2 * Světlo, ranní ptáče dál doskáče
Kouzla se světlem už vyžadují trochu cviku. Světlo je jedním ze základů fotografie a práce s ním už uměním. A to jak v případě světla přirozeného (slunce), tak umělého (blesky, baterka). Mistra dělá zkušenost, ani po 15 letech focení mě některá kouzelná rána nepřestanou udivovat.
Každý opravdový fotograf divoké přírody je ranní ptáče. Vyhledává první paprsky, aby probouzející se zvířata zachytil v tom nejhezčím světle, kdy se scéna ve fotografii mění každých 15 vteřin podle toho, kam nízké světlo dopadá. Osvědčilo se mi být u vysněného zvířecího druhu už půl hodiny před svítáním, abych měl dostatek času přemýšlet, jestli těch prvních paprsků využiji pro fotografii v protisvětle (třeba i se sluncem v záběru), nebo po slunci. Pokud je zvíře tolerantnější, dá se stihnout obojí, a vždy se o to pokouším.
Brzké vstávání, jakkoli je to na jaře a hlavně v létě nepříjemné, je výhodné i tím, že se trefíte do času s největší aktivitou zvířat. Už mezi 8. a 9. hodinou nejen že se na ostrému slunci nedá fotografovat, ale budete mít jen čtvrtinu příležitostí se zvířaty oproti časnému ránu, kdy svítá a aktivita zvířat je nejvyšší.
Těm, co ráno dlouho vyspávají, budiž útěchou to, že večer je krátká chvilka, kdy to také světelně hezky vypadá. Rána však jednoznačně vedou, díky lepší viditelnosti má to nízko nad obzorem položené slunce šanci lépe zasvítit. A protože většina běžné populace ráno chrní a nechodí do přírody, fotografie v „běžně nevídaných“ podmínkách snadno zaujme.
A co je nejlepší světlo? To, které nedělá ostré stíny a má pěknou barvu. Ideálně růžovo-oranžovou, ne žlutou, ne bílou. A to trvá v našich zeměpisných šířkách sotva půl hodiny.
Pokud je ostré slunce bez mráčku, přes den vůbec nefotím. Ne náhodou moji kamarádi říkají, že Ondra nefotí, pokud jeho stín nemá alespoň 20 metrů.
Ke světlu v přírodě si můžeme přidat i další výjimečné chvilky, které fotografii divočiny významně pozvednou. Může to být déšť nebo sněžení. Každý, i nejobyčejnější zvířecí druh zachycený v “povětrnostní nepřízni” bude na fotografii vypadat vždy zajímavěji. Před každou zimou mám seznam, za kterými zvířaty se vydat ve chvíli, kdy začne intenzivně chumelit. Díky klimatické změně takové dny v roce bohužel napočítáme na prstech jedné ruky.
Pravidelným sledováním východu a západu slunce s odhadováním počasí a té správné oblačnosti pro poutavější fotografie se tak každý fotograf stává i výborným astronomem a meteorologem. Naštěstí nám odchytávání ideálních podmínek v přírodě usnadňují šikovné aplikace v chytrých telefonech.
Kamzík horský (Rupicapra rupicapra), Chamois, Lužické hory, Česko
Ondřej Prosický | www.NaturePhoto.cz, Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 70-200mm L IS II USM + TC 2x III, f/6.3, @1/400 s, ISO 400, čtvrtek 19. října 2017 16:55:32
Komentáře ke článku
(3 příspěvků) Přidat komentářJe zajimave, ze kdyz jsem se snazil fotit divoka zvirata v Americe, doslo mi vlastne neco podobneho : ze skvela fotka divoke prirody kombinuje fotku zvireci + fotku krajinarskou. Tzn. ze kdyz zvire odeberete, porad by to melo nejak fungovat...
A pane Prosicky, z Czech Nature Photo (na kterou jsem jel z Ostravy kvuli vasich fotek) jsem odchazel s tim, ze nezapomenu tu nadhernou fotku objimajicich se tucnaku v nadherne mekkem svetle.
Dekuji a hluboce smekam...