TELEOBJEKTIV S TELEKOVERTOREM
Dobrý pen pane Prosický, jenom jsem se chtěl ještě zeptat, jestli
má cenu přikupovat k objektivu 70-200/f4 L USM 2x nebo 1,4x konvektor
od Canonu, nebo stačí nějaký neoriginální jako Sigma, Tamron,...?
Nechce se mi totiž investovat do tak drahých objektivů, jako jsou 400mm
a větší. Spíš na ně nejsou dostatečné finance. Nebo koupit nejakou
Sigmu, Tamron,... které jsou podstatně levnější, s vysokou ohniskovou
vzdáleností? Máte s těmito objektivy nějakou zkušenost? Co myslíte?
Milan
Horní
Dobrý den,
můj
názor, vždy jsem se snažil přišetřit na Canon, i když jsem třeba o
objektivech Sigma přemýšlel. On je občas nějaký kousek dobrý, ale záleží
hodně na štěstí.
Pokud je ti ohnisko 200 mm na cropu málo, je
TC dočasným řešením, ale každý (kdo to s dlouhými ohnisky myslí
alespoň trochu vážně) si stejně nakonec koupí plnohodnotný dlouhý
teleobjektiv...
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
FOTOGRAFOVÁNÍ V
TROPICKÉM SKLENÍKU
Dobrý den, nejprve bych Vám chtěla
vyjádřit můj obdiv, protože Vaše fotky to je něco úžasného - jedna hezčí
než druhá. Také fotím, nejraději makro - kapky, brouky, motýly, květiny.
Chtěla bych Vás poprosit o radu. V dubnu se chystám do Botanické zahrady
v Praze na exotické motýly. Koukala jsem, že v galerii máte také moc
pěkné fotky z této akce. Mám fotoaparát Canon EOS 350 D a objektiv Sigma
105 mm. Dlouho jsem na oboje šetřila a ve skleníku je velká vlhkost, tak
by mě zajímalo, zda si nemůžu fotoaparát nějak poškodit. Prostě by mě
zajímala Vaše zkušenost. Jestli třeba fotit jen několik minut, pak na
chvíli vylézt a znovu fotit až po nějaké době. Jak jste prosím fotil Vy?
A nezamlžoval se Vám objektiv? Já vím, že jsou to hloupé otázky, ale moc
by mi pomohla Vaše rada.
Pokud si najdete chviličku a
poradíte mi, budu nesmírně ráda. Předem děkuji.
p.
Kostelecká
Dobrý večer,
vaše
otázky (a obavy) jsou pochopitelné. Také mi to před první návštěvou
vrtalo hlavou. Teplo a vlhko ve skleníku je, ale zrcadlovce by to nemělo
vadit. Problém je, vždy pouze velký rozdíl teplot. Když z mrazu přejdete
rychle do vytopeného skleníku, kovové součástky uvnitř fotoaparátu se
orosí, pak může dojít ke zkratu a poruše. Jelikož ale po dnešku
předpokládám, že už je tu KONEČNĚ jaro, nemělo by to být nijak
dramatické.
Orosení ano, ale dá se tomu předejít, při vstupu k
motýlům, hned u dveří místnosti (tropická část) je vlevo takové to
foukátko teplého vzduchu co bývá na toaletách na ruce. Právě tam si
fotoaparát s objektivem pár minut postupně prohřívejte, pak se objektiv
při vstupu do tropů skleníku neorosí. Když se i přesto zamlží,
doporučuji neotírat, ale raději počkat až to oschne (i když je to
třeba i 15-20 minut). Asi se tam letos také opět vypravím.
Těší
mě, když se moje fotky líbí, díky. Krásné chvíle při fotografování nejen
motýlů přeje,
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
OBJEKTIV CANON EF 400/5,6 S TELEKOVERTORY
Po přečtení vašeho článku o objektivu Canon 400/5,6 a zejména po
shlédnutí snímků jsem rovněž zatoužil po získání tohoto objektivu.
Píšete, že používáte Canon 20D (který rovněž vlastním) a objektiv Canon
400/5,6 + Kenko 1,5. Nikdy jsem to nepoužil, ale nejsou problémy s
ostřením? Někde jsem četl, že 20D pracuje v AF jen do 5,6. Slyšel jsem,
že to na kontaktech lze upravit přelepením kontaktů, ale nikde jsem se
nedozvěděl kterých. Můžete mě poradit, jakým způsobem lze fotit s
400/5,6 + Kenko 1,5 na AF? Nevlastním sice Kenko, ale Canon 1,4.
