Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: +1/3, 20. února 2016 7:21:52, Hokkaidó (Japonsko)
Pěkně do ruky padnoucí tělo
Tělo fotoaparátu Canon EOS 5DS (R) pěkně sedne do ruky a nijak se neliší od svého pětkového příbuzného (Canon EOS 5D Mark III), vše je na svém místě, tělo se velmi intuitivně ovládá. Obzvlášť, pokud máte zkušenost s dalšími zrcadlovkami Canon. Přestože tam drobné odlišnosti jsou, neměly by limitovat ani uživatele starších nebo levnějších zrcadlovek Canon.
Stejně jako u jiných fotoaparátů Canon mi připadá zbytečné pořizovat si grip. Je to další krám navíc, se kterým se musíte tahat, a lepší fotku vám rozhodně neudělá. Na lodi jsem fotil orly východní a mořské z ruky s objektivem Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM (váží skoro 4 kg) nepřetržitě tři hodiny a neměl jsem pocit, že bych s gripem vydržel o hodinu déle.
Ovládání mi přijde logické bez nějakých nutných přenastavování funkcí jednotlivých tlačítek. Občas mám na workshopech klienty, kteří podlehli bludu, že pokud si nezmění funkce jednotlivých tlačítek pro ovládání fotoaparátu (což si vyčetli někde na internetu), nemají absolutně žádnou šanci pořídit koukatelné fotografie. Nebojte, jde to.
Jsem rád, že Canon EOS 5D (R) má přepínátko pro režim natáčení videa přímo na těle, což Canon EOS 1D X neměl a děsně mě to štvalo. Přestože si nastavovaní režimu videa můžete dát do oblíbených funkcí, je vždy topornější (Canon EOS 1D X Mark II přepínání už naštěstí čerstvě má).
Libí se mi systém tlačítka s lupou pro prohlížení fotografie. Osobně mi nejvíce vyhovuje nastavení, při kterém se po zmáčknutí zobrazí přímo náhled ve 100 % přiblížení v místě použitého ostřícího bodu. Pro rychlou kontrolu ideální. Lze nastavit v menu.
Velmi sympatické je na fotoaparátu Canon EOS 5DS (R) klapání závěrky, je takové ostřejší, ale nijak hlasité. Bohužel na líbezné jemné klapnutí zrcadlovek Nikon to nemá. Taková blbůstka, ale jsem na ni dost zaměřený.
Spusta AF bodů koncentrovaných na středu
Ostřících AF bodů je 61. Sice to zní impozantně, ale byl bych raději, kdyby jich byla třetina a pokrývaly celou plochu hledáčku. Všechny jsou totiž opět na středu těsně vedle sebe, div se nepřekrývají. Jsem v praxi poměrně důsledný “vybírač” ostřících bodů a to uspořádání mě dost štve. Při fotografování, s výjimkou velkých detailů, málokdy komponuji fotografovaný objekt na střed, vždy se jen snažím umístit ho do prostředí a mnohokrát až ke krajům fotky, mimo učebnicové návody o třetinové kompozici. Bohužel tam žádný ostřící bod nemám.
Co si musím ale vynachválit, je rychlost ostření, která je srovnatelná s mým tradičním fotoaparátem Canon EOS 1D X. Všechny body mi připadaly při fotografování letovek orlů výborně použitelné. Dokonce jsem měl pocit, že ten centrální se ve špatném světle (šero, stmívání, tmavý objekt) choval lépe než “jednička”.
Při použítí Canon TC 2x na objektivu Canon EF 400 mm f/2.8 L IS II USM pro prodloužení ohniska se použitelnost ostřících bodů omezí. Bodou fungovat pouze body ve středovém obdélníku, ty v uspořádání vlevo a vpravo ne. Předpokládám, že s méně světelnými objektivy bude práce s telekonvertory ještě více omezující.
