08-2016-3043 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X Mark II, Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM + filtr VF FOTO ND 1000x + LEE ND 0,6 Hard, Clona: 13, Doba expozice: 263.4 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, 14. srpna 2016 19:48:10, Sächsische Schweiz (Německo)
Velmi sympatická varianta
Česká firma VFFOTO zahájila svou činnost v roce 2008 jako prodejce fotopříslušenství a později se specializovala na prodej vlastních fotografických filtrů pod značkou VFFOTO. Přestože jsem ji ještě tak před pěti lety vnímal hodně “alternativně”, byla to možná škoda. V současné době mám filtry VFFOTO nasazeny na většině objektivů, kterých je obvykle 8 - 10 (mění se podle sezony a projektů, na kterých právě pracuji).
Je to velmi jednoduché. Jak filtry vyzkoušíte a podíváte se do ceníku, nevěřím, že se k filtrům tradičních značek Hoya a B+W vrátíte. Ostatně, moje zkušenost není nijak ojedinělá. Filtry VFFOTO používá mnoho mých kolegů, fotografů krajinářů.
Večer na skalní vyhlídce
První test kvality jsem si připravil pro silný šedý filtr VFFOTO ND 1000x. Bude úplně neutrální bez barevného závoje? Filtr B+W ND1000 měl nádech do červena a filtr LEE Big Stopper zase nádech do modra. Ne, že by to nešlo při zpracování korigovat, ale je to zbytečná matlárna navíc (a u některých motivů v zelené krajině vyloženě pruda).
“Zdržovací filtry”, jak je poměrně trefně nazývá můj kamarád, mají za účel výrazně prodloužit čas a rozpohybovat tak do fotografie objekty, které by v “normální” expozici byly zmražené. Obvykle to bývá voda nebo obloha, ideálně oboje v jednom snímku. O neutrálních fotografických filtrech jsem psal podrobně v článku pro Fotomagazín Alza.
Jednoho pozdního odpoledne na vyhlídce Carolafelsen v Saském Švýcarsku jsem poprvé tmavý šedý filtr vyzkoušel. Slunce bylo nízko nad obzorem a velmi slabě prosvítalo přes oblačnost, která cestovala od vzdáleného obzoru ke mně. Ideální kompozice pro to, dát mraky do pohybu. Zakomponovat, přesně zaostřit a na spoušti aktivovat na čtyři minuty expozici. Vyšlo to parádně, i díky šedému přechodovému filtru LEE, který jas oblohy trochu srovnal. Barevné podání bylo mírně teplejší a pro zatraktivnění zelené ve stromech se to hodilo. Co je ale podstatné, šedé skály v krajině byly opravdu šedé.
Filtr VFFOTO ND 1000x je opravdu neutrální. Do budoucna bych rád vyzkoušel i verzi ND 2000x, který bych využil zejména na sněhu a ledu za slunečného počasí, kde slabší ND 1000x nestačí.
Provedení filtru se zlatou linkou
Fotografické filtry VFFOTO mají velmi pěkné provedení, spolu s krabičkou občas mohou působit až luxusním dojmem. Hliníková obroučka je sympaticky slabá, přestože se nejedná o klasické “slim” provedení filtru. Jsou tenčí než tradiční filtry firem Hoya a B+W. Obzvlášť pěkně pak působí ND filtry se zlatou linkou a nápisem na vnitřní straně filtru.
Polarizační filtry jsou opatřeny 12-14ti antireflexními vrstvami (podle verze), díky kterým nevzniká tolik odlesků, snímek neztrácí kontrast ani ostrost a jsou vyrobené z kvalitního skla Schott B 270. Filtry si můžete pořídit na objektivy s přední obroučkou průměru od 37 mm do 95 mm. U toho největšího průměru za velmi sympatických 3100 Kč, nejobvyklejší průměr 77 mm pak stojí 2300 Kč.
