Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Fotografickou techniku Canon sleduji od pořízení své první analogové zrcadlovky v roce 2002 a nikdy výrobce nepředstavil objektiv tolik převratný. Když se před třemi lety objevily první zprávy o zoom teleobjektivu s vestavěným telekonvertorem, obtížně jsem si dokázal představit, že něco takového se může podařit vyrobit a zároveň splňovat všechny nároky pro dokonalou fotografii.

Pravda, pár let jsem si na první vyzkoušení počkal. Ale vůbec se tomu nedivím. Každá převratná technologie, která posouvá nějaké odvětví kupředu, potřebuje delší období ke zkoušení a odladění.
09-2013-5945 Největší bizarností na objektivu je jednoznačně kousínek před bajonetem vypouklý “domeček” pro vestavěný extender 1.4x.

Trochu delší vývoj objektivu

Moje první snaha o získání objektivu na testování byla už v roce 2012, v době konání letní olympiády v Londýně. Tehdy se ale jednalo pouze o pár kousků, které byly “hodně předprodukční” a dostaly se jen k několika agenturním fotografům, kteří je po akci zase rychle vraceli. Na českém zastoupení firmy Canon jsem tedy plakal zbytečně. Nebylo divu, objektivy šly zpět do továrny a na vývoji se makalo dál.
Trochu se to protáhlo, i díky tomu, že vlna tsunami spláchla v Japonsku vývojové centrum firmy Canon. Počkat si ale mělo smysl. Kromě dalších úprav se objektiv Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x podařilo poměrně výrazně odlehčit.

Seznamování u ledních medvědů na Špicberkách

Druhé setkání s objektivem bylo v červenci 2013 na Špicberkách, kdy mi jej na lodi letmo půjčil Jano z Jihoafrické republiky. A už tehdy jsem se zamiloval. Něco tak kompaktního, univerzálního a plnohodnotného jsem ve světě fotografické techniky neviděl. Tam, kde jsem já ve člunu, do kterého tekla voda, pohazoval bez krytek všechna ohniska, kolega z Afriky komfortně fotil jedním objektivem. Jsem rychlý, nasazení telekonvertoru TC 2x na objektiv Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM mi trvá pár vteřin, ale Jano byl rychlejší. Závist!
Přestože je mi jasné, že díky šestimístné cenovce začínající trojkou objednávat nebudu, rozhodl jsem se (ostatně jako už tradičně) objektiv otestovat pro ostatní.
Já sice slušný teleobjektiv doma mám, ale pro mnohé nerozhodnuté může být můj text vodítkem před nákupem.

Šikovně skladný objektiv do batohu

Velmi sympatická je u objektivu velikost. Přestože je jeho hmotnost 3620 g (podobně jako u Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM, který váží 3850 g), objektiv je docela malý a snadno transportní. Především díky malému průměru vstupní čočky, která je stejná jako na mnohem menším objektivu Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM. Sice jsem objektiv během celé doby testování přenášel lesem v dodávaném přepravním kufru, má objektiv Canon EF 200-400mm f/4 L IS USM Extender 1.4x ideální předpoklady pro vměstnání do fotografického batohu na dlouhé cesty letadlem (pokud tam už ovšem nemáte další dlouhý teleobjektiv).
Rys ostrovid (Lynx lynx) Rys ostrovid (Lynx lynx) Eurasian Lynx, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM EXT, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 21. září 2013 8:46:27, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Rys ostrovid (Lynx lynx) Eurasian Lynx Rys ostrovid (Lynx lynx) Eurasian Lynx, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM EXT, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560 mm, stativ Gitzo, Clona: 7.1, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 21. září 2013 9:31:43, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Rys ostrovid (Lynx lynx) Rys ostrovid (Lynx lynx) Eurasian Lynx, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 21. září 2013 8:56:36, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Tradičně odolný společník

O odolnosti se asi nemá cenu příliš zmiňovat, u objektivu Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x najdete to, na co jste u řady “L” zvyklí. Použitá slitina hořčíku je odolnější a pevnější, přitom je však zachována původní hmotnost. Objektiv je utěsněn proti prachu a vlhkosti. Zásluhou fluoridových povrchových vrstev se prvky objektivu navíc snadno čistí. Přestože při prvních fotografiích rysa ostrovida poměrně slušně pršelo, vůbec mě to nevzrušovalo. Jak má objektiv Canon červený proužek, déšť nevadí.

