Po výletu do Alp za kozorožci jsem měl problém s jednou fotkou, díky soustředění se na lezení ve skále jsem ji dost přeexponoval. Můj od nepaměti tradiční Canon Digital Photo Professional (v. 3.13.45) to zachránit nezvládl. Tak jsem jsem se odhodlal k rozhodnutí, kterému jsem se bránil. Přestože mě na programu hodně věcí štve, nebaví mě se učit nové složité věci a nerad utrácím za zbytečnosti, koupil jsem (světe div se!) Adobe Lightroom a po téměř 10 letech jsem zkusil něco jiné než v úvodu popsané. Fotku jsem ve světlech zachránil (možná si pamatujete tu původní hrůzu, co jsem tu dával před dvěma měsíci), ale pocity z Adobe Lightroom 5.2 jsou zatím rozporuplné. Něco je nádherné, jiné věci mě děsně prudí. Rozhodl jsem se o přerodu a učení se psát, na obsluhu počítačových programů jsem sice tupoun, ale třeba to někoho postrčí. Tu fotku mám rád, nelituji jediné koruny z těch 3599,- Kč za Adobe Lightroom, už nyní mi ho zaplatila.
Okénko do mé RAWí historie
Od pořízení své první digitální zrcadlovky Canon EOS 300D v roce 2003 jsem všechny fotografie zpracovával v programu k tomu určeném, Canon Digital Photo Professional (DPP), který je vždy na CD k fotoaparátu a každá aktualizace je zdarma.
Vyhovovala mi jednoduchost a oproti jiným v té době krátce zkoušeným programům, věrné zobrazení barev (stejně jako ve fotoaparátu, zelená tak jak má být). Protože největší tragedie je, když něco slušně do RAWu vyfotíte a program to zprasí. To se dříve bohužel dělo, na displeji a v DPP nádherně barevné, věrné a kontrastní a v jiných programech vyblitý humáč už v náhledu.
Stále zastávám názor, že program na zpracování RAW má být co nejjednoduší, aby autor nebyl v pokušení k hrůznostem. Čím více šoupátek, tím obvykle větší peklo. Někteří autoři, jejichž fotky jsem měl rád, po sžití se s Adobe Ligtroom sešli malinko na scestí. Při pohledu na jejich fotky se pak zdá, jako by v prodejně Barvy a laky vybouchla krabice s granáty.
Méně je vždy více! Když na data z fotoaparátu koukám, musím přesně vědět, co budu v programu provádět. Ne, že šmajdám všemi posuvníky opakovaně doprava a doleva a čekám, že se z té nudy najednou stane “F”otka!
Canon Digital Photo Professional (DPP) byl svojí strohostí k jednoduché práci vyloženě předurčen. Vlastně jsem si vystačil jen se čtyřmi položkami. Úprava expozice, světla/stíny, vyvážení bílé, křivky.
A je jedno, jestli jsem zrovna postupně zpracovával fotografie z Canon EOS 300D, Canon EOS 20D, Canon EOS 1D Mark III, Canon EOS 5D Mark II nebo Canon EOS 1DX. I když, právě u těch nejnovějších jsem začal poprvé přemýšlet o změně.
Co mi začalo na Canon Digital Photo Professional vadit?
Ještě tak před dvěma lety jsem o programu Canon Digital Photo Professional nemohl říci jediné křivé slovo. Přestože to spoustu kolegů fotících na Canon udivovalo, nijak mě nelimitoval, i když jsem si tu a tam musel následně v TIFFu pomohl v Adobe Photoshop. Problém byl po příchodu zrcdlovek Canon EOS 1D X a Canon EOS 5D Mark III. Měl jsem pocit, že z dat nedostanu tolik detailů, na které jsem jsem byl zvyklý ze starších těl. Ostrost a detaily nebyly takové, jaké by fotograf od fullframe těla a objektivu za čtvrt milionu korun očekával.
To, že při fotografování opravdu divoké přírody není vždy čas na přesné nastavení expozice je fakt. Občas se pod tlakem stane, že dojde i k větším expozičním úletům, kdy je opravdu co zachraňovat. Z logiky chování zvířat navíc vyplývá, že zvířata jsou nejaktivnější v těch nesložitějších světelných podmínkách, pečlivé zpracování (často téměř nočních snímků) je nutné. Zvýraznit zaznamenané aktuální podmínky, ale ohlídat si, aby fotografie zůstala přirozená. Fotíme přeci přírodu a tam by se člověk měl v barevných kreacích trošku držet na uzdě.
Zejména při korigování světel a stínu jsem v programu Canon Digital Photo Professional cítil velké rezervy, některé přeexpozice ani zachránit nešly.
Poslední impulzy ke změně
Svojí nezanedbatelnou úlohu při rozhodování zda program pořídit hrálo i to, že kamarádi fotografové v mém okolí Adobe Lightroom ke vší spokojenosti používají. Tzn. když se naučili oni, třeba to zvládnu také, i když nejsem na obsluhu programů příliš nadaný. V neposlední řadě také doufám, že když budu v úzkých, někdo z nich mi třeba poradí.
Posledním impulzem pak bylo po osmi letech pořízení nového monitoru EIZO ColorEdge CX240. U toho starého (EIZO FlexScan S1910) už mě štvaly malé rozměry.
Mám jen jeden sen. Aby byly po té dlouhé době beze změn po výměně monitoru a zásadního programu na zpracování RAWů, výsledné fotografie pořád stejné.
Jen stručný úvod, příště už něco k tomu učení, na některé věci si už začínám zvykat. Nekonečný seriál na téma Adobe Lightroom bude pokračovat.
Podotýkám, že zpracovávání fotografií nesnáším. S láskou vzpomínám na dobře exponované filmy Velvia, se kterými jsem nemusel nic dělat. Na všechny programy jsem pako, o to budou pro zkušené uživatele pokračování vtipnější. Určitě se nestyďte mi poradit :-)
Související odkazy
Mazání, archivace a zálohování fotografií
Úprava fotografie - kormorán krok za krokem
Doplnění: Pokud vás programy a práce v nich baví a chcete se opravdu naučit používat Adobe Lightroom se vším co nabízí (idelně pro ty kdy ještě nemají zažité jiné workflow správy a zpracování fotek) doporučuji videokurz kamaráda Petra Bambouska. Já jsem se videokurzu záměrně (zatím!) vyhnul, kamarádům pomohl. Odkaz třeba tady.
Tuleň vousatý (Erignathus barbatus) Bearded Seal, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 160 mm, fotografováno z ruky, Clona: 3.2, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 24. července 2013 1:57:28, Kongsbreen, Špicberky (Norsko)
Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 200 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/3200 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 17. července 2013 22:27:39, Sjuøyane, Špicberky (Norsko)
Sob polární (Rangifer tarandus) Svalbard Reindeer, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark III, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 170 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 26. července 2013 14:32:22, Lyngyaerbyen, Špicberky (Norsko)
Medvěd lední (Ursus maritimus) Polar Bear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM +2x III, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 800 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, 16. července 2013 15:53:45, Sjuøyane, Špicberky (Norsko)
Chaluha příživná (Stercorarius parasiticus) Artic Skua, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D X, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 400 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/640 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ne, 26. července 2013 21:32:08, Lyngyaerbyen, Špicberky (Norsko)
Komentáře ke článku
(19 příspěvků) Přidat komentář