci vestavěného blesku.
Argument, že „profesionální zrcadlovka“ nepotřebuje vestavěný blesk
neberu. Jsou situace, kdyby vestavěný blesk odvede lepší práci než
externí a to i v případě makrofotografie. Navíc, během posledních dvou
cest do Kostariky jsem vždy externí blesk zničil, je dobré mít zálohu v
podobě vestavěného. A to třeba i v případě, že baterie v externím blesku
dojdou a nebudete mít záložní.
Volavka bělostná (Egretta thula)
Snowy Egret, Autor: Ondřej Prosický |
NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L
USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400.00 mm, stativ Gitzo 1227, Clona:
5.6, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 160, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk:
ne, Vytvořeno: 13. prosince 2006 6:47:42, pobřeží Pacifiku v Dominical
(Kostarika)Stmívá se, no a co
Největší přednost fotoaparátu popíši na příhodě z pozdně
odpoledního fotografování v botanické zahradě La Paz, kam se na květy
stahují kolibříci z celého okolí sopky Poas. Už se stmívalo, ale
kolibříci
stále přilétali nasával sladký nektar. Začínal jsem
na ISO 320 při manuálně nastavené expozici (f/5,6, čas 1/200) a manuálně
nastaveném blesku (- 1 EV). Tzn. s přibývající tmou jsem pouze po cca 10
minutách zvyšoval ISO. Byl jsem tak ponořen do focení, že při změně ISO
z 1250 na 1600 jsem ani nepřemýšlel o použitelnosti výsledků. O to více
jsem byl překvapen minimální přítomností šumu na pořízených fotkách při
prohlížení na počítači. Šum tam prostě není a když ano, jsou to pouze
takové jemné krupičky v barvě, která tam má být.
Podobnou
zkušenost mám i z pralesa, kde jsem se musel vzhledem k charakteru
křídel jistého druhu motýla (průhledná, jak z igelitu) vyhnout použití
makroblesku a použít vysoké ISO 1000, fotografie jsou dobře použitelné
pro tisk a to bez jakéhokoli SW odšumění.
U ISO 1250 mám trochu
pocit, že se ztrácí detaily ve snímku, bohužel nyní už nemůžu ověřit,
zda náhodou na aparátu nebyla nastavena nějaká redukce šumu.
Z teleobjektivu širokáč
Nejtraumatizující zážitek při práci s fotoaparátem přichází při
použití dlouhého teleobjektivu u focení zvířat. Zapomeňte na to, že
vám ohnisko 400mm fotografované zvíře přiblíží. Pohled do hledáčku je
děsivý, k volavce vám oproti zvyklostem chybí ještě desítky metrů, tzn.
přibližování se prodlouží o více jak půl hodiny. Na druhou stranu, když
se dostanete do její blízkosti, máte při dobře exponovaném záběru a
použití kvalitního monofokálního objektivu jistotu, že jste po technické
stránce dostali to nejlepší co jste mohli získat. Zejména při použití
kvalitního objektivu lezou z fotoaparátu neuvěřitelné věci, fotografie s
mnoha detaily.
Asi hlavním důvodem proč bych Canon EOS 5D
velice rád natrvalo uvítal ve svém fotobatohu je použití širokoúhlého
objektivu (Canon 17-40/4) při fotografování krajiny. Mám rád fotografie
s výrazným popředí a širokým záběrem okolní krajiny a právě tady jsem si
ohnisko 17mm opravdu užil. Velice cenné je navýšení obrazových
informací. Na fotoaparátech formátu APS-C, není u širokáčů ostrost
a zobrazení detailů ideální. Snímky z 5D jsou při použití širokoúhlého
objektivu čistší a přirozeně ostré. Nejlépe to lze pozorovat při
zobrazení trávy a větví proti obloze. Tolik diskutované měknutí obrazu v
rozích snímku, jako problém rozhodně nevidím, je to shodné jako u
analogové zrcadlovky.
Problémem, to se ale dalo
čekat, je vinětace polarizačního filtru Hoya (ne slim) i při vysokých
clonách, tmavé růžky lze však při zpracování snadno odstranit. Více
nepochopitelná je odpudivá vinětace teleobjektivu 400/5,6 při použití TC
Kenko 1,5x (otevřená clona), tady už je to problém veliký, zbavit se jí
snadno nelze a doporučuji zmíněnou kombinaci nepoužívat.
