Zeptejte se, NaturePhoto.cz vám odpoví - 02

Myslím, že je to dobrý nápad. Vzhledem k tomu, že každý týden moje schránka obdrží 10 - 15 dotazů týkajících se fotografické techniky a fotografování a velmi často se opakují, rozhodl jsem se odpovědi publikovat. Třeba to pomůže i tomu, který by se k dotazu neodhodlal. Další otázky související s fotografování rád zodpovím. Zeptejte se, NaturePhoto.cz vám odpoví!

 


TELEOBJEKTIV S TELEKOVERTOREM
Dobrý pen pane Prosický, jenom jsem se chtěl ještě zeptat, jestli má cenu přikupovat k objektivu 70-200/f4 L USM 2x nebo 1,4x konvektor od Canonu, nebo stačí nějaký neoriginální jako Sigma, Tamron,...? Nechce se mi totiž investovat do tak drahých objektivů, jako jsou 400mm a větší. Spíš na ně nejsou dostatečné finance. Nebo koupit nejakou Sigmu, Tamron,... které jsou podstatně levnější, s vysokou ohniskovou vzdáleností? Máte s těmito objektivy nějakou zkušenost? Co myslíte?

Milan Horní

Dobrý den,
můj názor, vždy jsem se snažil přišetřit na Canon, i když jsem třeba o objektivech Sigma přemýšlel. On je občas nějaký kousek dobrý, ale záleží hodně na štěstí.
Pokud je ti ohnisko 200 mm na cropu málo, je TC dočasným řešením, ale každý (kdo to s dlouhými ohnisky myslí alespoň trochu vážně) si stejně nakonec koupí plnohodnotný dlouhý teleobjektiv...
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 

FOTOGRAFOVÁNÍ V TROPICKÉM SKLENÍKU
Dobrý den, nejprve bych Vám chtěla vyjádřit můj obdiv, protože Vaše fotky to je něco úžasného - jedna hezčí než druhá. Také fotím, nejraději makro - kapky, brouky, motýly, květiny. Chtěla bych Vás poprosit o radu. V dubnu se chystám do Botanické zahrady v Praze na exotické motýly. Koukala jsem, že v galerii máte také moc pěkné fotky z této akce. Mám fotoaparát Canon EOS 350 D a objektiv Sigma 105 mm. Dlouho jsem na oboje šetřila a ve skleníku je velká vlhkost, tak by mě zajímalo, zda si nemůžu fotoaparát nějak poškodit. Prostě by mě zajímala Vaše zkušenost. Jestli třeba fotit jen několik minut, pak na chvíli vylézt a znovu fotit až po nějaké době. Jak jste prosím fotil Vy? A nezamlžoval se Vám objektiv? Já vím, že jsou to hloupé otázky, ale moc by mi pomohla Vaše rada.
Pokud si najdete chviličku a poradíte mi, budu nesmírně ráda. Předem děkuji.
p. Kostelecká

Dobrý večer,
vaše otázky (a obavy) jsou pochopitelné. Také mi to před první návštěvou vrtalo hlavou. Teplo a vlhko ve skleníku je, ale zrcadlovce by to nemělo vadit. Problém je, vždy pouze velký rozdíl teplot. Když z mrazu přejdete rychle do vytopeného skleníku, kovové součástky uvnitř fotoaparátu se orosí, pak může dojít ke zkratu a poruše. Jelikož ale po dnešku předpokládám, že už je tu KONEČNĚ jaro, nemělo by to být nijak dramatické.
Orosení ano, ale dá se tomu předejít, při vstupu k motýlům, hned u dveří místnosti (tropická část) je vlevo takové to foukátko teplého vzduchu co bývá na toaletách na ruce. Právě tam si fotoaparát s objektivem pár minut postupně prohřívejte, pak se objektiv při vstupu do tropů skleníku neorosí. Když se i přesto zamlží, doporučuji neotírat, ale raději počkat až to oschne (i když je to třeba i 15-20 minut). Asi se tam letos také opět vypravím.
Těší mě, když se moje fotky líbí, díky. Krásné chvíle při fotografování nejen motýlů přeje,
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz


