Fotografická projížďka nočním Pantanalem

Když jsem cestu do Brazílie plánoval, při volbě vhodného termínu pro fotografování vysněných zástupců ptačí říše v době hnízdění jsem rezignoval na fotografování savců. Na ty je už během září velké vedro, jsou zalezlí ve stínu stromů a na volné prostranství, kde se dají pozorovat, vylézají pouze v noci. Ale na lokalitě mi to nedalo, za savci jsme se vypravili v noci.

Tapír jihoamerický (Tapirus terrestris) Tapír jihoamerický (Tapirus terrestris) South American Tapir, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/13 s, ISO: 12800, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:09:34, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)

Get Flash to see this player.


Krátký videodokument z noční projížďky Pantanalem, silnou baterkou se hledalo, a občas i našlo. Na uplně posledním políčku videa je vidět výreček brýlový, kterého Bohdan právě našel sedícího na stromě (pro ty s bujnější představivostí).

Vlastním potem vyplavená klávesnice
První týden našeho fotografování v Barranco Alto byl skutečně horký. Přes den 38° C a na noc se ochladilo na příjemných 30° C. V paměti mi utkvěl moment, kdy jsem si psal již za tmy poznámky do notebooku a klávesnici jsem si zaplavil vlastním potem.
Přes den jsme tedy žádného chlupáče neviděli, byli zalezlí v lese. Jedinou šancí byly pozdně večerní projížďky, ve tmě, kdy se nějaký ten mravenečník, puma nebo tapír objevil. Vše se rapidně změnilo po sedmi dnech, kdy v Pantanalu po 126 dnech zapršelo a na jeden den se o 20° C ochladilo. Vše nedočkavě vyběhlo ven a během jednoho odpoledne jsme viděli pět mravenečníků! Dokonalá změna. Savce šlo během dne náhodně pozorovat ještě pár dní, než se teploty opět dostaly na obtížně únosnou úroveň.

Svícení do temné noci

Fotografování zvířat v noci má několik úskalí. Nejbezpečnějším a nevýtěžnějším způsobem je fotografování z otevřeného auta. Prohledá se větší území a neriskujete, že šlápnete na nějaké v noci aktivní nebezpečné zvíře (had).
Nutností je během jízdy v terénu pátrat silnou baterkou, jak po zemi (savci) tak v korunách stromů (lelci, potůové, sovy). O velmi zodpovědnou pozici baterkového hledače jsme se s Bohdanem a Jirkou každý večer spravedlivě střídali. Jak někdo něco na korbě svitilnou objevil, zatloukl na kabinu řidiče, aby Lusas (nebo Fernando) zastavil.  Někdy se stalo i to, že jsem objevil sovu (spíše její siluetu) ze své zadní pozice bez baterky. To jsem na půlku Brazílie zařval, „Stop!“..., a sova samozřejmě na nic nečekala a ulétla.

Jak si neposvítit na pumu

Že není noční focení idylka, dokládá i další zážitek. Role „fotografova svítiče“ je stěžejní, jak hledač ve světle něco objevil, zabouchal a předal svícení našemu řidiči, aby i on sám mohl fotografovat.
Jednou se takto ve světle baterky objevila na setkání vzácná puma odcházející ztrápeně z neúspěšného lovu kapybary v rákosí, když Fernando zastavil tak usilovně, že nám nejen vylétly foťáky z ruky, ale ani Jirka neudržel světlo, které opustilo auto. Puma, již v absolutní bezměsíčné tmě, zmizela v lese. Ze zadní části se ozývalo jen Bohdanovo zoufalé žadonění, „Světlo, světlo!“, protože tomu jedinému pětikilové závaží v podobě nikonní 400/2.8 z rukou opravdu jen tak vylétnout nemohlo.
Jak se ukázalo při nočním prohlížení snímků, byl Bohdan jediný, který ještě za jízdy pumu ve světle baterky vyfotografoval. Bohužel, snímek rezavé šelmy patří díky velmi nepřesnému zaostření do kategorie „Emotivní“ a to, že zobrazuje pumu, víme jen my tři a Lucas, kterému jsme to u snídaně řekli. Nutno na Bohdanovu obhajobu dodat, že kdyby za jízdy svítilo světlo jen o vteřinu déle, pumu měl ostrou jako břitva. Neznám nikoho, kdo umí fotit v noci letovky splašených lelků ve sledujícím kuželu světla baterky a ještě k tomu z jedoucího auta!