Když je detailů příliš
Ruku v ruce s
navýšením rozlišení jdou dva problémy, jeden větší a druhý trochu
subjektivní. Stejně jako jsem zjistil u fotoaparátu 1D Mk II, vzniká u
5D ve snímcích s velikým počtem opakujících se detailů (peří ptáků,
zobrazení křídel motýlů) nepříjemné moaré. Chybné zobrazení, kdy se
opakující prvky slijí dohromady, místo rovnoběžných prvků se vytvoří
kostičky nebo vznikne rušiví závoj. Problém nevzniká při vyvolávání z
RAWu, pouze se ostřením snímku zvýrazní. Prý existuje nějaký program,
který tento neduh eliminuje, ale nezkoušel jsem jej. Moaré je daň za
přirozeně ostré fotky. Canon EOS 5D má slabší antialiasing filtr, díky
němuž jsou fotky ostřejší, ale náchylné k moaré. Zatímco silnější filtr
použitý v amatérských a poloprofesionálních zrcadlovkách moaré potlačuje
(za cenu ztráty ostrosti).
Popisovaný problém se v mém případě
vyskytuje pouze při použití superostrých monofokálních teleobjektivů.
Drobností je proti tomu „problém“ zmenšování fotek z 5D pro web.
Není snadné se dostat na 600x400 px a zachovat detaily, které fotografie
zachytila. U 20D je to procházka růžovým sadem, u 5D vidím ostrý obraz
při postupném zmenšování ještě u 1500x1000, pak postupně mizí. To ale
časem vyřeším.
Tříštící se vlna Autor: Ondřej
Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D, Objektiv: Canon EF
17-40mm f/4 L USM, polarizační filtr, Použité ohnisko: 17.0 mm, stativ
Gitzo 1227, Clona: 18, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 100, Kompenzace
expozice: -1/3 EV, Blesk: ne, Vytvořeno: 14. prosince 2006 15:00, NP
Manuel Antonio
(Kostarika)
Pár slov
závěrem
Článek se nesnažil otestovat všechny
vlastnosti, jen subjektivně vyzdvihnout vlastnosti, kterých si všímá
fotograf přírody. Stejně tak mi přijde hloupé fotit nějaké terče počítat
rozlišení. Na mnoha místech článku jsem měl nutkání srovnávat Canon EOS
5D s fotoaparáty Nikon D200 a D2X, ale vždy jsem se ovládl, není tady
pro to místo.
Pokud jste dočetli až jsem, určitě máte o
digitální zrcadlovky Canon zájem a nemusím se omlouvat za možná zbytečný
rozsah článku. Hodně věcí by se o používání fotoaparátu Canon EOS 5D
dalo ještě napsat, ale myslím, že bude vhodnější když na některý sraz
přinesu velké fotografie a popovídáme si nad nimi. Na konec jen přiznám,
že se nemůžu dočkat chvíle, kdy se tento nebo podobný full frame objeví
natrvalo v mém fotobatohu, to myslím mluví za vše.
U
všech prezentovaných snímků jsou expoziční údaje, z formátu RAW byly
zpracovány v programu Digital Photo Professional od společnosti Canon ve
verzi 2.1.1.4, všechny snímky byly vyvolány ve stylu Landscape, u
kterého se mi nejvíce líbí podání barev. Fotografie v plném rozlišení
pošlu na vyžádání.
Canon EOS 5D byl testován s
objektivy Canon EF 17-40mm f/4 L USM, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM,
Canon EF 200mm f/2.8 L USM, Canon EF 400mm f/5,6 L USM, bleskem Sigma
EF-500 DG Super, bleskem Canon 580 EX a makrobleskem Sigma
140.
Nero Glasswing (Greta nero)
Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D,
Objektiv: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm):
100.00 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/80 s, ISO:
800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: ne, Vytvořeno: 18. prosince 2006
12:27:20, RBBN Monteverde (Kostarika)
Děkuji
českému zastoupení Canon CZ za zapůjčení fotoaparátu na testování v
Kostarice.
Další fotografie pořízene fotoaparátem Canon EOS 5D.
Související články na
internetu:
Test fotoaparátu
Canon EOS 5D
Canon
EOS 5D – technické specifikace
Canon
EOS 5D poprvé – což takhle zkusit full frame
Canon
EOS 5D podruhé – tentokrát prostým pohledem amatéra
Canon
EOS 5D potřetí – postřehy z praxe
Komentáře ke článku
(4 příspěvků) Přidat komentářJá mám na 400D právě 17-40/4L ale
sluneční clonu používám EW-83G a nemůžu si ho vynachválit.
na autora ohledně skla Canon 17-40/4L které zmiňuje výše.Píšete že
nejlepší výsledky jsou na FF snímači. Myslíte že je dobrý nápad koupit
tento objektiv k Canon 450D? Když jsem se díval do Vaší galerie, tak tam
máte dost fotek krajiny i s 350D. Vzhedem k tomu že toto sko máte a
používáte, tak snad budete schopen poradit, díky
PS:
...nádherný fotky...:-)
to jedním dechem.
g.