OBJEKTIV CANON EF 400/5,6 S TELEKOVERTORY
Po přečtení vašeho článku o objektivu Canon 400/5,6 a zejména po shlédnutí snímků jsem rovněž zatoužil po získání tohoto objektivu. Píšete, že používáte Canon 20D (který rovněž vlastním) a objektiv Canon 400/5,6 + Kenko 1,5. Nikdy jsem to nepoužil, ale nejsou problémy s ostřením? Někde jsem četl, že 20D pracuje v AF jen do 5,6. Slyšel jsem, že to na kontaktech lze upravit přelepením kontaktů, ale nikde jsem se nedozvěděl kterých. Můžete mě poradit, jakým způsobem lze fotit s 400/5,6 + Kenko 1,5 na AF? Nevlastním sice Kenko, ale Canon 1,4.
Zdeněk Vacek

Dobry den,
pokusům se napsat svoji zkušenost. Canon 400/5,6 + TC Kenko SHQ 1.5x - kombinaci občas používám, AF je přesnější a rychlejší než u zoomobjektivu 75-300 apd (bez TC). Opticky, při dodržení podmínek použití dlouhého ohniska, fotky s použitím Kenka 1,5x v počítači nepoznám, je to podobně ostré. Pouze na výrazných přechodech bílá / tmavá aberuje více než TC Canon 1,4x. Kenko můžu doporučit.
U Canon 400/5,6 + TC Canon 1,4 - na 20D nefunguje AF, při použití Canon 1D Mk II však ano. Tuto kombinaci na 20D nepoužívám. Zkoušel jsem přelepit kontakty, AF pak zaostřuje, ale nikdy (při mé zkoušce) nezaostřil na fotografovaný objekt. Kombinaci nedoporučuji.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz


BAREVNOST FOTOGRAFIÍ KRAJINY
Dobrý den, v prvé řadě bych Vám chtěl poděkovat za fotky, které fotíte. Jsou to úžasné kousky, hlavně krajiny jsou fascinující. Nemohu pochopit, jak tam všechnu tu barevnost,
ostrost,... dokonale vyvažujete. Mohl by jste mi prosím alespoň trochu poradit, co zlepšit, aby mé fotky vypadaly alespoň z poloviny, jako ty vaše? Vím, že filtry dokazují hodně, ale je jich spousta druhů a co si budeme povídat, levná záležitost to také není. Pokud by jste si udělal chvilku času, můžete se podívat na www.fotomilan.nafoceno.cz
Předem vám mnohokrát děkuji za radu a čas, který jste věnoval tomuto dotazu.
Milan Horní.

Dobré odpoledne,
alespoň jenom stručně bylo by to na dlouho a pokud bude někde zájem, zasloužilo by si to článek na pokračování.
1. Polarizační filtr, to je základ, bez něj krajinu nefotografuji, nejen kvůli odleskům vody a modřejší obloze, třeba barvu listí udělá v létě saturovanější bez odlesků, největší kouzla ale s barvami vznikají za deště v lese u potoka nebo třeba na louce po dešti když vysvitne slunce.
2. Fotografovat krátce po východu slunce a pozdě večer to jsou nejlepší barvy, mezi 9-16 v létě vůbec neberu fotoaparát do ruky (příliš ostré slunce s černými stíny).
3. Pokud fotíš digitálně, vyplatí se zdokonalovat se ve zpracování RAW, především Křivky jsou dokonalým nástrojem do přidávání kontrastu do středních tónů. často i posouvám vyvážení bílé k teplým odstínům, tzn. nastavit „mráček“ i při fotografování na slunci.
Alespoň tak. Krásné chvíle při fotografování nejen krajiny přeje,
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 


POUŽITÍ BETTER BEAMER NA BLESKU
Dobrý den, na Vašem webu jsem objevil, že používáte čočku na prodloužení blesku (better beamer). Můžete mi poradit, zda se to nechá sehnat někde u nás? A funguje to? Zatím jsem nikde nepořídil :(
Petr Mückstein

Dobrý večer, k tomu blesku, používám jej velmi často, pokud jej nemám zrovna vylomený (což se občas stává), mám jej při focení zvířat nasazen skoro trvale. Zvířata neplaší a při troše cviku odvede kus práce.
Better Beamer prioritně používám na prodloužení výkonu blesku při použití blesku s teleobjektivy. Působí to i difúzně, ten blesk není pak tak násilný. Vzhledem k tomu, že je nutno používat velké korekce do mínusu, výrazně to šetří baterie. U nás se to zatím koupit nedá, já jej mám z www.bhphotovideo.com, stojí to cca 1300,- Kč.
Další informace jsou tady:
http://www.naturephotographers.net/gs/betterbeamer.html
http://www.rpphoto.com/flashextender/default.asp
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 