Vestavěný telekonvertor stále při ruce

Největší bizarností na objektivu je jednoznačně kousínek před bajonetem vypouklý “domeček” pro vestavěný extender 1.4x. Kousek u něj je pak červenou linkou označená páčka, kterou se prodloužení ohniska zařazuje. Z vlastní intenzivní zkušenosti mohu potvrdit, že to jde velmi snadno.
Pro jistotu pak doporučuji použít pojistku (přímo u páčky), mechanismus mi tak připadá více v bezpečí. Zvědavost mi nedala a podíval jsem se bajonetem při sundaném těle, jak to funguje. Nádhera! Vidíte okraj lehce zapouzdřeného členu, který při “přeřazení páčkou” snadno zapluje do osy objektivu a hned pevně sedí.
Co na objektivu Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x překvapí, je poměrně malý kroužek pro manuální zaostření, který má snad jen dva až tři centimetry. Většina uživatelů jej nikdy nebude potřebovat, ale mne při manuálním proostřování skrze listí stromů na sovu pálenou nebo pumu americkou trochu limitoval. I díky tomu, že uzounký ostřící kroužek jsem měl přesně v místě kolíbky stativové hlavy Wimberley.
Naopak kroužek na změnu ohniska objektivu je snad na celou dlaň, to se opravdu hodí. Jen u testovaného objektivu měl trochu tužší chod, plynulejší otáčení by mu slušelo více.

Pro co může být zoom teleobjektiv vhodný

Delší teleobjektiv s proměnným ohniskem a vestavěným telekonvertorem oceníte zejména tam, kde není čas ani prostor k výměně ohniska. Třeba při fotografování v těsném fotografickém krytu, když se začne opravu něco dít, nebo při fotografování divoké přírody z letadla. Nezastupitelnou úlohu bude mít pak na cestách, kdy řešíte každý gram hmotnosti a nemůžete tahat několik monofokálních objektivů.
Navíc, podle mne je škoda degradovat divokou přírodu na obraz zvířat přes celou fotografii, která pak vypadá jak pořízená v zoo nebo na fotografickém workshopu. Ideální je podle podmínek a vhodné kompozice něco z prostředí přidat. Právě tehdy je Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x ideální společník. Se zařazeným TC 1.4x na ohnisku 400mm si vyfotíte nudnou popisnou “atlasovku” a o vteřinu později na ohnisko 200 mm přidáte něco z toho úžasného severského lesa, například.
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že ohniska 500, 600 případně 800 mm vás nepřímo nutí k jednomu druhu často nudných záběrů, což je v mnoha případech škoda.
Jezevec lesní (Meles meles) Jezevec lesní (Meles meles) European Badger, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 3200, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, 21. září 2013 14:04:10, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Jezevec lesní (Meles meles) Jezevec lesní (Meles meles) European Badger, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, 21. září 2013 14:20:21, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Bezchybně ostré fotografie na všech ohniscích

Při prohlížení RAW dat pořízených objektivem Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x mě vyděsila jedna věc. Čekal jsem, že můj osvědčený objektiv Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM bude ve srovnání s testovaným zoom objektivem mnohem ostřejší a začal jsem poprvé přemýšlet, jestli bych se na to jemné upravení ostření v micro-adjustment neměl podívat.
Co mě k tomu vedlo? Fotografie z Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x byly dokonale ostré na všech ohniscích a nijak se nesnížil přenos detailu ani při zařazení vestavěného telekonvertoru. Možná to bylo jen tím, že jsem si tolik nemohl hrát s clonami f/3.2 a f/3.5. Kdo ví. Pár fotografií ve velkém ke stažení přikládám.

Příhodná minimální zaostřitelná vzdálenost

Další přidanou hodnotou, kterou se zvyšuje univerzálnost objektivu, je minimální zaostřitelná vzdálenost. V celém rozsahu ohnisek je to pouhé 2,0 m! Podobné hodnoty nebývají u dlouhých teleobjektivu příliš pravidlem, obvykle bývá 3,0 m a více.
Díky tomu můžete objektiv Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x snadno proměnit v makroobjektiv pro fotografování vážek, motýlů nebo květů rostlin. Tzn., že objektiv nahradí další sklíčko, se kterým se nemusíte na cestách za přírodou tahat.

