Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS

Jak se bezzrcadlovky Sony před lety nezadržitelně šířily světem a postupně okouzlovaly další a další uživatele fotografické techniky Canon nebo Nikon, rozšiřovala se i nabídka kvalitních objektivů Sony. Už byla dokonalou optikou pokryta všechna ohniska a chyběl jen dlouhý zoom teleobjektiv. Jak se v létě roku 2019 objektiv Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS objevil, k přechodu na Sony se odhodlali další nerozhodnutí.

První Sony

I já jsem vlastně díky objektivu Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS po dlouhých letech přešel z techniky Canon na bezzrcadlovky Sony. Pro první cestu za levhartem sněžným v zimě do hor himalájského Ladaku jsem zvažoval lehkou a dokonale funkční sestavu pro fotografování divočiny.
To jsem ale netušil, co ta nevinná zápůjčka na testování spustí. Vlastně stačilo jen pár dní, abych pochopil, že ta bílá roura je určitě nejlepší a nejuniverzálnější teleobjektiv, co jsem kdy měl v ruce. Navíc za přijatelnou cenu.
Objektiv Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS byl první kousek nové značky, který jsem koupil. Nyní už tři roky plně používám fotografickou techniku Sony, vlastním i objektiv Sony FE 600mm f/4 GM OSS, ale stále platí, že možná častěji používám tento dokonalý zoom.
Asi se mi nedá moc divit. I v mém okolí je mnoho kamarádů a kolegů fotografů, kteří opustili své Canony nebo Nikony a přešli na bezzrcadlovky Sony právě kvůli objektivu Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. A to předtím vlastnili objektivy 400/2.8 nebo 500/4 jiných výrobců.

Sojka obecná (Garrulus glandarius) Eurasian jay, Bialowieski Park Narodowy, Polsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-9, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 600.00 mm, f/6.3, @1/800 s, ISO 1000, neděle 18. října 2020 8:45:16, _SA95864.jpg
Jelen lesní evropský (Cervus elaphus) Red deer, Studen Kladenec, Eastern Rhodopes, Bulharsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 388.00 mm, f/6.3, @1/60 s, ISO 1000, úterý 12. ledna 2021 11:05:03

Odolná konstrukce

Když poprvé vyndáte objektiv z přepravního pouzdra, ve kterém je dodáván, a nemáte zkušenost, že dlouhé teleobjektivy víc váží, může vám připadat těžký. Myslím ale, že těch jeho 2115 g je vzhledem k ohnisku přiměřených. S nasazeným tělem fotoaparátu jej můžete velmi snadno nosit s popruhem přes rameno, ať vám v přírodě nic neuteče.
Objektiv má přesně tu hmotnost, kdy se ke stativu vyplatí popřemýšlet nad použitím lehčí gimbal hlavy, práce se sestavou pak bude určitě pohodlnější. I tak často s objektivem používám kulovou hlavu RRS BH-55 a nijak mě to nelimituje. Tedy myslím, že i kvalitní “kulovka” na stativ postačí.
Délka objektivu je 318 mm, což se může zdát oproti jiným dlouhým zoom objektivům podobné kategorie a ohnisek dost, ale má to jednu významnou přednost. Při změně ohniska se objektiv, na rozdíl od konkurence, nevysouvá! Jeho délka je stále stejná, zbytečně se nenasávají nečistoty do objektivu a i kostrukce je tím mnohem odolnější.
Tvar objektivu má s drobnými bezzrcadlovkami Sony pouze jednu vadu. Kdo má větší prsty, tak se mu mezi kryt fotoaparátu a rychle se směrem od bajonetu rozšiřující objektiv nevejdou. A v rukavicích už vůbec ne. 
Když hladce a plynule zatočíte zoomovacím prstencem, který je vpředu, má opravdu velmi krátký chod při změně ohniska mezi 200 a 600 mm milimetrů. Blíže objektivu je pak přibližně o třetinu menší prstenec pro manuální ostření. Po třech letech praxe s objektivem v terénu bych preferoval ostřící prstenec vpředu blíže přední čočky. Kvůli držení by to bylo mnohem pohodlnější. Takto vlastně nemůžete vzhledem k váze sestavy manuálně skoro vůbec pohodlně ostřit a i na stativu je to kvůli prstenci v místě stativové patky velmi obtížné.
Objektiv je utěsněný proti prachu a vlhkosti, zvládne tedy i sychravé podmínky, déšť, sníh. Vzpomínám na teploty blízko nuly, kdy v bulharských Rodopech padal vlhký sníh, který na technice namrzal. Na těle Sony A7R3 přestalo pár věcí dočasně fungovat, ale objektiv meteorologickou nepřízeň lehce ustál.
Protože se ke své technice hezky chovám, pořídil jsem na objektiv neoprenový obal od Lens-Protect.com, technika je tak chráněna a i po třech letech v terénu napříč celým světem bez známek používání.