Zdeněk Vacek
Dobry den,
pokusům se napsat svoji zkušenost. Canon 400/5,6 + TC Kenko SHQ
1.5x - kombinaci občas používám, AF je přesnější a rychlejší než u
zoomobjektivu 75-300 apd (bez TC). Opticky, při dodržení podmínek
použití dlouhého ohniska, fotky s použitím Kenka 1,5x v počítači
nepoznám, je to podobně ostré. Pouze na výrazných přechodech bílá /
tmavá aberuje více než TC Canon 1,4x. Kenko můžu doporučit.
U Canon 400/5,6 + TC Canon 1,4 - na 20D nefunguje AF, při použití
Canon 1D Mk II však ano. Tuto kombinaci na 20D nepoužívám. Zkoušel jsem
přelepit kontakty, AF pak zaostřuje, ale nikdy (při mé zkoušce)
nezaostřil na fotografovaný objekt. Kombinaci nedoporučuji.
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
BAREVNOST
FOTOGRAFIÍ KRAJINY
Dobrý den, v prvé řadě bych Vám chtěl
poděkovat za fotky, které fotíte. Jsou to úžasné kousky, hlavně krajiny
jsou fascinující. Nemohu pochopit, jak tam všechnu tu barevnost,
ostrost,... dokonale vyvažujete. Mohl by jste mi prosím
alespoň trochu poradit, co zlepšit, aby mé fotky vypadaly
alespoň z poloviny, jako ty vaše? Vím, že filtry dokazují hodně, ale
je jich spousta druhů a co si budeme povídat, levná záležitost to také
není. Pokud by jste si udělal chvilku času, můžete se podívat na
www.fotomilan.nafoceno.cz
Předem vám mnohokrát děkuji za radu a
čas, který jste věnoval tomuto dotazu.
Milan
Horní.
Dobré odpoledne,
alespoň
jenom stručně bylo by to na dlouho a pokud bude někde zájem, zasloužilo
by si to článek na pokračování.
1. Polarizační filtr, to je
základ, bez něj krajinu nefotografuji, nejen kvůli odleskům vody a
modřejší obloze, třeba barvu listí udělá v létě saturovanější bez
odlesků, největší kouzla ale s barvami vznikají za deště v lese u potoka
nebo třeba na louce po dešti když vysvitne slunce.
2.
Fotografovat krátce po východu slunce a pozdě večer to jsou nejlepší
barvy, mezi 9-16 v létě vůbec neberu fotoaparát do ruky (příliš ostré
slunce s černými stíny).
3. Pokud fotíš digitálně, vyplatí se
zdokonalovat se ve zpracování RAW, především Křivky jsou dokonalým
nástrojem do přidávání kontrastu do středních tónů. často i posouvám
vyvážení bílé k teplým odstínům, tzn. nastavit „mráček“ i při
fotografování na slunci.
Alespoň tak. Krásné chvíle při
fotografování nejen krajiny přeje,
Ondřej Prosický |
NaturePhoto.cz
POUŽITÍ BETTER
BEAMER NA BLESKU
Dobrý den, na Vašem webu jsem objevil, že
používáte čočku na prodloužení blesku (better beamer). Můžete mi
poradit, zda se to nechá sehnat někde u nás? A funguje to? Zatím jsem
nikde nepořídil :(
Petr Mückstein
Dobrý
večer, k tomu blesku, používám jej velmi často, pokud jej nemám zrovna
vylomený (což se občas stává), mám jej při focení zvířat nasazen
skoro trvale. Zvířata neplaší a při troše cviku odvede kus práce.
Better Beamer prioritně používám na prodloužení výkonu blesku
při použití blesku s teleobjektivy. Působí to i difúzně, ten blesk není
pak tak násilný. Vzhledem k tomu, že je nutno používat velké korekce
do mínusu, výrazně to šetří baterie. U nás se to zatím koupit nedá, já
jej mám z www.bhphotovideo.com, stojí to cca 1300,- Kč.