Pěkně zobrazený obraz mimo hloubku ostrosti

Asi jediný důvod, proč mi přijde můj aktuálně používaný objektiv Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM vhodnější než testovaný zoom, je minimální clona f/2.8. Nejen proto, že jde do objektivu více světla, ale především díky tomu, že s minimální clonou jdou provádět poměrně pěkné hrátky s hloubkou ostrosti, a to zejména při fotografování bližších objektů (menších zvířat, plazů, vážek, motýlů, rostlin). Navíc, monofokální čtyřstovka je na f/2.8 dokonale ostrá.
I tady však Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x docala překvapil. Pozadí a popředí mimo hloubku ostrosti bylo také poměrně krásně rozmazané, především díky použité 9-ti lamelové cloně. Dobře patrné je to třeba na fotografii rysa ostrovida v březovém stromořadí nebo i u fotografií, kde jsem se pokoušel o proostření vegetací na sovu pálenou nebo na pumu americkou.
Schopnost digitálních zrcadlovek fotit na vyšší ISO je v současnosti mnohem dál než v minulosti, potřeba objektivu s minimální clonou f/2.8 není v obtížných světelných podmínkách tolik nutná jako dříve. Stačí zvednout hodnotu ISO.
Puma americká (Puma concolor) Puma americká (Puma concolor) Mountain Lion, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/400 s, ISO: 2000, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 21. září 2013 16:12:34, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Puma americká (Puma concolor) Puma americká (Puma concolor) Mountain Lion, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 311 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 21. září 2013 15:29:07, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Detail stejné fotografie ve 100% zobrazení Puma americká (Puma concolor) Puma americká (Puma concolor) Mountain Lion, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 266 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 2500, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 21. září 2013 15:55:57, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Pohodová rychlost ostření

Trochu rezervovaně a bez přehnaných očekávání jsem se za poměrně chabého světla a během deště pustil do prvních zkušebních fotografií rysa ostrovida. Přestože byla poměrně tma, objektiv ostřil stejně rychle jako můj Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, a to na všech ohniscích. Stejně jsem zkoušel i jiné ostřící body, ale bez problému, vše fungovalo tak, jak jsem zvyklý.
Podobné se opakovalo i při zařazení v objektivu vestavěného telekonvertoru 1.4x. V podstatě vůbec nelze při fotografování poznat, že je vestavěný telekovertor používán. Jeho přítomnost v objektivu lze ověřit pouze pohledem na páčku, v jaké je poloze (a následně až v EXIF datech). Objektiv ostří bez limitů.
Obtížnější zkouška na objektiv přišla  při fotografování čelně letícího výra velkého v lese. I tam se ale objektiv Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x choval tak, jak jsem zvyklý u monofokálních objektivů s minimální světelností f/2.8. S použitím delšího času perfektně ostré oči a zaznamenaný pohyb křídel. Žádné známky toho, že by snad měl být zoom objektiv pomalejší. Dokonce si pocitově myslím, že je ostření rychlejší než u monofokálu s ohnisky 500 a 600 mm. Na druhou stranu, ale co je na zrcadlovce Canon 1D X pomalé? S tou rychle ostří snad i trubka od vysavače!
Myslel jsem si, že je to s objektivem Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x náhoda, ale i Andy Rouse měl s čelně běžící vydrou podobnou zkušenost.

Dokonale stabilizovaný rysí kožíšek

Vůbec si nedokáži představit, jak jsem mohl dříve žít bez stabilizace objektivu. Dokonce jsem měl období, kdy jsem tvrdil, že je to zbytečnost, která jen zvyšuje zranitelnost objektivu v terénu. Za ty roky jsem si na ni na několika svých objektivech rychle zvykl. A jak tato užitečná pomůcka funguje na objektivu Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x?
Nijak jsem jej nešetřil. Zařadil jsem vnitřní telekonvertor 1.4x na ohnisko 560 mm a prodloužil čas nižším ISO na hodnotu 1/50 s – 1/30 s při fotografování portrétu rysa ostrovida. A výsledek? Při zapnuté stabilizaci objektivu byly všechny fotografie v sérii ostré. Takže jsem pro detailnější zobrazení mohl udělat i výřez. Viz. portrétní fotografie rysa ostrovida výše.
Technologie stabilizátoru obrazu (IS) umožňuje používání rychlostí závěrky až o 4 EV pomalejších, než je obvyklé, aniž by se projevily otřesy fotoaparátu. K dispozici jsou tři režimy IS, které nabízejí efektivní výkon při sledování pohybujícího se objektu a okamžitou stabilizaci v okamžiku expozice.