Krahujec obecný (Accipiter nisus) Eurasian Sparrowhawk, Bialowieski Park Narodowy, Polsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-9, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 430.00 mm, f/6.3, @1/500 s, ISO 200, neděle 18. října 2020 7:53:27, _SA95798.jpg
Jelen lesní evropský (Cervus elaphus) Red deer, Studen Kladenec, Eastern Rhodopes, Bulharsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 448.00 mm, f/6.3, @1/250 s, ISO 320, pátek 21. ledna 2022 10:28:12

Ovládání objektivu

Na objektivu Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS najdete několik tradičních tlačítek. Přepínání AF/MF (toto ale dělám vždy na těle fotoaparátu, je to pro mne snadněji dostupné), změna rozsahu ostření FULL/10-2.4,m/10-nekonečno (používám vždy FULL, celý rozsah ostření), stabilizace ON/OFF (nikdy stabilizaci nevypínám) a tři módy stabilizace (vždy používám mód 1, volba 2 je pro panning, mód 3 by měl situaci sám rozpoznat).
Ve střední části objektivu jsou kolem dokola čtyři velká tlačítka, kterým lze přiřadit jedna libovolná funkce. Napadlo mě tomu dát funkci, že když bych tlačítko držel, byl by objektiv v režimu MF, ale kvůli ochrannému “oblečku” objektivu, který používám, jsou tlačítka nedostupná.
Minimální zaostřitelná vzdálenost objektivu je 240 cm a musím přiznat, že to bych objektivu vytkl. Nějakých 160 - 180 cm by bylo fajn třeba na fotografování vážek nebo motýlů. Ale zvykl jsem si.

Kozorožec alpský (Capra ibex ibex) Alpine Ibex, Beatenberg, Ementálské Alpy, Švýcarsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 478.00 mm, f/6.3, @1/320 s, ISO 400, úterý 15. června 2021 20:53:51, _A7R6547.jpg
Orel skalní (Aquila chrysaetos) Golden eagle, Eastern Rhodopes, Bulharsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), f/6.3, @1/100 s, ISO 100, středa 15. ledna 2020 7:55:36

Nasazený filtr

Optická konstrukce Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS se skládá ze 24 členů v 17 skupinách z nichž 5 je ED a 1 je asférický. 
Přední čočka má závit na filtry o průměru 95 mm a používání flitrů není úplně nesmysl. Osobně v účelných situacích používám polarizační filtr VFFOTO při fotografování krajiny z vyhlídek, zvýraznění barev v lese nebo při fotografování zvířat u vody. Polarizační filtr na teleobjektivu se hodí i při fotografování zvířat v Africe, kdy je kolem poledne ostré slunce a filtr trochu zkrotí velký rozsah světel a stínů.
Do budoucna zvažuji i šedý neutrální filtr při natáčení videa, abych se díky tomu dostal na delší expoziční časy a nemusel jsem zbytečně clonit.
Bohužel, přestože je objektiv filtrům uzpůsobený, konstrukce k tomu vůbec praktická není. Když filtr našroubujete, kouká z něj z objektivu asi milimetr. Nemusíte ho nijak natěsno dotáhnout, a stejně budete mít obrovské problémy jej vyšroubovat.
Objektiv je dodávaný se sluneční clonou, která jde u mého poměrně obtížně nasadit i sundat.

Puštík bělavý (Strix uralensis) Ural owl, Prachaticko, Šumava, Česko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-9, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 600.00 mm, f/6.3, @1/25 s, ISO 1000, středa 22. července 2020 17:52:17, SA91848.jpg
Medvěd hnědý (Ursus arctos) Brown bear, Kainuu, Finsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 312.00 mm, f/6.3, @1/320 s, ISO 250, úterý 21. září 2021 16:31:31, A7R9490.jpg

Dlouhé expoziční časy

Stabilizace objektivu funguje parádně. Z mých zkušeností mohu říci, že při použití ohniska 600 mm (fotografování z ruky) lze použít expoziční čas 1/20 s a fotografie budou vždy ostré. Nutné ale přiznat, že to pro nezkušeného s dlouhými teleobjektivy chce trochu cviku. A to platí obzvlášť při použití bezzrcadlovek s vysokým rozlišením (Sony A7R4 nebo A7R5).
Další parádní devizou objektivu je to, že ostření a stabilizace jsou oproti konkurenci absolutně neslyšné, nic nepíská a nevrčí. Dokonce ani v hledáčku se při ostření a stabilizaci nic netřese ani se obraz nekvrdlá. Stabilizaci nikdy nevypínám, ani při fotografování na stativu, vždy je vše dokonale ostré. Tedy, ani jsem nestudoval, proč bych měl stabilizaci v těle fotoaparátu nebo na objektivu vypínat.