Další
informace jsou tady:
http://www.naturephotographers.net/gs/betterbeamer.html
http://www.rpphoto.com/flashextender/default.asp
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
TELEOBJEKTIV DO AFRIKY
Dobrý
den, navštívil jsem Vaše stránky a musím uznat, že Vaše fotografie jsou
naprosto úžasné. Já sám se pokouším o fotografie zvířat (loni jsem měl
úspěšnou výstavu) a minulé prázdniny jsem si vydělal nějaké peníze,
které hodlám investovat do teleobjektivu, protože se chystám na africké
safari. Všiml jsem si, že používáte Canon 400 5.6L, který je bezvadný,
ale nemá IS. Další objektivy přicházející v úvahu jsou Canon 100-400
4.5-5.6L IS nebo 300 4.0L IS + 1.4 TC. Nemám zkušenost s
telekonvertory ani s IS. Chtěl jsem se Vás proto zeptat, jestli je IS
opravdu při fotografování zvěře užitečné (nepoužívám stativ) a jestli
nemáte zkušenost s výše zmíněným zoomem. Jde mi především o kvalitu
obrazu! Moc děkuji, s pozdravem
Jakub
Šnajberg
Dobrý
den,
těší mě, když se moje fotky líbí, ale stále je co
zlepšovat. K tomu objektivu, dříve jsem IS opomíjel, ale nyní si kolega
koupil právě 300/4 L IS a na focení z ruky je to příjemné. Na druhou
stranu musím říci, že absence IS na 400/5,6 mě nikdy nelimitovala.
Naopak, protože je bez IS je ostřejší, levnější a lehčí - což mi
vyhovuje. Na stativ jsem si zvykl a kromě některých letovek ptáků je
používám neustále, i když někdy pouze jako monopod.
Pokud bych
si měl vybrat pouze jeden z váni uvažovaných objektivů do Afriky, vzal
bych 100-400 L IS, na to že to je zoom, je opticky kvalitní a jeho užitá
hodnota je vysoká. Vzal bych je především kvůli univerzálnosti
proměnlivého ohniska. V Africe budete celou dobu fotografování zavřený v
autě, bez možnosti se vzdálit nebo přiblížit, to zoom rozhodně oceníte.
Přeji krásné chvíle při fotografování v Africe.
Ondřej Prosický
| NaturePhoto.cz
FOTOSTAN, OBJETIV A
FOTOGRAFOVÁNÍ LEDŇÁČKA
Přeji krásný den, naprosto
zírám na Vaše fotky a jsou opravdu extra třída. Žádnej profík by se
nemusel stydět.
Měl bych na Vás několik dotazů. Používáte při
focení naší zvěře fotostan? Marně se snažím na českém trhu něco
uspokojivého najít - akorát u fotoškoda mají jeden předražený prcek.
Chystám se vyjet v květnu na vlhy a bez fotostanu budu nahraný. Musím
konstatovat, že Vás obdivuji, že dokážete udržet v ruce (i přes opřené
lokty) čtyřstovku. Já nemůžu udržet ani dvoustovku, vždycky focený
objekt není úplně ostrý. Čím by mohlo být, že nemám úplně ostrý snímek
fotografovaného zvířete (objektiv C 70 - 200), když používám stativ (MA
550 PROB + MA 488 RC4)? Je to tou hlavou? Mým snem je si vyfotit
ledňáčka, bohužel na Vysočině se vyskytuje jen sporadicky. Ve
škole v Brně na Ústavu zoologie také přesně neví, kde hnízdí a kde bych
měl štěstí. Je mi jasné, že si každý fotograf nechává svoje lokality pro
sebe, přesto se Vás zkusím zeptat, jestli byste mi třeba neporadil
nějakou pěknou lokalitu s hnízdními norami ledňáčka? Udělat
takovou fotku jako předvádíte s volavkami, to je můj sen.
Děkuji za odpověď aa přeji mnoho úspěchů nejen při focení.
Zdeněk Krédl
Dobré odpoledne,
těší
mě, že se Vám fotografie líbí.
Fotostan: Ne zatím jsem jej
nikdy nepotřeboval, vždy se vystačím s maskovacím šátkem (1x2m) nebo
kusem maskovací látky 5x2m, které přes sebe při focení přehazuji.
Neostrý snímek: Těch faktorů je mnoho a odtud můžu obtížně
hodnotit, čím by to mohlo být způsobeno. Doporučuji přečíst si tento
- http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_focus4.html - článek od
Romana Pihana. Třeba se důvodů neostrosti dopátráte.