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM +1.4x III, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, 23. února 2016 9:15:02, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: 0, 20. února 2016 7:27:56, Hokkaidó (Japonsko)
Mnoho šumu v gigantické fotce
Jednoznačně největší vadou fotoaparátu Canon EOS 5DS (R) je nemožnost používat vysoká ISO. A co bylo pro mne vysoké ISO? Musím přiznat, že když jsem orly fotil, byl jsem otrávený vždy, když jsem musel použít ISO 1600. Proto abych měl co nejvíce detailů ve fotce, mám vypnutá všechna “odšumovadla” a v detailu se na to nedalo koukat. Jak jsem hodnoty ISO postupně snižoval, trochu jsem se zklidnil, spokojenosti jsem nabyl až někde u hodnot ISO 500. Musím jednoznačně napsat, že od hodnot ISO 2000 je tělo spíše nepoužitelné. Snad jen opět dodám, že jsem Canon EOS 5DS (R) používal pro účel, ke kterému není určen.
Když se občas budete bavit s někým, kdo používá Canon EOS 5DS (R), možná bude argumentovat “na to nesmíš koukat v plné velikosti, to musíš zmenšit na polovinu!”. Dobře, tak se sice pochopitelně šumu zbavím, ale pak jaksi ztrácí smysl pořizovat si tělo s vysokým rozlišením za sto tisíc korun.
Možná jsem v tomto ohledu kritický příliš, ale to se mi nesmíte divit. Ve své tvorbě vyhledávám příležitost k fotografování opravdu divokých zvířat, kdy je jejich aktivita soustředěna do částí dne, které světlem zrovna neoplývají. Další mojí libůstkou je zaznamenání nějakého akčního děje, ideálně v tmavém lese. Tam ISO 500 opravdu nestačí, moje oblíbené hodnoty na Canon EOS 1DX jsou tak ISO 2500 - 8000.
Se šumem se dá pochopitelně pracovat při zpracování fotografie, ale já tuto činnost nesnáším a snažím se čas strávený nad fotkou minimalizovat. Mám rád fotoaparáty, ze kterých stáhnu fotky a dumám, co jim vlastně chybí. Než se s tím matlat, to si raději přečtu něco o přírodě.
Náročnost na rychlost a kapacitu paměťových karet, nový počítač
Přestože jsem používal všechny digitální zrcadlovky firmy Canon, nikdy jsem se nesetkal s tím, že by mě paměťové karty nějak limitovaly. A to jsem nikdy rozhodně nepoužíval ty nejrychlejší.
Až Canon EOS 5DS (R) mě donutil spoustu věcí změnit. Pro rychlý zápis (ukládání na kartu, vyprazdňování bufferu) a čtení (zobrazování náhledu ihned po exponování, prohlížení fotografií na displeji) je nutná rychlá karta. Jako ideální se mi osvědčila Sandisk Compact Flash Extreme Pro 16GB 160MB/s. U té pomalejší Sandisk Compact Flash 64GB Extreme 120MB/s mám pocit, že to při delších sériích (přetahování orlů s jeřáby o ryby) už trochu drhlo. Cokoli pomalejší vás bude limitovat, jak při focení, tak při prohlížení fotografií na displeji fotoaparátu.
S kartami souvisí i to, že jich musíte na cestách mít opravdu hodně. Tam, kde mi s Canon EOS 1DX stačilo 32 GB na den, potřebuji s canon 5DS R minimálně dvakrát tolik, spíš třikrát tolik. Náročnost na zálohování je další problém, kterému se nevyhnete.
Nevýhody zdaleka nekončí, musíte totiž pořídit nový počítač. Stolní počítač jsem měl od roku 2006, nijak mě nelimitoval, až do listopadu 2015, kdy jsem pořídil první fotografie fotoaparátem Canon EOS 5DS. Nemohl jsem si je ani prohlédnout, u načítání náhledů bych asi zešedivěl ještě víc. O zpracování RAWů se ani nemá cenu rozepisovat, i proto, že to vůbec nešlo, nad každou fotkou bych trávil až 20 minut (normálně, u fotografie z Canon EOS 5D Mark II a Canon EOS 1DX, mi to trvá minuty dvě!).
Pořídil jsem nový počítač. Děkuji mému mecenášovi Lukášovi!