Na vestavěný klidně další externí telekonvertor

Zvědavost mě přinutila k jedné šílenosti, a to ještě více prodloužit ohnisko objektivu. Z ohniska 560 mm (objektiv s vestavěným telekonvertorem) udělat pomocí telekonvertoru Canon 1.4x (verz. II) ohnisko 784 mm. Příliš jsem si od toho nesliboval, ale pokud by to bylo použitelné, univerzálnost objektivu by se dále zvýšila.
Po nasazení TC 1.4x (s už zařazeným vnitřním TC 1.4x) obraz nijak výrazněji neztmavl. Sova pálená v hledáčku vyplňovala většinu fotografie a centrální bod zrovna oko. Objektiv rychle přesně zaostřil, toto se opakovalo vždy, když jsem úmyslně přeostřil na nekonečno a zkusil to opět. Pohoda, ani jsem nevěděl, že mám telekonvertor nasazený.
Bohužel, funguje pouze centrální bod. Podle mne je škoda, že použitelnost těch ostatních je programově omezena, protože si myslím, že za dobrého světla by s těly Canon EOS 1D X a Canon EOS 5D Mark III určitě dobře fungovaly i body další.
alternativa s telekonvertorem Canon TC 2x mě sice napadla, ale po praktických zkušenostech z terénu s jinými teleobjektivy s minimální světelností f/4 bych stejně raději udělal výřez. Že není kombinace (již plně manuálním ostřením) nesmysl, je vidět z článku, který napsal Tim Laman.
Rys ostrovid (Lynx lynx) Rys ostrovid (Lynx lynx) Eurasian Lynx, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM EXT, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 21. září 2013 8:54:33, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Rys ostrovid (Lynx lynx) Rys ostrovid (Lynx lynx) Eurasian Lynx, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 294 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 21. září 2013 17:15:07, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Rys ostrovid (Lynx lynx) Rys ostrovid (Lynx lynx) Eurasian Lynx, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 21. září 2013 11:07:03, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

Natáčení videa se zoom objektivem

A když už jsme u mého oblíbeného Tima. Další obrovskou přidanou hodnotou objektivu  Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x je využití při natáčení videa digitálními zrcadlovkami.
Nemůže být nic horšího, než když se při focení dlouhým teleobjektivem rozhodnete pro několikavteřinovou sekvenci videa. Koncept videa je úplně jiný a točit musíte kratší ohniskem, aby zvíře mělo větší prostor než u fotografie. Bohužel lenost, čas a prostor vás obvykle málokdy pustí k tomu, abyste ohniska vyměnili. S Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x však není problém, kompozici pro video bez uřezaných hlav, nohou a ocasů máte ve zlomku vteřiny.
Objektiv je pro natáčení optimalizovaný díky rychlému a téměř tichému elektromechanickému zaostřování.

Má snad objektiv Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x nějaké vady?

Snad jedinou vadou při prvním setkání je to, že si musíte uvědomit, že máte v ruce zoom a můžete měnit ohniska a ne pro změnu zobrazení pobíhat dopředu a dozadu.
Další věcí, za kterou zkoušený objektiv ale nemůže, je celý koncept. Osobně bych se raději pustil do vývoje objektivu Canon EF 100-300mm f/2.8L IS USM Extender 1.4x (případně raději 2x). Něco podobné nabízí firma Sigma (jen bez toho vestavěného TC). V kvalitě firmy Canon by se možná takový objektiv prodával více než zkoušený F 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x.
No, a většině fotografů bude samozřejmě vadit cena, tu snad ani rozebírat nebudu.

Pár slov pro nerozhodnuté

Pokud se rozmýšlíte nad pořízením některého z inovovaných teleobjektivů Canon a rádi byste si především na dlouhých cestách vystačili jen s jedním, je podle mne Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x ideální volba. S externím telekonvertorem 1.4x máte velmi pěkně pokryta ohniska 200 - 800 m, s tím, že objektiv v mnoha případech krátkou minimální zaostřitelnou vzdáleností nahradí i makroobjektiv. Pak si stačí vzít jeden širokoúhlý objektiv s proměnným ohniskem a máte na cestě vystaráno. Ještě úžasněji pak působí rozsah použitelných ohnisek na fotoaparátech s krop faktorem, 320 - 1254 mm!
Pro někoho, kdo fotografuje třeba jen ptáky ve volné přírodě, jsou pochopitelně kratší ohniska zoom objektivu k ničemu, ten spíše sáhne po pevných sklech 500, 600 nebo 800 mm. Zoom Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x je spíše pro fotografy přírody se širším zájmem.