Ledňáček: V poslední době stavy ledňáčků přibývají a
jelikož byla nyní velmi mírná zima, bude je jich letos extrémně hodně.
Podle mých zpráv někde už i zahnízdily. Napište mi, kde bydlíte, o pár
ledňáčcích vím, pokud jste z Brna, doporučuji výlet do
Lednicko-Valtického areálu v Lednici a zaplatit si tam výlet po rameni
řeky. Tam jsem jich v loni viděl rekordně mnoho. Nakoukáte si tam
jejich a let a především jejich charakteristické pískání, které je
nezaměnitelné, podle toho jej pak najdete i na potoce (řece) u vašeho
bydliště. Něco k focení ledňáčků od mých kolegů:
http://www.fotoaparat.cz/article/2188/1
http://www.national-geographic.cz/detail.asp?id=1268
http://www.fotoaparat.cz/article/10224/1
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
POUŽÍVÁNÍ MAKROBLESKU
Dobrý den,
obracím se na Vás s takovým malým/velkým dotazem. Včera jsem si udělal
radost a zakoupil makro objektiv canon 100/2,8 (vlastnil jsem sigmu
105/2,8, ale vadilo mi vysouvání a pomalé ostření) a přemýšlím zda má
smysl ještě pořizovat makro blesk (představa sigma 140 DG) a nebo jen
stačí Canon 430, kterou již vlastním?
Viděl jsem krásné
fotografie jak Vaše tak i Vašich kolegů z poslední cesty do Kostariky,
jsou nádherné. Ještě bych se Vás chtěl zeptat, jaké jsou podmínky k
účasti na lednovém termínu výletu za ptáčky a krásnou přírodou? Děkuji
za info a přeji příjemný den.
Jirka Vepřek,
Kolín
Dobrý večer,
co se týče
makroblesku, asi nebudu ten pravý, protože jej pravidelně nepoužívám.
Mám rád přirozené světlo a při použití makroblesku je to často příliš
násilné. Pokud potřebuji něco decetně přiblesknout, používám blesk
vestavěný, kdy na blesk nasunu rozptylku v podobě mléčně bílé filmovky
(krabička od filmu). Dělá to pěkné světlo bez výrazných stínů pod
fotografovaným objektem. Makroblesk má jistě svoje výhody, ale pro mě to
byl na cestách další "krám" navíc, už takto tahám 13 kg fotografické
techniky.
Co se týče fotografování v Kostarice, těší mě váš
zájem. Momentálně již vím, že akce proběhne v únoru 2007, podrobnosti
o kostarickém fotografování najdete tady.
Ondřej P. |
NaturePhoto.cz
1D MARK II N A 1D MARK II
(BEZ "N")
Dobrý den, obracím se na Vás dotazem. Z Vašich
stránek jsem vyčetl, že jste testoval fotoaparáty Canon EOS 1 DMkII a
MkIIN. Chci se zeptat na Váš názor ohledně rozdílů, technicky jsou
velmi podobné, rozdíl jen v zadním displayi 2" resp 2,5" a MkIIN má
možnost volby Picture style. Práce s nimi a ovládání budou zřejmě také
podobné. Jsou nějaké rozdíly ve výstupu? Řeším dilema, neboť na
MkIIN nejsou bohužel penízky a mám nabídku na předchozí verzi za cca 55
tis. Fotografuji přírodu, zvířata a také sport. Nebo další možnost je
koupit 30D, ale více tíhnu k řadě 1. Psal mi Petr Pazour, že jste byl
při návratu k 20D zklamaný(při fotografování v zooparku Chomutov)
rychlostí autofokusu. Omlouvám se za obtěžování, snad si najdete chvilku
času. Předem moc díky za odpověď.
Josef
Lončák
Dobrý den,
jako jediný praktický
rozdíl bych viděl v té velikosti displeje, ten 2,5" u té verze "N" je
příjemně veliký, ale lepší fotku to rozhodně neudělá. Co se týče
obrazových výstupů jsou z obou fotoaparátů totožné (mají stejný
senzor). Pokud by byla výhodná nabídka na verzi bez "N", myslím, že
se toho klidně může využít. Co se týče Picture Style, lze je snadno
aplikovat až při vyvolávání RAWu v programech Canon Digital Photo
Proffesinal, který je volně ke stažení a s novými fotoaparáty se dodává
(aktuální je verze 3.1). Tento RAW konvertor pravidelně používám a
styly občas na fotku aplikuji.