Nových 16GB operační paměti a 500GB SSD disk na provoz a pracovní uložení RAWů práci zrychlilo. Ale že by to byl oproti starší variantě se 4GB operační paměti a klasickým diskem výrazný posun, to tedy rozhodně není. Pořád je to pomalejší než s RAWy z Canon EOS 5D Mark II na starém počítači.
Tzn., není všechno zlato, co se třpytí. S Canon EOS 5DS (R) si opravdu užijete, sebere vám spoustu času a vyluxuje peněženku dalšími náklady.
Orel mořský (Haliaeetus albicilla) White-tailed eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 4.5, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 1000, Kompenzace expozice: -2/3, 20. února 2016 6:41:59, Hokkaidó (Japonsko)
Orel mořský (Haliaeetus albicilla) White-tailed eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -1/3, 22. února 2016 7:33:38, Hokkaidó (Japonsko)
Podivně nedomyšlený crop režim fotoaparátu
Od tohoto jsem si sliboval nejvíc, a jak už to tak v podobných případech bývá, přineslo mi to největší zklamání. Prakticky je to totiž k ničemu.
Fotoaparát Canon EOS 5DS (R) má v sobě možnost použití crop režimu snímání (1.3x a 1.6x). Snímek ale neořezává, pouze do EXIF vloží “informaci o ořezu”, rámeček v náhledu na displeji. Tzn., že fotografie bude ukládaná stále stejně gigantická, jak rozměrově (8800px delší strana), tak velikostí dat (70MB).
To se opravdu nepovedlo. Už v roce 2006 (před 10 lety!) toto uměl fotoaparát Nikon D2X, snímky skutečně ořezával, navíc se kvůli menšímu objemu ukládaných dat zrychlilo snímání a ukládání fotografií. Pro firmu Canon stále jen sen.
Canon EOS 5DS nebo 5DS R?
S prvním jsem vyfotografoval jeden tisíc snímků v Česku, s tím druhým skoro tři tisíce fotografií u orlů východních v Japonsku. Mohu srovnávat, i když trochu jednostranně. Navíc musíte přihlédnout k tomu, že jsem fotoaparáty používal k tomu, pro co nejsou primárně určené. K fotografování opravdu divokých zvířat.
Výhody Canon EOS 5DS R (podle mne čistě teoretické) se projeví pouze při fotografování na nízká ISO (nízkými myslím OPRAVDU nízká, ISO 100 - 200) a při snímání statických objektů na krátké vzdálenosti, a pochopitelně špičkovými objektivy bez použítí telekonvertorů a filtrů. Stativ a dálková spoušť jsou samozřejmostí, pochopitelně. Jinak tam tu ostrost prostě nedostanete.
Těch 50 Mpx je náročných a v běžných podmínkách v přírodě, navíc u živých zvířat, nemáte šanci je příliš využít. Zvíře se nesmí hýbat, nesmí být dále než 10 metrů a nemůžete používat vysoká ISO (od ISO 500 výše). Pokud si chcete vychutnat dokonalý přenos detailu, musí být čistý mrazivý vzduch, tlumené světelné podmínky bez ostrého slunce, musíte používat hodnotu maximálně ISO 200. Pokud ne, přibývají vám jen starosti, musíte výsledné snímky zmenšovat, aby se na to dalo dívat. A to platí pro obě verze (“DS” i “DSR”)!
Nevěřím, že v běžných podmínkách (fotografování přírody) viděl někdo na výstupech Canon 5DS R moaré. Myslím, že tuto “vadu” (pro mě vždy doklad dokonalého přenosu detailu na senzor) už u fotoaparátů Canon nikdy neuvidíme. Naposledy to bylo u fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II, který je pro mne stále nejvyváženějším fotoaparátem (z hlediska přenos detailu / šum / cena), který kdy firma Canon vyrobila.
Vysoké rozlišení se u obou verzí fotoaparátů Canon EOS 5DS pochopitělně hodí. Ale využijete jej zejména v ateliéru, při fotografování krajiny a makrofotografii. Díky podmínkám snímání budou fotografie vždy plné detailů.