TELEOBJEKTIV DO AFRIKY

Dobrý den, navštívil jsem Vaše stránky a musím uznat, že Vaše fotografie jsou naprosto úžasné. Já sám se pokouším o fotografie zvířat (loni jsem měl úspěšnou výstavu) a minulé prázdniny jsem si vydělal nějaké peníze, které hodlám investovat do teleobjektivu, protože se chystám na africké safari. Všiml jsem si, že používáte Canon 400 5.6L, který je bezvadný, ale nemá IS. Další objektivy přicházející v úvahu jsou Canon 100-400 4.5-5.6L IS nebo 300 4.0L IS + 1.4 TC. Nemám zkušenost s telekonvertory ani s IS. Chtěl jsem se Vás proto zeptat, jestli je IS opravdu při fotografování zvěře užitečné (nepoužívám stativ) a jestli nemáte zkušenost s výše zmíněným zoomem. Jde mi především o kvalitu obrazu! Moc děkuji, s pozdravem
Jakub Šnajberg

Dobrý den,
těší mě, když se moje fotky líbí, ale stále je co zlepšovat. K tomu objektivu, dříve jsem IS opomíjel, ale nyní si kolega koupil právě 300/4 L IS a na focení z ruky je to příjemné. Na druhou stranu musím říci, že absence IS na 400/5,6 mě nikdy nelimitovala. Naopak, protože je bez IS je ostřejší, levnější a lehčí - což mi vyhovuje. Na stativ jsem si zvykl a kromě některých letovek ptáků je používám neustále, i když někdy pouze jako monopod.
Pokud bych si měl vybrat pouze jeden z váni uvažovaných objektivů do Afriky, vzal bych 100-400 L IS, na to že to je zoom, je opticky kvalitní a jeho užitá hodnota je vysoká. Vzal bych je především kvůli univerzálnosti proměnlivého ohniska. V Africe budete celou dobu fotografování zavřený v autě, bez možnosti se vzdálit nebo přiblížit, to zoom rozhodně oceníte. Přeji krásné chvíle při fotografování v Africe.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz


FOTOSTAN, OBJETIV A FOTOGRAFOVÁNÍ LEDŇÁČKA
Přeji krásný den, naprosto zírám na Vaše fotky a jsou opravdu extra třída. Žádnej profík by se nemusel stydět.
Měl bych na Vás několik dotazů. Používáte při focení naší zvěře fotostan? Marně se snažím na českém trhu něco uspokojivého najít - akorát u fotoškoda mají jeden předražený prcek. Chystám se vyjet v květnu na vlhy a bez fotostanu budu nahraný. Musím konstatovat, že Vás obdivuji, že dokážete udržet v ruce (i přes opřené lokty) čtyřstovku. Já nemůžu udržet ani dvoustovku, vždycky focený objekt není úplně ostrý. Čím by mohlo být, že nemám úplně ostrý snímek fotografovaného zvířete (objektiv C 70 - 200), když používám stativ (MA 550 PROB + MA 488 RC4)? Je to tou hlavou? Mým snem je si vyfotit ledňáčka, bohužel na Vysočině se vyskytuje jen sporadicky. Ve škole v Brně na Ústavu zoologie také přesně neví, kde hnízdí a kde bych měl štěstí. Je mi jasné, že si každý fotograf nechává svoje lokality pro sebe, přesto se Vás zkusím zeptat, jestli byste mi třeba neporadil nějakou pěknou lokalitu s hnízdními norami ledňáčka? Udělat takovou fotku jako předvádíte s volavkami, to je můj sen.
Děkuji za odpověď aa přeji mnoho úspěchů nejen při focení.
Zdeněk Krédl

Dobré odpoledne,
těší mě, že se Vám fotografie líbí.
Fotostan: Ne zatím jsem jej nikdy nepotřeboval, vždy se vystačím s maskovacím šátkem (1x2m) nebo kusem maskovací látky 5x2m, které přes sebe při focení přehazuji.
Neostrý snímek: Těch faktorů je mnoho a odtud můžu obtížně hodnotit, čím by to mohlo být způsobeno. Doporučuji přečíst si tento - http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_focus4.html - článek od Romana Pihana. Třeba se důvodů neostrosti dopátráte.
Ledňáček: V poslední době stavy ledňáčků přibývají a jelikož byla nyní velmi mírná zima, bude je jich letos extrémně hodně. Podle mých zpráv někde už i zahnízdily. Napište mi, kde bydlíte, o pár ledňáčcích vím, pokud jste z Brna, doporučuji výlet do Lednicko-Valtického areálu v Lednici a zaplatit si tam výlet po rameni řeky. Tam jsem jich v loni viděl rekordně mnoho. Nakoukáte si tam jejich a let a především jejich charakteristické pískání, které je nezaměnitelné, podle toho jej pak najdete i na potoce (řece) u vašeho bydliště. Něco k focení ledňáčků od mých kolegů:
http://www.fotoaparat.cz/article/2188/1
http://www.national-geographic.cz/detail.asp?id=1268
http://www.fotoaparat.cz/article/10224/1
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 