Odolnost filtru v písku na dunách
Protože občas fotografuji v extrémních podmínkách, zajímala mě i odolnost filtrů. Obstály na jedničku při teplotách -25 stupňů v dubnu v Arktidě i v poletujícím písku na poušti v Dunas Maspalomas na Kanárských ostrovech. Polarizační filtry mají totiž speciální povrchovou úpravu, díky které jsou odolnější. Jejich povrch je zakončen nanovrstvami, které činí povrch polarizačního filtru tvrdší, oleofóbní a hydrofóbní. Polariazační fólii na filtry dodává japonská firma Nitto.
Když jsem na tom velkém pískovišti jihu ostrova Gran Canaria ve větru fotil, bál jsem se, že až budu ten písek z filtru otírat, mohu snadno filtr poškrábat. Když si nyní filtr prohlížím, žádné poškození nenacházím.
Poměrně sympatickým příslušenstvím, které od VFFOTO používám, je pouzdro na ochranu filtrů. Jedná se vlastně o hliníkovou krytku se závitem na přední a zadní stranu filtru. Můžete tak do sebe pro transport několik filtrů zamontovat a na závěr krytkou ze závitem zakrýt. Ideální na cesty, nemusíte tahat krabičky, které v batohu zbytečně zabírají místo. Pouzdra (krytky) mají pouze jedno úskalí, závity musejí být pečlivě promazané, aby se do sebe nevratně nezašprajcly. Já to dělám tak, že závit objedu grafitovu tužkou. Filtry jsem zašprajcl pouze jednou, to když jsem je ve zmatku pod tlakem zašrouboval chybně přes závit.
Čekání na skleněné přechodové filtry.
Kromě klasických ND filtrů, UV filtrů a polarizačních filtrů nabízí firma poměrně netradiční skleněné přechodové filtry, které bych rád vyzkoušel. Obzvlášť pokud by pasovaly do mého držáku LEE. Možná bych je používal místo mých tradičních přechoďáků od firmy LEE, které jsou plastové!
Největší novinkou firmy jsou aktuálně ND filtry pro drony DJI Phantom 3 a 4.
Po více než dvou letech intenzivního používání často v extrémních podmínkách mohu napsat, že filtry VFFOTO jsou kvalitou plně srovnatelné s filtry tradičních značek Hoya nebo B+W a v několika ohledech i mnohem lepší (barevná neutrálnost ND filtrů). Účastníci mých podzimních krajinářských workshopů se budou moci s filtry VFFOTO opět seznámit.
Související odkazy
Stránky firmy VFFOTO
Co musíte vědět o polarizačních filtrech
Co musíte vědět o neutrálních, šedých a přechodových filtrech
Články o fotografování krajiny na NaturePhoto.cz
Fotografický workshop krajina Českého Švýcarska
08-2016-3120 08-2016-3120 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X Mark II, Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM, PL filtr VFFOTO + filtr LEE ND 0,9 Hard, Clona: 16, Doba expozice: 3.2 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1 1/3, 15. srpna 2016 5:27:38, Sächsische Schweiz (Německo) 08-2016-3243 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X Mark II, Objektiv: EF70-200mm f/4L IS USM + PL filtr VFFOTO, Clona: 11, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, 15. srpna 2016 6:40:42, Sächsische Schweiz (Německo)
12-2016-8972 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM, Clona: 16, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, 15. srpna 2016 6:40:42, Dunas Maspalomas, Gran Canaria (Španělsko) 12-2016-8909 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM, Clona: 8, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, 15. srpna 2016 6:48:42, Dunas Maspalomas, Gran Canaria (Španělsko) 12-2016-8955 Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: EF16-35mm f/4L IS USM, Clona: 16, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, 15. srpna 2016 6:51:40, Dunas Maspalomas, Gran Canaria (Španělsko)
Komentáře ke článku
(2 příspěvků) Přidat komentář