Pěvuška modrá (Prunella modularis) Dunnock, NP Vysoké Tatry, Slovensko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 600.00 mm, f/6.3, @1/800 s, ISO 800, čtvrtek 9. července 2020 4:52:19, A7R3804.jpg
Šakal obecný (Canis aureus) Golden jackal, Eastern Rhodopes, Bulharsko , Madzharovo, Eastern Rhodopes, Bulharsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-9, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 300.00 mm, f/8.0, @1/500 s, ISO 250, pondělí 11. ledna 2021 11:54:18, SA98311.jpg

Nejen na zvířata

Největší parádu si s objektivem Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS užijí fotografové zvířat v divočině. Ten rozsah ohnisek je úplně ideální jak na “šoulačku” po lese, nebo číhání někde v krytu. Fotografové divočiny se Sony vlastně nemají kromě nabídek jiných výrobců další srovnatelnou volbu. Rozsahem ohnisek najdete několik podobných verzí objektivů značek Sigma nebo Tamron, ale co jsem na workshopech u klientů koukal, nelze je konstrukcí a optickým výstupem na 500-600 s objektivem Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS moc srovnávat.
Objektiv je vhodný i pro fotografa krajiny pro daleké pohledy na vyhlídkách. I když, pokud teleobjektiv jen pro krajináře nebo cestovatele za přírodou, určitě bude praktičtější lehčí objektiv Sony FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS (váží 1395 g) nebo nový šikovný Sony FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II s telekonvertorem. 
Na sport dvěstě-šestistovka asi moc nebude, tam by to pro krátké expoziční časy chtělo něco světelnějšího. Ideálně třeba dokonalý objektiv Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM II OSS nebo Sony FE 300mm f/2.8 GM, který se snad konečně opravdu příští rok objeví. Myslím, že právě ten posledně jmenovaný by mohl být i do divočiny vhodnou alternativou, obzvlášť pokud bude mít dokonalý výstup v kombinaci s TC 2x.

Přímorožec arabský (Oryx leucoryx) Arabian oryx, Shaumari Wildife Reserve, Jordánsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 600.00 mm, f/7.1, @1/500 s, ISO 250, úterý 16. listopadu 2021 14:57:21, A7R2138.jpg
Rys iberský (Lynx pardinus) Iberian lynx, Sierra de Andújar, Andalusia, Španělsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 216.00 mm, f/5.6, @1/80 s, ISO 1600, sobota 17. prosince 2022 19:36:20, A7R6844.jpg

Ostré jako břitva

Asi každý, kdo si kupuje objektiv, při rozhodování řeší jeho optickou kvalitu. Jestli budou výsledné fotografie ostré. U teleobjektivů je to důležité dvojnásob. Při zpracování fotografií zvířat se často dělají výřezy nebo se pro další přiblížení zvířat používají telekonvertory, které by špatnou optiku ještě více zhoršily. Výsledek - neostré fotografie.
Právě ostrost fotografií pořízených objektivem Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS je jednou z jeho největších předností, kterou vyniká nad konkurencí napříč všemi značkami. Je udivující, že ta dokonalá ostrost platí pro celý rozsah ohnisek, a to i pro těch 600 mm. Obecně bývají dlouhé zoom teleobjektivy na tom nejdelším ohnisku nejméně ostré (až “blátivé”). Což se zrovna při fotografování zvířat nehodí, všichni používají nejčastěji právě to nejdelší ohnisko. Parádní je i to, že ta dokonalá ostrost platí už při použití minimální clony f/6.3. Ono vlastně není u zvířat proč více clonit, všechno fotografuji na minimální clonu. Jen při fotografování krajiny přicloním na f/10. 
Obtížně tu dokonalou ostrost na řádcích textu přiblížím, ale po třech letech pravidelného používání objektivu Sony FE 200–600/5,6–6,3 G OSS a monofokálního mnohem dražšího obkjektivu Sony FE 600mm f/4 GM OSS mohu s klidem říci, že jejich ostrost je naprosto shodná.
Asi se není čemu divit, fullframe bezzrcadlovky Sony s vysokým rozlišením (a do budoucna
možná ještě s vyšším) potřebují, aby objektivy ty detaily pořádně vykreslily. To není jako u objektivů pro OM Systém s nízkým rozlišením, tam tak vysoké nároky na optiku nejsou.
Díky jedenáctilamelové cloně má obraz fotografie mimo hloubku ostrosti nádherný jemný bokeh, který vypadá jako z monofokálního objektivu.
Výborně se objektiv chová i v protisvětle a parádně se s ním pracuje i při fotografování se sluncem v záběru.

