Tapír jihoamerický (Tapirus terrestris) South American Tapir, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/13 s, ISO: 12800, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:09:34, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Krátký videodokument z noční projížďky Pantanalem, silnou baterkou se
hledalo, a občas i našlo. Na uplně posledním políčku videa je vidět
výreček brýlový, kterého Bohdan právě našel sedícího na stromě (pro ty s
bujnější představivostí).
Vlastním potem vyplavená klávesnice
První týden našeho fotografování v Barranco Alto byl skutečně horký.
Přes den 38° C a na noc se ochladilo na příjemných 30° C. V paměti mi
utkvěl moment, kdy jsem si psal již za tmy poznámky do notebooku a
klávesnici jsem si zaplavil vlastním potem.
Přes den jsme tedy žádného chlupáče neviděli, byli zalezlí v lese.
Jedinou šancí byly pozdně večerní projížďky, ve tmě, kdy se nějaký ten
mravenečník, puma nebo tapír objevil. Vše se rapidně změnilo po sedmi
dnech, kdy v Pantanalu po 126 dnech zapršelo a na jeden den se o 20° C
ochladilo. Vše nedočkavě vyběhlo ven a během jednoho odpoledne jsme
viděli pět mravenečníků! Dokonalá změna. Savce šlo během dne náhodně
pozorovat ještě pár dní, než se teploty opět dostaly na obtížně únosnou
úroveň.
Svícení do temné noci
Fotografování zvířat v noci má několik úskalí. Nejbezpečnějším a
nevýtěžnějším způsobem je fotografování z otevřeného auta. Prohledá se
větší území a neriskujete, že šlápnete na nějaké v noci aktivní
nebezpečné zvíře (had).
Nutností je během jízdy v terénu pátrat silnou baterkou, jak po zemi
(savci) tak v korunách stromů (lelci, potůové, sovy). O velmi
zodpovědnou pozici baterkového hledače jsme se s Bohdanem a Jirkou každý
večer spravedlivě střídali. Jak někdo něco na korbě svitilnou objevil,
zatloukl na kabinu řidiče, aby Lusas (nebo Fernando) zastavil. Někdy se
stalo i to, že jsem objevil sovu (spíše její siluetu) ze své zadní
pozice bez baterky. To jsem na půlku Brazílie zařval, „Stop!“..., a sova
samozřejmě na nic nečekala a ulétla.
Jak si neposvítit na pumu
Že není noční focení idylka, dokládá i další zážitek. Role „fotografova
svítiče“ je stěžejní, jak hledač ve světle něco objevil, zabouchal a
předal svícení našemu řidiči, aby i on sám mohl fotografovat.
Jednou se takto ve světle baterky objevila na setkání vzácná puma
odcházející ztrápeně z neúspěšného lovu kapybary v rákosí, když Fernando
zastavil tak usilovně, že nám nejen vylétly foťáky z ruky, ale ani
Jirka neudržel světlo, které opustilo auto. Puma, již v absolutní
bezměsíčné tmě, zmizela v lese. Ze zadní části se ozývalo jen Bohdanovo
zoufalé žadonění, „Světlo, světlo!“, protože tomu jedinému pětikilové
závaží v podobě nikonní 400/2.8 z rukou opravdu jen tak vylétnout
nemohlo.
Jak se ukázalo při nočním prohlížení snímků, byl Bohdan jediný, který
ještě za jízdy pumu ve světle baterky vyfotografoval. Bohužel, snímek
rezavé šelmy patří díky velmi nepřesnému zaostření do kategorie
„Emotivní“ a to, že zobrazuje pumu, víme jen my tři a Lucas, kterému
jsme to u snídaně řekli. Nutno na Bohdanovu obhajobu dodat, že kdyby za
jízdy svítilo světlo jen o vteřinu déle, pumu měl ostrou jako břitva.
Neznám nikoho, kdo umí fotit v noci letovky splašených lelků ve
sledujícím kuželu světla baterky a ještě k tomu z jedoucího auta!
S pavouky za krkem
Cestování terénním kabrioletem hustým pantanalským lesem a mokrou
pastvinou skýtá i několik dalších nástrah. Jak je z v úvodu přiloženého
krátkého videa patrné, šlehnutí ostrým listem palmy do sluncem ze dne
spáleného obličeje je útrapa nejmenší. Bohužel, na listech je spousta
zvířátek, která po otřesení opadávají, aby ulpěla v otevřeném voze, nebo
přistála přímo na fotografovi. Pavouků se nebojím, ale když možné
nebezpečí nevidím, jen cítím, že po mě něco leze, jsem docela nervózní. A
když je toho víc, začínám šílet.
Naštěstí, nikoho nic neraflo, jediným objektivním nebezpečím pak byla
klíšťata, kterých jsem měl za dva týdny v Pantanalu asi 50 a některé
vytrhávám ještě nyní dva dny po návratu do ČR. Brazilské klíště, když si
ještě necucne, je malinké, sotva viditelné a nejde smýt ani intenzivní
koupelí. O jeho přítomnosti se dovíte až v momentě, kdy si lokne první
vaší krve. Raději jsem se ani nepídil jaké hrůzné alternativy k naší
klíšťové encefalitidě a lymské borelióze brazilská klíšťata přenášejí.
Proti těmto mrňavým bestiím je noční kousnutí pantanalského komára
směšnou starostí.
Maximální možné ISO
Technická stránka nočního fotografování je velmi jednoduchá. Jako
ideální pro fotografování zvířat ve světle baterky se osvědčilo bodové
měření na fotografovaný objekt. Pak už jen záleží na tom, jak vzdálené
je prostředí a kolik jej chcete ve fotografii mít, podle toho pak
nastavíte hodnotu ISO. Když má být zvíře dominantní na černém pozadí,
postačí i ISO 800, jak však toužíte po tapírovi s kouskem lesa,
neexistuje ve zvyšování ISO hranice (viz EXIF první fotografie – ISO
12800, f/4, 1/13 s). Výborným pomocníkem je pak stabilizace, 1/13 s z
ruky běžně nedám.
Fotografování v noci má svoje kouzlo. Zvířata se ve tmě cítí
bezpečněji a chovají se klidněji než během dne. Typickým příkladem je
tapír, v noci klidný beránek s rozvážným krokem, během dnes si
chrochtajíc během úprku div nezlomil nohu o kořeny stromů,
Snímky jsou pouze dokumentační, téměř všechna zvířata prezentovaná na nočních fotkách jsme naštěstí potkali později i během dne.
Související odkazy
Jelenec pampový, pvní zvíře
Brazilský Pantanal, fotografická ochutnávka
Seznam všech článků publikovaných na NaturePhoto.cz
Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, 28.9.2011
Potu obecný (Nyctibius griseus) Common Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -2, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:16:03, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Pes Maikong (Cerdocyon thous) Crab-eating Fox, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -1 2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:41:33, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
zatím neurčeno neurčený lelek, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 10. září 2011 18:35:11, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Jelenec pampový (Ozotoceros bezoarticus) Pampas Deer, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -1 2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:49:05, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Výr virginský (Bubo virginianus) Great Horned Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 5. září 2011 17:16:52, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Potu velký (Nyctibius grandis) Great Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 11. září 2011 18:31:08, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Výreček brýlový (Megascops choliba) Tropical Screech-Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 6400, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 5. září 2011 18:23:58, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Potu velký (Nyctibius grandis) Great Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. září 2011 18:37:07, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Potu obecný (Nyctibius griseus) Common Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, fotografováno z ruky, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 5. září 2011 18:45:43, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)
Komentáře ke článku
(4 příspěvků) Přidat komentář