S pavouky za krkem

Cestování terénním kabrioletem hustým pantanalským lesem a mokrou pastvinou skýtá i několik dalších nástrah. Jak je z v úvodu přiloženého krátkého videa patrné, šlehnutí ostrým listem palmy do sluncem ze dne spáleného obličeje je útrapa nejmenší. Bohužel, na listech je spousta zvířátek, která po otřesení opadávají, aby ulpěla v otevřeném voze, nebo přistála přímo na fotografovi. Pavouků se nebojím, ale když možné nebezpečí nevidím, jen cítím, že po mě něco leze, jsem docela nervózní. A když je toho víc, začínám šílet.
Naštěstí, nikoho nic neraflo, jediným objektivním nebezpečím pak byla klíšťata, kterých jsem měl za dva týdny v Pantanalu asi 50 a některé vytrhávám ještě nyní dva dny po návratu do ČR. Brazilské klíště, když si ještě necucne, je malinké, sotva viditelné a nejde smýt ani intenzivní koupelí. O jeho přítomnosti se dovíte až v momentě, kdy si lokne první vaší krve. Raději jsem se ani nepídil jaké hrůzné alternativy k naší klíšťové encefalitidě a lymské borelióze brazilská klíšťata přenášejí. Proti těmto mrňavým bestiím je noční kousnutí pantanalského komára směšnou starostí.

Maximální možné ISO

Technická stránka nočního fotografování je velmi jednoduchá. Jako ideální pro fotografování zvířat ve světle baterky se osvědčilo bodové měření na fotografovaný objekt. Pak už jen záleží na tom, jak vzdálené je prostředí a kolik jej chcete ve fotografii mít, podle toho pak nastavíte hodnotu ISO. Když má být zvíře dominantní na černém pozadí, postačí i ISO 800, jak však toužíte po tapírovi s kouskem lesa, neexistuje ve zvyšování ISO hranice (viz EXIF první fotografie – ISO 12800, f/4, 1/13 s). Výborným pomocníkem je pak stabilizace, 1/13 s z ruky běžně nedám.

Fotografování v noci má svoje kouzlo. Zvířata se ve tmě cítí bezpečněji a chovají se klidněji než během dne. Typickým příkladem je tapír, v noci klidný beránek s rozvážným krokem, během dnes si chrochtajíc během úprku div nezlomil nohu o kořeny stromů,
Snímky jsou pouze dokumentační, téměř všechna zvířata prezentovaná na nočních fotkách jsme naštěstí potkali později i během dne.


Související odkazy
Jelenec pampový, pvní zvíře
Brazilský Pantanal, fotografická ochutnávka

Seznam všech článků publikovaných na NaturePhoto.cz


Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, 28.9.2011

 

Potu obecný (Nyctibius griseus) Potu obecný (Nyctibius griseus) Common Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/160 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: -2, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:16:03, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) Pes Maikong (Cerdocyon thous) Pes Maikong (Cerdocyon thous) Crab-eating Fox, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -1 2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:41:33, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) zatím neurčeno zatím neurčeno neurčený lelek, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 10. září 2011 18:35:11, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) Jelenec pampový (Ozotoceros bezoarticus) Jelenec pampový (Ozotoceros bezoarticus) Pampas Deer, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 650 mm, fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -1 2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 4. září 2011 18:49:05, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) Výr virginský (Bubo virginianus) Výr virginský (Bubo virginianus) Great Horned Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, Vytvořeno: 5. září 2011 17:16:52, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) Potu velký (Nyctibius grandis) Potu velký (Nyctibius grandis) Great Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, Vytvořeno: 11. září 2011 18:31:08, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) Výreček brýlový (Megascops choliba) Výreček brýlový (Megascops choliba) Tropical Screech-Owl, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/125 s, ISO: 6400, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 5. září 2011 18:23:58, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) Potu velký (Nyctibius grandis) Potu velký (Nyctibius grandis) Great Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 500 mm, fotografováno z ruky, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne, Vytvořeno: 6. září 2011 18:37:07, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie) Potu obecný (Nyctibius griseus) Potu obecný (Nyctibius griseus) Common Potoo, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektiv: Canon EF 500mm f/4 L IS USM + TC Canon 1.4x, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 700 mm, fotografováno z ruky, Clona: 6.3, Doba expozice: 1/200 s, ISO: 1250, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, Vytvořeno: 5. září 2011 18:45:43, Barranco Alto, Pantanal (Brazílie)

 

 

 

 

 

Fotograf
Ondřej Prosický
Ondřej Prosický

se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než čtyři desítky autorských výstav.

K jeho největším úspěchům patří účast ve finále prestižní fotografické soutěže Wildlife Photographer of the Year. Členem Asociace profesionální fotografů České republiky je od roku 2009. V květnu 2011 udělila Evropská federace profesionálních fotografů Ondřejovi Prosickému titul QEP (Qualified European Photographer) v kategorii Wildlife Photography a v témže roce získal v Bruselu ocenění FEP Landscape Golden Camera. Nejnovějšími oceněními jsou nominace a hlavní ceny soutěží Czech Press Photo, Czech Nature Photo a z Festival de l'Oiseau et de la Nature ve Francii.

Vloženo
04. 10. 2011 , kategorie: příroda, savci
Sdílejte s přáteli

Komentáře ke článku

(4 příspěvků)
Přidat komentář

Přidat komentář

Moc pekne nocni fotky. Ten neurceny lelek vypada jako Bacurau (Nyctidromus albicollis).
Velmi pěkné. Dotaz k technice - rychlost synchronizace je 1/250 sec?
Smidke
Tapir excelentni,kdo umi,ten umi
Parádička Ondro. To musel byť silný zážitok a úlovky sú tou čerešničkou na torte. :)