Orel skalní (Aquila chrysaetos) Golden eagle, Eastern Rhodopes, Bulharsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-9, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 600.00 mm, f/6.3, @1/800 s, ISO 500, pátek 15. ledna 2021 16:33:20, SA99408.jpg
Kamzík horský tatranský (Rupicapra rupicapra tatrica) Chamois, Belasé pleso, Vysoké Tatry NP, Slovensko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 264.00 mm, f/6.3, @1/640 s, ISO 320, pondělí 6. července 2020 14:22:15, A7R3710.jpg

1200 mm, proč ne

Vlastním Sony FE 2.0x Extender, který prodlouží ohnisko objektivu na 1200 mm. Při prvních pokusech s tímto telekonvertorem, s pamětí, že na canonovských objektivech určených pro zrcadlovky by to byl s minimální clonou f/13 nesmysl, jsem k testování přistupoval dost pesimisticky.
Tím prvním soudem jsem se šeredně zmýlil. Nejen, že na sestavě FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + TC 2x v běžných podmínkách funguje autofokus, ale dokonce i dobře. Snad jen ráno nebo večer v tmavém lese se autofocus pomaleji rozjíždí. Na nějaká akčnější focení zvířat v pohybu sestava ale není.
Co je ale podstatné, a u zrcadlovek utopie, to ostření parádně funguje se všemi ostřícími body v celé ploše hledáčku. Ne jako u zrcadlovek, kdy se to občas tu a tam pomalu “rozjelo” jen na centrálním ostřícím bodě.
Vše funguje s TC 2x jak má, ale přiznávám, že novější bezzrcadlovky Sony jsou na tom s rychlostí autofokusu při použití telekonvertoru lépe. Ale třeba už Sony A7R3, kterou používám asi nejčastěji, je na tom dobře. Nejlépe se sestava chová, nijak překvapivě, na Sony A1.
Neuvěřitelný je i výstup této sestavy, fotografie jsou dokonale ostré. Samozřejmě při zachování všech pravidel - kratší expoziční čas, pevný stativ, bezvětří, dálková bluetooth spoušť (ne drátěná, tou si sestavu strhnete).

Výr bledý (Bubo ascalaphus) Pharaoh eagle-owl, Shaumari Wildife Reserve, Jordánsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 489.00 mm, f/6.3, @1/160 s, ISO 500, úterý 16. listopadu 2021 15:40:07, A7R2276.jpg
Orel iberský (Aquila adalberti) Iberian Imperial Eagle, PN Sierra de Andujar, Španělsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 200.00 mm, f/6.3, @1/2500 s, ISO 500, úterý 15. prosince 2020 12:23:48, _A7R7003.jpg

Aktuální cena

Po třech letech si nemohu objektiv vynachválit. Jestli na něm něco vylepšit, tak přesunout ten ostřící prstenec dopředu objektivu. Také mi vadí ta poměrně dlouhá minimální zaostřitelná vzdálenost.
Pro to moje courání divočinou bych navíc možná spíše využil, kdyby měl objektiv rozsah 100 - 500 mm. I proto, že současně vlastním pevnou “šestistovku” (kterou tak používám zejména z TC 2x jako objektiv 1200mm F/8).
Objektiv se nyní na konci roku 2023 prodává za 51 - 56 tisíc Kč, což mi připadá jako zcela odpovídající, když si uvědomíte, jaký výkon objektiv přináší. Během různých krátkodobých slevových akcí během roku lze objektiv pořídit i výrazně levněji.

Související odkazy
Články o fotografování přírody
Fotografické cesty v roce 2024
Fotografické workshopy v roce 2024
 

Zubr evropský (Bison bonasus) European bison, Studen Kladenec, Eastern Rhodopes, Bulharsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 470.00 mm, f/7.1, @1/60 s, ISO 500, úterý 12. ledna 2021 12:26:58, A7R7960.jpg
Kozorožec alpský (Capra ibex ibex) Alpine Ibex, Beatenberg, Ementálské Alpy, Švýcarsko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Sony ILCE-7RM3, Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS (SEL200600G), 205.00 mm, f/10, @1/320 s, ISO 250, úterý 15. června 2021 20:02:07, A7R6311.jpg
Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
10. 11. 2023 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(1 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Jirka L.
Mám a výborně slouží!