Kolibřík měděnohlavý (Elvira cupreiceps) Coppery-headed Emereld, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 200mm f/2.8 L USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 364 mm, stativ Gitzo 1227 LVL, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ano, Vytvořeno: 11. února 2008 15:46:08, La Paz (Kostarika)KOSTARIKA NEBO FLORIDA
Ahoj Ondro, kdyby sis našel čas na krátkou radu, byl bych Ti moc vděčný. Na konci roku se budu zdržovat v USA a budu mít cca dva a půl týdne volného času, který mohu strávit buď na FloridĚ nebo v Kostarice, která není daleko. Co bys doporučoval (ještě jsem nebyl ani na jednom místě)? Znám moc dobře Tvé články, tak jsem si říkal, že budeš nejlepší zdroj informací, ikdyž na konec se samozřejmě budu muset rozhodnout já sám. Moc díky a ať to pořád tak skvěle fotí, jsi jednička!
Jirka Sláma
Ahoj Jirko, díky za důvěru, poradím, jak umím.
Na úvod stručně, Florida je dávačka, bez velké přípravy přivezeš totéž co já nebo lepší. Kostarika je atraktivnější, ale má svá specifika, musíš zvířata z tropů znát (chování), je to mnohem náročnější na techniku a jednodušší to bude mít ten, kdo se umí v Latinské Americe pohybovat (komunikovat, a není to jen o španělštině). Kostariku po mém doporučení navštívilo hodně kolegů (pár z ČR - třeba Vašek Šilha - ale hlavně z ciziny) ale byli zklamaní, i když to byli zkušení fotografové. "Fotografická výtěžnost" při první návštěvě Kostariky je nízká, jen naučit se focení kolibříků trvá dva týdny, aby to za něco stálo.
Florida: Na malém území s krátkými přejezdy nafotíš během 14 dní 80% fotek ptáků, které jsi odtamtud viděl na zahraničních stránkách. Je tam poměrně levně, včetně půjčení auta. Je tam stále hezky, na focení ideální leden až duben. Je tam dostatek světla, se svítáními a západy slunce. Když si nějaké zvíře zamiluješ a chceš fotku, vždy ji uděláš. Je tam bezpečno.
Kostarika: Barevnost tropů je úžasná! Za den vyfotíš (při první cestě ale spíše zdokumentuješ) třeba i 25 druhů zvířat. Obvykle je hnusně, buď zataženo s deštěm nebo vlhké vedro s teplotami hodně přes 30° C, spálíš se i pod stromy. Je tam poměrně draho, pokud nechceš přijít o fototechniku (dražší bydlení, půjčení auta). Dlouhé a náročné přejezdy. Je tam na latinskou Ameriku poměrně bezpečno, ale musíš být stále ve střehu! Obtížně se tam domluvíš (jen španělština).
Pokud bych měl rozhodnout za tebe, doporučuji ti Floridu. Ale pokud jsi pilný student literatury o chování zvířat, jsi trochu magor s přístupem "no a krokodýl, stejně tam vlezu", nebo "neležím v tom bahně už moc dlouho?", nebo "když mi to ukradnou, tak je to karma", nebo "nevadí, když fotky nepřivezu, hlavně že si pozorování užiji", bude pro tebe Kostarika ideální .