POUŽÍVÁNÍ MAKROBLESKU
Dobrý den, obracím se na Vás s takovým malým/velkým dotazem. Včera jsem si udělal radost a zakoupil makro objektiv canon 100/2,8 (vlastnil jsem sigmu 105/2,8, ale vadilo mi vysouvání a pomalé ostření) a přemýšlím zda má smysl ještě pořizovat makro blesk (představa sigma 140 DG) a nebo jen stačí Canon 430, kterou již vlastním?
Viděl jsem krásné fotografie jak Vaše tak i Vašich kolegů z poslední cesty do Kostariky, jsou nádherné. Ještě bych se Vás chtěl zeptat, jaké jsou podmínky k účasti na lednovém termínu výletu za ptáčky a krásnou přírodou? Děkuji za info a přeji příjemný den.
Jirka Vepřek, Kolín

Dobrý večer,
co se týče makroblesku, asi nebudu ten pravý, protože jej pravidelně nepoužívám. Mám rád přirozené světlo a při použití makroblesku je to často příliš násilné. Pokud potřebuji něco decetně přiblesknout, používám blesk vestavěný, kdy na blesk nasunu rozptylku v podobě mléčně bílé filmovky (krabička od filmu). Dělá to pěkné světlo bez výrazných stínů pod fotografovaným objektem. Makroblesk má jistě svoje výhody, ale pro mě to byl na cestách další "krám" navíc, už takto tahám 13 kg fotografické techniky.
Co se týče fotografování v Kostarice, těší mě váš zájem. Momentálně již vím, že akce proběhne v únoru 2007, podrobnosti o kostarickém fotografování najdete tady.
Ondřej P. | NaturePhoto.cz

 


1D MARK II N A 1D MARK II (BEZ "N")
Dobrý den, obracím se na Vás dotazem. Z Vašich stránek jsem vyčetl, že jste testoval fotoaparáty Canon EOS 1 DMkII a MkIIN. Chci se zeptat na Váš názor ohledně rozdílů, technicky jsou velmi podobné, rozdíl jen v zadním displayi 2" resp 2,5" a MkIIN má možnost volby Picture style. Práce s nimi a ovládání budou zřejmě také podobné. Jsou nějaké rozdíly ve výstupu? Řeším dilema, neboť na MkIIN nejsou bohužel penízky a mám nabídku na předchozí verzi za cca 55 tis. Fotografuji přírodu, zvířata a také sport. Nebo další možnost je koupit 30D, ale více tíhnu k řadě 1. Psal mi Petr Pazour, že jste byl při návratu k 20D zklamaný(při fotografování v zooparku Chomutov) rychlostí autofokusu. Omlouvám se za obtěžování, snad si najdete chvilku času. Předem moc díky za odpověď.
Josef Lončák

Dobrý den,
jako jediný praktický rozdíl bych viděl v té velikosti displeje, ten 2,5" u té verze "N" je příjemně veliký, ale lepší fotku to rozhodně neudělá. Co se týče obrazových výstupů jsou z obou fotoaparátů totožné (mají stejný senzor). Pokud by byla výhodná nabídka na verzi bez "N", myslím, že se toho klidně může využít. Co se týče Picture Style, lze je snadno aplikovat až při vyvolávání RAWu v programech Canon Digital Photo Proffesinal, který je volně ke stažení a s novými fotoaparáty se dodává (aktuální je verze 3.1). Tento RAW konvertor pravidelně používám a styly občas na fotku aplikuji.
Řada 1D má oproti 20D (30D) jednoznačně lepší AF, což lze poznat právě při snímání čelně letícího ptáka. Ten můj komentář bylo takové povzdechnutí nad tím, že jsem byl zmlsán používání 1D Mk II N během fotografování ptáků na Floridě. Fotoaparát jsem musel ale po návratu vrátit zastoupení Canonu. V současnosti reálně uvažuji novince Mk III.
Ondřej Prosický - Ondřej P. | NaturePhoto.cz