Řada 1D má oproti 20D (30D)
jednoznačně lepší AF, což lze poznat právě při snímání čelně letícího
ptáka. Ten můj komentář bylo takové povzdechnutí nad tím, že jsem byl
zmlsán používání 1D Mk II N během fotografování ptáků na Floridě.
Fotoaparát jsem musel ale po návratu vrátit zastoupení Canonu. V
současnosti reálně uvažuji novince Mk III.
Ondřej Prosický -
Ondřej P. | NaturePhoto.cz
ZAČÁTKY
FOTOGRAFOVÁNÍ S DOGITÁLNÍ ZRCADLOVKOU
Ahoj,
začínám s fotografováním, našel jsem web Fotoaparát.cz, tam jsem narazil
na tvoje články a následně na tvoje stránky. Musím tvoje práce
pochválit, ač tomu vůbec nerozumím (zatím). Před měsícem jsem si koupil
foťák. Měl jsem totiž svou první svatbu a přemýšleli jsme za co utratíme
peníze, co jsme od známých dostali. Shodli jsme se na foťáku. No a když
už něco kupuji, tak pořádně. Takže jsem zamítnul manželčin kompakt za
5.000 a poohlížel se výš. Chtěl jsem nějaký dobrý digital. No a v jedne
prodejně my hodný pan prodavač řekl, že mam jit rovnou do digitální
zrcadlovky. Nebylo to sice za 12.000 jak jsem si stanovil maximum, ale
mám jednu nechutnou vlastnost ... lehce se nechám ukecat, obzvlášť když
zatím následuje slovíčko "hned". Takže jsem sedl ještě ten den na
internet a sháněl informace. Vesměs všichni chválili svoje digitální
zrcadlovky. Hafo lidi mělo Nikon D50 nebo tak nějak, pak nějaký Canony a
podobně. Mě ale padl do oka Olympus E500. I když jsem tomu nerozuměl (a
ještě nerozumím), jsem usoudil že to bude to pravé. Hodně lidí se mě
ptalo co od toho očekávám, ale nebyl jsem schopen jim říct, protože jsem
nikdy neměl ani ten "blbý" digital za 3000,- Takže moje úplně první
fotka v životě byla hned digitální zrcadlovkou Olympus E500 asi před
měsícem. Teprve předevčírem jsem zjistil, že můj objektiv je na focení
květinek dědovi na skalce a ne na sportovní závody hasičů, na které
jsem to chtěl hlavně využívat. Takže mě v budoucnu bude asi čekat velká
investice do objektivu, který je vidět za brankami při fotbalových
zápasech, nicméně fotografování mě strašně nadchlo. Jsem vyučen a
pracuji jako grafik v tiskárně, takže když už nic mám takové cítění, co
by se lidem a mi mohlo líbit a snažím se to dostat do mojich fotek. I
když mi zatím slova jako clona, ISO a WB moc neříkají, vím dopředu co a
jak chci vyfotit a jak by to mělo vypadat. A proto jsem se rozhodl ti
napsat. Jestli bys měl někdy chuť a trochu času mi poradit. V prvé
řadě něco o mojem foťáku. Jak jsem koupil a včem jsou jeho výhody a
nevýhody. Potom bych potřeboval takové krátké proškolení, jakým stylem
mám fotit. Tím myslím s čím má cenu se v mém případě zabývat a co je až
pro pokročilejší fotografy. Nyní třeba sport fotím na mód sport a
všechno na automat. Jen zakazuji blesk. Když ale fotím cokoli jiného tak
na mód A tušim. Prostě si manuelně nastavuji vše krom času. A o to mi
jde. S čím vším si mám hrát. Standardně zakazuji blesk. Měním WB podle
toho jestli je zataženo. Měním clonu a měním ISO. Snažím se všecko fotit
na ISO 100. Jen když zjistím že opravdu 100 a clona kolem 6 je opravdu
málo a fotím to strašně dlouho, začnu zvyšovat iso tak, aby měl zase
rychlou uzávěrku a fotky nebyly rozmazané, ale přitom jasné. Hlavně v
podvečer si nejvíce vyhraju, když se mi podaří nafotit bez blesku krásně
barevný snímek, přitom už je skoro tma. No a v poslední řadě na jakou
kvalitu mam fotit. Abych nedával zbytečně velkou, když to nevyužiju.