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
CANON EF 500/4 L IS USM NEBO SIGMA 500/4.5 EX
Pane Prosický, jako pravidelný obdivovatel Vašich stránek a fotografií jsem se odhodlal poprosit Vás o radu. Jedná se o porovnání pevných teleob. Canon EF 500/4,0LIS a Sigma AF 500 4,5EX. Nikde jsem nenašel seriózní porovnání (hlavně optické-absence IS mě tolik netrápí). Vím,že máte Canon a že je jistě lepší, ale cca 40000 rozdíl je přeci jen dost a i když jsem pro něj nakloněn, rád bych slyšel názor Váš nebo Vašich známých - kdo se Sigmou fotí. Jen pro vysvětlení - fotím leta amatérsky, ale protože jsem přes rok dost pracovně vytížený- dopřávám si pár let většinou dobrodružnou exot. dovolenou se spíše reportážním focením(jak je vidět i na mém skromném www.mikafoto.com). Tři roky používám Canon EF 100/400 LIS, který mě vyhovoval rozsahem a pohotovostí. Na posledním safari po J.Africe mě ovšem zklamal. Jednak asi nevydržel drsnější podmínky a špatně zaostřoval (což mě pak potvrdila opravna) a jeho pumpička zásobovala čip 30D neustále nečistotou - takže jedinečná cesta a fotografické zklamání. Letos chystám "fotografičtější" expedici do divočiny Zambie a tudíš se chci lépe připravit a zkusit i kvalitnější fotografování divoké zvěře a přírody s pevným sklem a 50D - i když šilhám i po 5D MII - proto i ten rozdíl mezi skly mě irituje, ale asi dám raději na kvalitu, protože se tomu chci i nadále víc věnovat. Nezlobte se za dlouhý mail, těším se na Vaše další nádherné fotografie a děkuji za jakoukoli odpověď. S pozdravem V.Mika
Dobrý večer, jsem rád, že Vás fotografie zaujaly. K těm objektivům, tady mluvím za sebe, bych vzal Canon, vydrží více. V mém okolí vím o dvou Sigma 500/4.5 (i když obě na Nikon) a občas mají problémy mechanického rázu. Co se týče ostrosti, jsou na tom naprosto srovnatelně. Dokonce se mi výstup ze Sigmy líbí více než z Canon 500/4, má devitilamelovou clonu (Canon osmilamelovou), nezaostřené popředí a pozadí má koukatelnější podání. Ale nekvalitní výroba Sigmy mě odrazuje. Každý kus je jiný, i když lze narazit na slušný kousek, který si s foťákem sedne. Já bych vzal Canon, řešil jsem totéž (obracím každou korunu) a nelituji.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
KULOVÁ HLAVA REALLY RIGHT STUFF BH-55
Pane kolego, nevěděl byste prosím nějaké informace ke srovnání kulové hlavy Arca Swiss Monoball, kterou např. doporučují na IDIFu s Vámi používanou hlavou BH-55 od RRS. Obě jsou poměrně dost drahé bez možnosti je zde obhlédnout v nějakém obchodě. Jelikož plánuji pokusit si jednu z nich v brzké době pořídit, uvítal bych jakékoli věrohodné informace. Díky a přeji dobré světlo. Mirek Krupka
Dobrý večer, funkčnost a materiál bude podobný. Arca je vyšší, RRS nižší. Ani s jednou neuděláte chybu. Neviděl jsem fyzicky ani jednu (pře koupí) a koupil RRS, líbila se mi více (je menší a unese stejně). Můj názor, někdo může mít jiný.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
KOMPAKT NA FOTOGRAFOVÁNÍ PTÁKŮ
Ahoj Ondro.Dosud jsem si fotil kompaktem Konika Minolta Dimage Z1.Chtěl bych si teď pro sebe a pro radost nafotit nějaké ptáky,ale nemám na dlouhé sklo.Uvažoval jsem proto nad kompaktem od Canonu SX1IS,který má ohnisko 26-56Omm čip jako u zrcadlovky, stabilizátor obrazu.Nevím ale jestli by stačil rychlostně co do zaostření a okamžité možnosti fotit. Nebo uvažuju nad "balíkem" Canon 1000D plus EF-S 15-55 plus 75-300,který nabízí kolem 15.500 Kč. Tady ale nevím, jestli to za tu cenu není nějaká pofiderní kvalita,abych na tom nebyl třeba hůř než s SX1IS.Mohl bys mi prosím poradit, event. napsat pro co by ses v tomto případě rozhodl ty? Byl bych ti moc vděčnýza odpověď. Děkuji. Z.Jabůrek,UH
Ahoj, těžko doporučovat. Co vím jistě, vyhni se tomu kompaktu (i sebelepšímu). Pro fotografování ptáků je důležité rychlé ostření a slušná optická kvalita na nejdelším konci. Pokud bych byl na tvém místě, s omezeným rozpočtem, koupil bych třeba v bazaru nějakou Sigmu 400/5.6 (nebo 170-500m i když není opticky dobrá) a podle toho kolik by mi zbylo bych v bazaru koupil třeba Canon EOS 20D, se kterým jsem nafotil většinu fotek co mám na stránkách (nyní jej lze koupit za pár tisíc). Když bude víc peněz, kup použitý 400/5.6, a sestava bude bez kompromisu. Můj názor.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
JAKÝ POUŽÍVÁŠ MONITOR EIZO
Zdravim Ondrej, mam jednu taku netradicnu otazku. Aky konkretny monitor od Eizo pouzivas? Premyslam o kupe ale neviem do ktoreho z nich investovat prostriedky, tak som si povedal, ze sa opytam. Mas predsa len prakticke skusenosti. Momentalne je u mna na 1.mieste Eizo S2231W. Ale necham si poradit. Vdaka za odpoved.