 


ZAČÁTKY FOTOGRAFOVÁNÍ S DOGITÁLNÍ ZRCADLOVKOU
Ahoj, začínám s fotografováním, našel jsem web Fotoaparát.cz, tam jsem narazil na tvoje články a následně na tvoje stránky. Musím tvoje práce pochválit, ač tomu vůbec nerozumím (zatím). Před měsícem jsem si koupil foťák. Měl jsem totiž svou první svatbu a přemýšleli jsme za co utratíme peníze, co jsme od známých dostali. Shodli jsme se na foťáku. No a když už něco kupuji, tak pořádně. Takže jsem zamítnul manželčin kompakt za 5.000 a poohlížel se výš. Chtěl jsem nějaký dobrý digital. No a v jedne prodejně my hodný pan prodavač řekl, že mam jit rovnou do digitální zrcadlovky. Nebylo to sice za 12.000 jak jsem si stanovil maximum, ale mám jednu nechutnou vlastnost ... lehce se nechám ukecat, obzvlášť když zatím následuje slovíčko "hned". Takže jsem sedl ještě ten den na internet a sháněl informace. Vesměs všichni chválili svoje digitální zrcadlovky. Hafo lidi mělo Nikon D50 nebo tak nějak, pak nějaký Canony a podobně. Mě ale padl do oka Olympus E500. I když jsem tomu nerozuměl (a ještě nerozumím), jsem usoudil že to bude to pravé. Hodně lidí se mě ptalo co od toho očekávám, ale nebyl jsem schopen jim říct, protože jsem nikdy neměl ani ten "blbý" digital za 3000,- Takže moje úplně první fotka v životě byla hned digitální zrcadlovkou Olympus E500 asi před měsícem. Teprve předevčírem jsem zjistil, že můj objektiv je na focení květinek dědovi na skalce a ne na sportovní závody hasičů, na které jsem to chtěl hlavně využívat. Takže mě v budoucnu bude asi čekat velká investice do objektivu, který je vidět za brankami při fotbalových zápasech, nicméně fotografování mě strašně nadchlo. Jsem vyučen a pracuji jako grafik v tiskárně, takže když už nic mám takové cítění, co by se lidem a mi mohlo líbit a snažím se to dostat do mojich fotek. I když mi zatím slova jako clona, ISO a WB moc neříkají, vím dopředu co a jak chci vyfotit a jak by to mělo vypadat. A proto jsem se rozhodl ti napsat. Jestli bys měl někdy chuť a trochu času mi poradit. V prvé řadě něco o mojem foťáku. Jak jsem koupil a včem jsou jeho výhody a nevýhody. Potom bych potřeboval takové krátké proškolení, jakým stylem mám fotit. Tím myslím s čím má cenu se v mém případě zabývat a co je až pro pokročilejší fotografy. Nyní třeba sport fotím na mód sport a všechno na automat. Jen zakazuji blesk. Když ale fotím cokoli jiného tak na mód A tušim. Prostě si manuelně nastavuji vše krom času. A o to mi jde. S čím vším si mám hrát. Standardně zakazuji blesk. Měním WB podle toho jestli je zataženo. Měním clonu a měním ISO. Snažím se všecko fotit na ISO 100. Jen když zjistím že opravdu 100 a clona kolem 6 je opravdu málo a fotím to strašně dlouho, začnu zvyšovat iso tak, aby měl zase rychlou uzávěrku a fotky nebyly rozmazané, ale přitom jasné. Hlavně v podvečer si nejvíce vyhraju, když se mi podaří nafotit bez blesku krásně barevný snímek, přitom už je skoro tma. No a v poslední řadě na jakou kvalitu mam fotit. Abych nedával zbytečně velkou, když to nevyužiju. Četl jsem tvůj článek o RAW. Ted si nejsem jistý, jestli ale se ukáže po vyfocení na displeji výsledek. Bez tohoto bych nemohl fotit, zatím.
Takže můžeš mi dát nějaké rady do začátku? Jestli nemáš čas, pochopím to. Najdu snad nějaký manuál na netu, ale aspoň bych chtěl poradit a popsat, co jsem vlastně koupil za foťák :D a objektiv tam mám tuším nějaký co má rozsah 13,5 až 40 zoom. Nemam to ted u sebe, jsem v práci. Mějte se krásně a přeji příjemný zbytek dne.
m@rvays, www.marvays.net

 

Promiň pozdní odpověď, moc toho nestíhám. Vzhledem k tomu, že je to děsně obšírné téma k odpovědi a navíc jsem Olympus nikdy nedržel v ruce asi nebudu ten pravý.
Ale přesto ti poradím, před třemi lety, když jsem začínal fotit mi hodně pomohl web Romana Pihana - http://www.fotoroman.cz/techniques2.htm, je tam vše co by tě při základní obsluze a fotografování zajímalo, rozhodně doporučuji.
Pěkné jsou i jeho články na Fotografovaní.cz - http://www.fotografovani.cz/tiraz.php?uid=360
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

 

Pro dotaz využijte komentářů k článku nebo Kontaktní formulář.