Čekání na štědrého mecenáše

A pro mne osobně? Pokud konečně nějaký ropný šejk začne skupovat moje fotografie, jeví se mi kombinace objektivů Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x a delšího Canon EF 800mm f/5.6L IS USM jako ideální volba :-)
Stěžovat si ale nemůžu, Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM je velmi univerzální a většinu potřeb při focení hravě zvládne. Snad jen přední část objektivu mohla být útlejší a ohnisko 200 mm u něj žádným kroužkem nenakroutím.

Tak, to je snad vše, spíše takové představení a úvaha, než nějaké zuřivé testování. Všechny publikované fotografie vznikly narychlo během mého víkendového fotografického worshopu „Rys ostrovid na Vysočině“. Pokud se chcete podobné akce zúčastnit a případně po domluvě vyzkoušet nějaký nový teleobjektiv z nabídky firmy Canon, další termín bude 7.- 9. února 2014. Tentokrát snad na sněhu.

Za zapůjčení objektivu k testování na Vysočině děkuji českému zastoupení, firmě Canon CZ.

Související odkazy na internetu

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x (scecifikace objektivu na www.canon.cz)
Canon EF 200-400mm f/4 L IS USM Extender 1.4x Lens Review (www.the-digital-picture.com)
Canon 200-400; 6 Month Test (Andy Rouse)
Testing the new Canon EF 200-400 f4L with 2x extender (Tim Laman)
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x Sample Photos (www.ephotozine.com)
Canon EF 200-400 mm f/4 L IS USM EXT. 1.4x - sample shots (www.lenstip.com)
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x Sample Images (www.photographyblog.com)

Související odkazy na NaturePhoto.cz

Canon EF 24-70 f/4 L IS USM
Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Canon EF 600mm f/4 L IS II USM
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM

Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Canon EOS 6D

Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 7D, univerzál do divočiny

Canon 1D Mark IV

 

 

Sova pálená (Tyto alba) Sova pálená (Tyto alba) Barn Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 250 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 22. září 2013 9:47:09, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)  Sýček obecný (Athene noctua) Sýček obecný (Athene noctua) Little Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 22. září 2013 10:44:35, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Výr velký (Bubo bubo) Výr velký (Bubo bubo) Eurasian Eagle Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 343 mm, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 22. září 2013 11:56:08, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko) Sýc rousný (Aegolius funereus) Sýc rousný (Aegolius funereus) Boreal Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF200-400mm f/4L IS USM EXT, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 560 mm, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 22. září 2013 12:31:25, zvíře v lidské péči, Herálec, Vysočina (Česko)

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
03. 10. 2013 , kategorie: fototechnika, objektivy
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(4 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Honza
Dobrý den,
díky za skvělé přiblížení tohoto RollsRoyce mezi objektivy :) malý dotaz - chystáte dojmy z 1D X ? moc rád si je přečtu a myslím, že nebudu sám :)

díky předem a dobré světlo!
Rostislav Stach
Ahoj Ondro,
pěkný článek, jako vždy :-)
Jen bych si dovolil jednu poznámku - postřeh: dáváš si ty objektivy na Wymberley obráceně :-) Když budeš mít tu "nohu" hlavy na druhé straně, máš všechny čudliky na objektivu krásně přístupné ;-)
Stefan
To pozadie suvisi aj s tým co pise Ondro, tie fotky nie su sterilne a nudne.. Ked sa pozriem na pozadie z pevnej 600 tak je uplne dokonale, samozrejme ze toto sklo to nikdy tak nenakresli..Ine ale chcem. Pouzival som to sklo pri foteni palchyvćh vydier kde som sa nesmel moc hybat. Nasadil som tam este dalsi konventor 1,4x III . Co je na tom uplne nedostizne ze podla podmienok si mozete zapinat a vypinat ten interny konventor a este aj zoomovat. Ma vyborne vysledky a je vsestranny..len ta cena!
tibor
to pozadí mě úplně neuchvátilo ,dovedu si představit ,že pevný sklo vypadá mnohem lépe.