Ahoj Peter, třetí rok používám EIZO S1910, ještě musí dva roky vydržet, pak koupím nějaký "24" Nesleduji to, tzn. Eizo S2231W přesně neznám, ale bude v pohodě, s žádným monitorem EIZO neuděláš pro zpracování fotografií chybu.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
JAKÝ DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT K DLOUHÉMU TELEOBJEKTIVU
Zdravim s Liptova. Pokial vas to nebude obtazovat rad by som sa vas chcel sitat na radu ohladom tela DSLR Canon. Mam moznost investovat do fototechniky zhruba 8tis Euro a chcel by som ich naozaj investovat rozumne. Zakladny objektiv bude bud Canon 500/4 LIS,alebo Sigma 500/4,5,Riesim len otazku tela,pretoze dneska som mal moznost v ruke Canon 50d,ale nebol som s neho moc nadseny Nikon 300,alebo pentax 20d mi pripadaju ergonomickynaozaj lepsie a trvacnejsie. Nikon ma vsak odraduje svojou cenovov politilou skiel a tak riesim uz len Canon versus Pentax. Chcel by som sa vas preto spitat na konkretny Canon 1DM III ktory ma 10megapixelov,ale cip je vraj APS-H,pokial sa nemili. Budem vdacny za radu i skusenost.
Já Canon 1D Mark III používám, ale stejně dobře bych si zafotil i z Canon 50D (40D), to jsou také slušné fotoaparáty se spolehlivým autofokusem. Řadu 1D jsem kupoval jen kvůli tomu, že občas fotím v tropech za intenzivního deště, nebo u nás za vydatného sněžení. Navíc jsem s tím pořád v terénu nebo u moře - potřebuju něco odolnějšího. Líbil se mi i větší hledáček. Lepší fotku Canon 1D Mk III než 50D neudělá (tak abyste to poznal). Výhoda je opravdu pouze v té lepší konstrukci. Ale cena za to není adekvátní, myslím, že vám dobře poslouží 50D za zlomek ceny, za ušetřené peníze si můžete koupit další příslušenství. Můj názor, někdo může mít jiný.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
ZMENŠOVÁNÍ FOTOGRAFIÍ PRO WEB
Pane kolego, zhruba před dvěma týdny jsem byl u Vás doma na školení a zpracování fotografií ve formátu RAW a při odchodu jste byl laskavý a nabídl mi možnost zeptat se případně na některý z přednesených postupů, nebudu-li doma schopen si na něco z Vašeho výkladu vzpomenout. Chtěl bychVás proto požádat o stručnou rekapitulaci, jak provádíte zmenšení a doostření v Zoneru pro běžnou počítačovou prezentaci, kde by velké soubory TIF činily problém s manipulací. Poměrně dobře jsem si oživil Váš postup v programu DPP s jemným nastavením barevné teploty, s úpravou posuvníky Highlight a Shadow a se zvýšením kontrastu pomocí manipulace s tonální křivkou. Poté jsem byl schopen i zreprodukovat postup po exportu do CS2 do formátu TIF a úpravu pomocí Image/Adjustments/Shadow_Highlight s posuvníky Sdadow-Amount, Highlights-Amount a zejména Adjustments-Midtone Contrast. Pamatuji se i na Vaši poznámku o možné variantě s překryvem vrstev k získání lepšího prokreslení ve světlech a stínech při příliš kontrastních scénách. Nejsem však schopen si vybavit Váš další postup pro případ získání zmenšených snímků ve formátu JPG. Nevím, jestli práci ve Photoshopu uložíte v TIFu a ten pak načtete v Zoneru a po krocích jej zmenšujete při současném doostřování a teprve pak jej převádíte do JPG nebo jestli jej již z Photoshopu exportujete do JPG a ten pak zpracováváte v Zoneru. Mohl byste mi prosím v heslech popsat postup po úpravě ve Photoshopu, včetně toho, jak se Vám osvědčilo provádět doostřování při konverzi a kompresi do JPG. Já to nějak schopný udělat jsem, ale ten Váš postup se mi zdál při předvádění bezvadný a optimální a rád bych se jej naučil používat. Děkuji za každou Vaši nápomocnou informaci. Neočekávám, že budete mít okamžitě čas na odpověď a rád vyčkám, uděláte - li si někdy chvilku na odpověď. Zdravím Vás a přeji dobré světlo na Vašich fotovýpravách. Rád o nich čtu na Vašem webu. Mirek Krupka