Četl jsem tvůj článek o RAW. Ted si nejsem jistý, jestli ale se ukáže po
vyfocení na displeji výsledek. Bez tohoto bych nemohl fotit, zatím.
Takže můžeš mi dát nějaké rady do začátku? Jestli nemáš čas,
pochopím to. Najdu snad nějaký manuál na netu, ale aspoň bych chtěl
poradit a popsat, co jsem vlastně koupil za foťák :D a objektiv tam
mám tuším nějaký co má rozsah 13,5 až 40 zoom. Nemam to ted u sebe, jsem
v práci. Mějte se krásně a přeji příjemný zbytek dne.
m@rvays,
www.marvays.net
Promiň
pozdní odpověď, moc toho nestíhám. Vzhledem k tomu, že je to děsně
obšírné téma k odpovědi a navíc jsem Olympus nikdy nedržel v ruce asi
nebudu ten pravý.
Ale přesto ti poradím, před třemi lety,
když jsem začínal fotit mi hodně pomohl web Romana Pihana -
http://www.fotoroman.cz/techniques2.htm, je tam vše co by tě při
základní obsluze a fotografování zajímalo, rozhodně doporučuji.
Pěkné jsou i jeho články na Fotografovaní.cz - http://www.fotografovani.cz/tiraz.php?uid=360
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz
Pro dotaz
využijte komentářů k článku nebo
Kontaktní
formulář.
Komentáře ke článku
(13 příspěvků) Přidat komentářhttp://www.fotopomucky.cz/better-beamer/beamer/kategorie-46/
druhy až 100 let!
doziva orel
myslim si ze nikon skla sa daju cez redukciu nasadit na canon lebo canon
ma vecsi otvor (teda to si nemyslim ale je to tak) ..opacne netusim
ako by to islo nasadit ked canon objektivy maju vecsi priemer zavitu ako
nikon dieru v tele..:-D
Podepsal bych
se pod příspěvek Martina Švarce, plus to co jsem psal k testu objektivu
Canon
400/5,6:
http://www.naturephoto.cz/fototechnika/47-objektiv-canon-ef-400mm-f/56-l-usm---test.html
Nikon přímou alternativu k tomuto sklu
v současnosti nemá. Lépe než použít nějaké pochybné redukce, je koupit
Nikon 300/4 AF-S, který sám používám. S TC 1,4 se dostanete na stejné
ohnisko, úbytek kvality by měl být zanedbatelný. S TC 17 je kresba ještě
pěkná, s 20 už znatelněji klesá. K dalšímu doporučuji pročíst nějaké
články, třeba na paladixu, je to příliš rozsáhlé téma na příspěvek.
clanky. Myslite,ze Nikon ma porovnatelny objektiv/alternativu
(ostrostou na konci a cenou) ako vami uzivany Canon
400/5,6?Odporucali by ste -ak to vobec ide - pouzitie redukcie
Canon/nikon? (pouzivam D200). Este otazka k pouzivaniu TC: z toho co
pisete, je zrejme, ze kvalita vyslednej foto zavisi aj od pouziteho
fotoaparatu a objektivu.Je mozne podla tech parametrov TC a fotoaparatu
odhadnut aky bude vysledok napr. s D200..? dakujem
055PROB, který jde prakticky položit až na zem, ta středová tyč je
rozdělitelná a dá se sundat a stativ je až u země.
Je to nejlepší
světlo!
Honza
že mně to nenapadlo dřív..;-):wacko::-D
díky
s tím je u běžných stativů problém, také už jsem málem několikrát vzal
pilu na středovou tyč kabonového stativu Gitzo. Většínou si objektiv
spodní stranou stativového držáku opírám na zem (nebo si jej něčím
podložím, šutr, větev), občas lze udržet třeba i 1/100 s, což je podobné
jako na stativu, tam bych stejně nepoužil čas delší.
Dobrou
alternativou je klasický rýžový stativ, plátěný pytlík naplněný rýží,
nebo nějakou luštěninou :-) Do toho se objektiv pohodlně ukládá.
otázku.
Fotografuji hodně blízko u země a nikde nemohu najít nějký
cenově dostupný stativ co by šel rozložit až k zemi, většinou to jsou
jen ty, co mají minimální výšku tak 30cm a to je dost vysoko. Můžeš mi
poradit jaký by se dal použít, nebo jaký používáš Ty?