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
15. 09. 2007 , kategorie: otázky
Klíčová slova
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(13 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Olda
Ahoj Ondro, mám dotaz ohledně videa. Fotím 70Dčkem a občas i něco natočím. Co s tím dál, to mi prosím tě poraď. V čem video stříháš a v jakém formátu jej ukládáš? Hloupí dotaz, já vím, promiň. Díky Olda
POUŽITÍ BETTER BEAMER NA BLESKU,dnes se dá koupit u nás za cenu pod tisícovku.
http://www.fotopomucky.cz/better-beamer/beamer/kategorie-46/
MISKAA82 SK
MILUJEM ZVIERATA A PRETO BY SOM SA CHCELA OPYTAT KOLKO ROKOV SA DOZIVAJU DELFINY
papaja: Orli se dožívají až 80 let, některé
druhy až 100 let!
kolika let se
doziva orel
tomatito
miriam..nevyznam sa vobec..ale
myslim si ze nikon skla sa daju cez redukciu nasadit na canon lebo canon
ma vecsi otvor (teda to si nemyslim ale je to tak) ..opacne netusim
ako by to islo nasadit ked canon objektivy maju vecsi priemer zavitu ako
nikon dieru v tele..:-D
miriam :
Podepsal bych
se pod příspěvek Martina Švarce, plus to co jsem psal k testu objektivu
Canon
400/5,6:
http://www.naturephoto.cz/fototechnika/47-objektiv-canon-ef-400mm-f/56-l-usm---test.html
miriam :
Nikon přímou alternativu k tomuto sklu
v současnosti nemá. Lépe než použít nějaké pochybné redukce, je koupit
Nikon 300/4 AF-S, který sám používám. S TC 1,4 se dostanete na stejné
ohnisko, úbytek kvality by měl být zanedbatelný. S TC 17 je kresba ještě
pěkná, s 20 už znatelněji klesá. K dalšímu doporučuji pročíst nějaké
články, třeba na paladixu, je to příliš rozsáhlé téma na příspěvek.
Dobry den, nadherne forky i
clanky. Myslite,ze Nikon ma porovnatelny objektiv/alternativu
(ostrostou na konci a cenou) ako vami uzivany Canon
400/5,6?Odporucali by ste -ak to vobec ide - pouzitie redukcie
Canon/nikon? (pouzivam D200). Este otazka k pouzivaniu TC: z toho co
pisete, je zrejme, ze kvalita vyslednej foto zavisi aj od pouziteho
fotoaparatu a objektivu.Je mozne podla tech parametrov TC a fotoaparatu
odhadnut aky bude vysledok napr. s D200..? dakujem
Petře, výborný stativ je Manfroto
055PROB, který jde prakticky položit až na zem, ta středová tyč je
rozdělitelná a dá se sundat a stativ je až u země.
Je to nejlepší
světlo!
Honza
Teda, rýžový stativ -
že mně to nenapadlo dřív..;-):wacko::-D
díky
Ahoj,
s tím je u běžných stativů problém, také už jsem málem několikrát vzal
pilu na středovou tyč kabonového stativu Gitzo. Většínou si objektiv
spodní stranou stativového držáku opírám na zem (nebo si jej něčím
podložím, šutr, větev), občas lze udržet třeba i 1/100 s, což je podobné
jako na stativu, tam bych stejně nepoužil čas delší.
Dobrou
alternativou je klasický rýžový stativ, plátěný pytlík naplněný rýží,
nebo nějakou luštěninou :-) Do toho se objektiv pohodlně ukládá.
Ahoj, jednu
otázku.
Fotografuji hodně blízko u země a nikde nemohu najít nějký
cenově dostupný stativ co by šel rozložit až k zemi, většinou to jsou
jen ty, co mají minimální výšku tak 30cm a to je dost vysoko. Můžeš mi
poradit jaký by se dal použít, nebo jaký používáš Ty?