Strašně rád se kochám fotografií ve formátu RAW, kdy jsem snímal Mt. Rausu zahalený v oblačnosti, v popředí se zasněženými kopečky porostlými stromy. Ty detaily v maximálním zvětšení jsou až neuvěřitelné. Představte si, že si fotografii přiblížíte na 100 %, pak ji zmečíte na celou obrazovku a nemůžete najít část krajiny, kde jste ten detail viděli. Ano, při fotografování krajiny bych si přednosti Canon EOS 5DS (R) užil, ale aktuálně podobné motivy zabírají tak 20% mé tvorby.
02-2016-9298 Mount Rausu, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 11, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1/3, 21. února 2016 12:03:13, Hokkaidó (Japonsko)
Novinku s vysokým rozlišením bych spíše přirovnal k digitální stěně. Je to fajn nástroj, ale rozhodně ne na všechno. Po těch pár tisícovkách pořízených fotografií vím jedno. Při fotografování zvířat bych trpěl, měl bych s ním víc starostí (rychlé a velmi kapacitní karty, malá sekvence a buffer, nemožnost používat vysoká ISO, nutnost zmenšovat fotografie aby se na to dalo koukat, náročnost na optiku, výkonný počítač pro zpracování) než užitku (vysoké rozlišení fotografických obrazů, které stejně nikdo nechce, nebo nepozná).
Všechny RAWy byly zpracovány v programu Canon Digital Photo
Professional 4.4.3.
Fotoaparát Canon EOS 5DS R byl testován s objektivy Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM a Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM.
Za zapůjčení fotoaparátu na testování v Japonsku děkuji českému
zastoupení, firmě Canon CZ, s r. o. Technickou specifikaci fotoaparátu
si můžete přečíst na stránkách Canon.cz.
Související odkazy na NaturePhoto.cz
Canon EOS 7D Mark II
Canon EOS 760D
Canon EOS 6D
Canon EOS 5D Mark III
Canon EOS 7D, univerzál do divočiny
Canon 1D Mark IV
Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Canon EF 24-70 f/4 L IS USM
Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Canon EF 600mm f/4 L IS II USM
Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8 L IS II USM
Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM
Canon EF 500mm f/4 L IS USM
Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM
Canon EF 200mm f/2 L IS USM
Canon EF 200mm f/2.8 L USM
Canon EF 400mm f/5.6 L USM
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM +1.4x III, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, 24. února 2016 9:22:53, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM +1.4x III, stativ Gitzo, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, 23. února 2016 9:15:03, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/4000 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: 0, 22. února 2016 7:11:27, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/2500 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: 0, 22. února 2016 7:10:26, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: +1/3, 20. února 2016 7:10:37, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1250 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1/3, 22. února 2016 7:40:49, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/4000 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -1/3, 22. února 2016 7:21:50, Hokkaidó (Japonsko)
Orel východní (Haliaeetus pelagicus) Steller's sea eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF70-200mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: +1/3, 20. února 2016 7:17:45, Hokkaidó (Japonsko)
Orel mořský (Haliaeetus albicilla) White-tailed eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/1600 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: 0, 20. února 2016 7:38:36, Hokkaidó (Japonsko)
Orel mořský (Haliaeetus albicilla) White-tailed eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 5.0, Doba expozice: 1/2500 s, ISO: 640, Kompenzace expozice: -1/3, 20. února 2016 7:44:31, Hokkaidó (Japonsko)
Orel mořský (Haliaeetus albicilla) White-tailed eagle, Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5DS R, Objektiv: EF400mm f/2.8L IS II USM, stativ Gitzo, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/8000 s, ISO: 500, Kompenzace expozice: -1/3, 22. února 2016 7:39:10, Hokkaidó (Japonsko)
Komentáře ke článku
(2 příspěvků) Přidat komentářA ještě jedna drobnost:
"fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II, který je pro mne stále nejvyváženějším fotoaparátem (z hlediska přenos detailu / šum / cena), který kdy firma Canon vyrobila." Co na to 6D? Rozdíl mezi bazarovym 5D II a 6D je pár tisíc a 6D je na tom výrazně lépe.