Dobrý večer, jestli jsem dobře pochopil, jde vám především o postup zmenšování fotografií pro web. Používám dva způsoby, jednoduší a složitější. Jednoduší v ZPS 10: Stačí u obrázku dát CTRL E (Změna rozměrů) zadat výsledný požadovaný rozměr (třeba 600*400 px) a vpravu nastavit dostření Supersampling od 70 do 120 % (podle citu). Složitější ve Photoshop CS 4: Fotografie v TIFF (vyvolaná z DPP, případně dále upravená v PS CS 4) se zmenšuje postupně v krocích 4800-2400-1200-600 px a po každám zmenšení se pouze citlivě doostří tak, aby nevznikali kontury, výsledek se pak uloží pro web v JPG (Save for web)
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
CANON EOS 5D MARK II A DLOUHÉ EXPOZICE
Ondro zdravím Vás a žádám o radu. Také fotím a koupil jsem před čase 5D II. Mám dotaz, jak je to se šumem? Mě foťák děla ruzný " bordel " na snímku, ale nevypadá to jako klasický šum. Mám také i EOS 1D MK III, s ním jsem dělal třeba 4minutovou expozici 50 + 100 ISO a vše ok. Když jdu s 1D mk III na vysoké ISO normálně klasicky šumí. 5D dělá různé barevné fleky, a nemusí jít ani o extra dlouhou expozici . Dělá Vám to také? hlavně malé bílé tečky+velké modré+červené. Nevím, zda není vadný snímač. Obavám se, že AWH je totálně vedle, jednou jsem měl v servisu EF 400 2,8 na seřízení focusu, dopadlo to katastrofálně! Nakonec oprava v Německu. V příloze zasílám testovací snímek + výřez z dalšího - ponechán exif. Prosím, jestli najdete okamžik, dejte vědět jak 5D chodí Vám. Děkuji. S pozdravem Aleš Kartal
Dobrý den, to bude dělat každé 5D Mk II, je to daň za vysoké rozlišení. Něco podobného bych našel i na svých nočních fotkách. Jediné účinné řešení je použití "Odšumění při delších expozicích", funkce ZAPNUTO. Jde o to že po dlouhé expozici, se foťák "podívá" na scénu krátce a s rovná to s tím "dlouhým podíváním", pak při ukládání (často to trvá velmi dlouho) drobné vady zruší. Doporučuji to vyzkoušet.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
KRÁTKÝ TIP PRO FOTOGRAFIE PŘÍRODY
Dobrý den , chtěl bych Vás poprosit, jako nezaujatého pozorovatele, jen o zbežné posouzení mých fotografií a radu jak je zlepšit. Jsem začínajcí fotograf a příroda mě fascinuje. P.S. Vaše fotografie jsou úžasné. Jakub Staněk
Dobrý den, fotografie přírody, je nutné vždy snímek nějak ozvláštnit, ať to není nudné zobrazení zvířete, tak jak jej vidí běžný divák v přírodě. Stačí využít zajímavých světelných podmínek, nebo si hrát s kompozicí a směrem pohledu. Například u ptáků na vodě je fotit od hladiny. Bylo by to na dlouho, tak alespoň stručně.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
CANON EOS 40D A TELEKONVERTOR
Dobrý den. Prosím vas chcel by som sa vas spýtať na telekonvertor čo mate. Mam canon 40D + 400/5,6 L a telekonvertor kenko 1,5x DG s ktorým žial nefunguje AF nasiel som jeden kus telekonvertora kenko 1,5x shq tak rozmyslam že by som ho kupil nech ten AF slape ako ma.
Posielam vam fotku v prilohe. Poviete mi prosím vas či mate presne tento kus kenka 1,5x shq ? alebo iny. S pozdravom Dušan Beňo
Dobrý večer, to bude on. Záleží na konkrétním těle fotoaparátu, na každém těle se sestava chová jinak. Na 20D, a 1D to bylo OK.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
NASTAVENÍ FOTOAPARÁTU CANON EOS 1D MARK III
Dobrý den. Po našem tel. hovoru bych si Vás dovolil požádat o radu ohledně fotoaparátu Mark III. Zabývám se focením motoristického sportu pro představu www.borafoto.com. Dříve jsem fotil na mark IIN. Pořídil jsem si jako druhé tělo Mark III a popravdě plavu v nastavení AF-uživatelské funkce. Snažím se na internetu v různých zahraničních fórech a recenzích cokoli pochytit. Sezóna focení pro mě začíná za měsíc, a proto bych na ní chtěl být stoprocentně připraven. Moje prosba o radu spočívá v tom, jaké nejlepší nastavení byste doporučil na moji činnost, aby foto bylo (stoprocentní). Vše se snažím fotit na jednu fotku, souvislé focení používám jen občas. Předem moc děkuji za jakoukoli radu, budu moc rád pokud se mi ozvete. Díky Kartos B.
Dobrý večer, osobně si myslím, že byste se neměl vyhýbat tomu souvislému focení. Je větší pravděpodobnost, že chytíte ten nejvhodnější moment. Jednosnímkové snímání je podle mě bezdůvodné. Co je nutné, mít vždy nastaveno AI Servo, ať se stíhá pohybující se objekt doostřovat. Pokud vybrat jeden ostřící bod, tak středový, měl by být nejcitlivější a nejlépe se na něj komponuje. Pokud ani tehdy to nebude OK, lze nastavit vyšší citlivost AF (něco jako Trecking Sensivity), ale pak je bezpodmínečně nutné udržet ostřící bod na fotografovaném objektu. Bohužel více mě nenapadá.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
TIPY NA FOTOGRAFOVÁNÍ ZVÍŘAT
Dobrý den pane Prosický, předem mi dovolte, abych Vám pochválil Vaše stránky, kam velice rád hodím ať už kvůli fotkám, tak i článkům. Mám na Vás prosbu a to v podobě Vaší rady nebo doporučení, kde fotit zvířata? Hodně často navštěvuji různá ZOO, ale chtěl bych fotit především ve volné přírodě - takových snímků bych si pak daleko více vážil. Je mi jedno, jestli mi doporučíte místo a focení savců, ptáků apod. Jedná se mi ovšem o focení především v ČR. Vaše fotky jsou tak krásný, až si myslím, že nikdy tak kvalitně fotit nebudu. Holt jste profesionál. Přesto jsem si dovolil Vám do přílohy poslat opravdu pár svých dosavadních nejhezčích fotek. Třeba mi na základě jejich shlédnutí doporučíte nějaké tipy do budoucna, zacož bych Vám byl opravdu vděčný. Chtěl jsem se dostat do Vámi nabízeného kurzu Focení v ZOO (v Praze), ale oba termíny jsou/byly plné.
Pokud na tento mail neodpovíte, pochopím to, nemůžete ztrácet čas s každým, kdo Vám napíše zbytečný mail. Čas je drahý. S přáním hezkého dne, Šmidák Marek
Dobrý večer, fotografie v příloze jsou technicky v pohodě, snad někdy lze i v ZOO popojít tak, že je prostředí poutavější, nebo si třeba k focení plameňáka lehnout, úhel snímání je pro fotku důležitý.
K těm místům, obtížně se něco doporučuje, přeci jen divoká zvířata jsou opravdu divoká.
V parku to můžou být sojky, straky nebo veverky, sice plaché, ale když s nimi strávíte den, něco se povede.
Nebo třeba doma v zimě u krmítka, také prima způsob jak trénovat (sýkorky a podobně).
Další typ může být vycházka podél Vltavy v Praze, kachny, labutě, racci, nebo třeba v zimě i volavky a kormoráni.
Ostatní už s trpělivostí přijde samo.
Aktuální nabídka workshopů Fotografování zvířat v ZOO je záložce Nabídka / Workshopy
Krásné chvíle při fotografování přírody přeje,
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
Sovisející oskazy
Zeptejte se, NaturePhoto.cz vám odpoví - 04
Zeptejte
se, Naturephoto.cz vám odpoví - 03
Zeptejte se, Naturephoto.cz
vám odpoví - 01
Zeptejte
se, Naturephoto.cz vám odpoví - 02
Kolibřík purpurový (Campylopterus hemileucurus) Violet Sabrewing, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 910 mm, stativ Gitzo 1227 LVL + 1377M, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/100 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 12. února 2008 23:01:08, RBBN Monteverde (Kostarika)
Kolibřík zelený (Colibri thalassinus) Green Violet-ear, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520 mm, stativ Gitzo 1227 LVL + 1377M, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano, Vytvořeno: 7. února 2008 13:33:15, Savegre (Kostarika)
Kolibřík pokřovní (Lampornis castaneoventris) White-throated Mountain-gem, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 400mm f/5.6 L USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 520 mm, stativ Gitzo 1227 LVL + 1377M, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/500 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 6. února 2008 14:40:34, Savegre (Kostarika)
Komentáře ke článku
(4 příspěvků) Přidat komentářVím, že toto by vydalo na samostatný článek, ale zajímala by mě konkrétně vaše preference a zkušenosti s různým nastavením Tracking sensitivity, Accel. tracking, AF point auto switching, AI servo 1st , 2nd priority. Mockrát děkuji a přeji mnoho dalších fantastických snímků, Martin